AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
6.789

Luktar bräntgummi

Hej!!

Tänkte kolla om ni bilkunniga vet varför det luktar bränt gummi typ i kupen.När ja öppnar huvet är luktet på passagerar sidan bredvid själva motorn.Lukten kommer inte varjegång man kör bilen bör tilläggas

BIlen är en bmw 120 bensin.årsmodell 05

Trevlig helg

De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Hej ante

Lite funderingar:

Läckande olja kanske? Låter bilen annorlunda? motortemp ok?

Har oljelampan börjat lysa?

//D

vet inte om något oljelekage iaf,har iofs fått fylla på 1 liter olja för ett tag sedan.Men inte olje lampa har börjat lysa iaf.

Den går lite ojämt tycker ja när ja ska köra in i garaget ex men motorväg osv går den som vanligt.

En sak ja glömde skriva var att förra vintern luktade det lika ett tag men det försvann bara och jag kände inget under hela sommaren men nu när de vart vinter kom det igen så att jag lade märke till det

co
828
corzair
Volvo V70 - 12
Kollat så att inte däcket tar i någonstans?
an
10
ante81
120iM -06
Kan vara olja som pga av övertryck hamnat på grenröret. Anledningen är ofta frusen vevhusventilation där kondens är boven i dramat.
ante81

Ok tackar för infon,ska be nån kolla på det =)
Det är även bara vintertid jag känt att doften kommer

Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Hej!
Har likadant på min. Året om. Lukten kommer när man stannar. Inte under själva färden. Var det vevhusventilationen? Det började för 2 år sedan, efter service där vekstan bytta bromsolja.
AA
47
AArvidsson
118dM -10
Det kan inte vara partikelfiltret som regenererar?
Nej exakt som du säger...Man kan känna det om man kör i stan och lär stanna vid nå stopljus osv,då känner man det men inte alltid för mig.
Säg gärna till om du får veta vad det beror på

mvh
Sköll12

Har du fått nån ordning på lukten än i din bmw 120? isf får du gärna dela med dej vad du gjorde :)

mvh
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
Nu har jag fått svaret på vad som luktar bränt. Det är et litet oljeläckage vid vakumpumpen.(Sitter bak på motorn mot torpedväggen) Det droppar någon droppe då och då på grenröret som ligger rakt under.Det är packningen som läcker. Inget akut direkt. Har haft problemet i drygt 3 år. Byte av vakumpumpen kostar drygt 4tk enl BMW verkstan. Borde det inte räcka med att byta packningen tro. Får se hur jag gör.
co
87
coffew
320D x-Drive M-sport F31 -18
går att ta isär och bara byta packningen
Sköl12

Tackar =) Jag sj hatar bilar så nån kompis får kolla på det som kan det.Bilar ska bara ta mig från punkt A till B och starta när jag trycker på knappen =)

Tack igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.