|
|
|
|---|---|
|
Lite olika turer om variationer i produktionen: Länk Jag har ju nämnt att jag fått mina spårningstendenser nedkokade till att jag tror det har med för mycket feedback från väg->hjul->ratt. Alltså att bilen får en egen vilja att följa ojämnheter och man måste kompensera med att hålla krampaktigt hårt i ratten. Kan det justeras eller måste det bytas delar? Någon som har aning om detta? Det är enda haken med min bil som jag ser det och överväger byta till annat märke om jag inte blir helt komfortabel med att bilen gör som jag vill. Tack. | |
| På min 320i -01 behövde man ny styrservoolja (eller snarare luftning och påfyllning). Billigt att byta, så kolla det - som första start. | |
|
Intressant, tack för tipset. Har beställt tid för genomgång på BMW-verkstad för genomgång och gå på djupet med detta. |
|
|
Min 330 -02 spårar något fruktansvärt med sommarsulorna på men nästan inget alls med dom smalare vinterdäcken... En fyrhjulsinställning är ju aldrig fel heller. |
|
|
Det är inte så att du använder RFT-däck? Mina sommardäck var run-flat innan jag bytte till vanliga och det var som att köra en annan bil efter det... Breda däck och låg profil kan ge spårproblem också. |
|
|
hårdare länkarms-bussningar i framvagnen hjälper väll en del mot spårning? min vart de en himla skinnad på iaf. BMW ownz |
|
|
Nej det är inte RTF. Det skulle jag aldrig köra med till nån av mina bilar! Men E46;orna verkar generellt vara väldigt spåriga, jag har haft liknande storlekar och profiler på många av mina bilar innan denna och ingen av dom har varit så spårkänsliga som E46:an är... |
|
|
Tack för bra tips. Servooljan och hjulinställningar är noterat. Nej, det är inte RFT. Tänker på bakvagn också just när man går över mittlinjen och de fall de rycker tag liksom och man får korrigera i ratten. Och tycker det är liten tendens att ändra körriktning när jag accelererar och växlar. Som från en utfart typ. Någon stabilisering bakvagn kan ju ev. vara inblandad också. |
|
|
Nip: Kör du med original fälgar dvs original ET? För lågt ET (utflyttade hjul) ger den känslan du beskriver, eftersom man ändrar hävarmen mellan däckets anliggingsyta kontra dess "vridpunkt" (skrubbradie). /Stefan |
|
|
@Stefan1973Karlsson: Tack. Det är original BMW lättmetallfälgar både på sommar och vinterdäck. Inget konstigt, vanliga 16" däck osv. Om någon vecka skall den in i alla fall så får vi se vad dom säger. |
|
|
Var och fick gjort en genomgång på verkstad igår. De gjorde korrigeringar på både toe, camber och caster som var utanför. Den känns verkligen annorlunda och bilens viljas att gå rakt är bättre - ja kanske helt bra. Inga tendenser än på instabilitet, men bara 15 mil avverkat. Kan bara inte fatta varför man inte föreslog hjulinställning för flera år sedan när jag tog upp detta med verkmästaren, och haft mailconversation över detta i flera vändor för att ev. kontakta BMW osv. De meddelade bara att allt var bra - och då trodde jag hjulkoll var gjord. Börjar nu mitt arbete med att få tillbaks förtroendet för bilen....hoppet finns. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.