AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.524

Hur byta termostat BMW M3 1995?

To
11
Tobytoby
BMW M3
BMW 118D
Hej,
Jag har en BMW M3 (e36) från 1995, USA import, som ska göras iordning. Till att börja med ska jag byta termostat då den troligen är trasig.

Nu till frågan:
Hur får jag bort fläkten för att komma åt termostathuset. Jag vet att den är vänstergängad så det är inte problemet. Bekymret är att spärra fast remskivan. Det är extremt trångt och jag kan inte spärra med t.ex. en skruvmejsel på remskivans sexkantshuvuden.

Finns det specialverktyg för detta? Kan jag alternativt försöka ta bort fläktbladen och vet någon hur man gör detta?
Tacksam för svar.
/Toby

ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Det brukar funka med en 32 mm nyckel och att slå med en hammare på nyckeln några gånger.

Mvh. Richard
32ProPro-medlem
2.455
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Ett tips att kolla upp. Till min e36 325 finns två olika termostatvarianter - de öppnar vid olika temp. En för tyskland och andra varma länder och en annan för kalla Sverige som gör att man snabbare får upp temp på vintern. Om du ställer av på vintern så kanske det kvittar.

Vet inte om det finsn två för din motor också men värt en tanke.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
To
11
Tobytoby
BMW M3
BMW 118D
Hej,
Tack för svaren. Jag tror att ringnyckel är rätt väg att gå. Tydligen finns det ett specialverktyg på Biltema för det här ändamålet. Återkommer efter att jag har fått tag i verktyget och provat imorgon.
To
11
Tobytoby
BMW M3
BMW 118D
Blocknyckel menar jag. Hittar tyvärr inte verktyget på Biltema. Får försöka med en blocknyckel och slå med en hammare.
Visa användare
217
Jonas 328
318im Touring-97
Ja, om inte de e som på min 325a att föregående ägare hade satt locktite på viskokopplingen, så ska de inte vara några problem o slå loss den med en vanlig hammare o 32mm nyckel, se bara upp så du inte slår nyckeln på nånting annat.
To
11
Tobytoby
BMW M3
BMW 118D
Hej,
Använde en blocknyckel, 32mm, och det fungerade utmärkt med ett slag på den så lossnade muttern utan svårigheter. Bytet av termostat och termostathus fungerade också perfekt och motortempen kom upp precis som den skulle. Kylsystemet luftades innan provkörning, dvs när motorn var kall och det verkar som om allt fungerar precis som det ska.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.