|
|
|
|---|---|
|
Tjena. Jag har problem efter att jag haft nere diffen för byte till 325ans diff istället och passade då på att byta bustningar (3st) runt om där diffen sitter. Nu gissar jag att den kanske inte sitter på millimetern samma ställe som den satt innan och man får spänna om kardanen? Jag har för mig att det sitter splints på kardanen som man kan lossa och dra åt? Stämmer detta? I filmen 1:52 hör man ljudet när kardanen "smäller till" som den kan göra nu under påfrestning? Länk | |
|
Jag hade inga problem med kardanen när jag bytte dessa bussningar på min 320 -00. Mätte i och för sig in med skjutmått, men inte noggrannare än på millimetern när. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
|
Mig veterligen är det ingen låsning vid kardanens splines, utan den skall kunna flexa lite i längsled utan att det påverkar funktionen negativt. Skulle misstänka att det är de hårdare bussningarna som gör att diffklumpen inte kan röra sig så mycket och därför tas spelet upp i kardanaxeln i stället... Det finns ju en anledning till att BMW har valt gummibussningar i stället för uretan eller annan plast! I en tävlingsbil är inte komforten högprioriterad och där kan man välja hårda bussningar för prestandans skull. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Dessa bussningar som filmas från Powerflex har jag haft på bilen över ett år. Det jag nu gjorde var att byta bussningarna runt diffen till nya OEM. Så inget är ändrat, bilden har inget att göra med klonkent tyvärr. | |
| Kardanhalvorna är låsta vid splinen med en klämring i gummi, en stor mutter klämmer åt den, ska lossas och dras igen vid arbeten med diff, växelåda etc. | |
|
Tack för bra svar! Hoppas jag inte förstört något (tex balans) nu när jag tagit bort/ satt dit den utan. Men då borde jag kunna lätta på denna, skruva loss och tillbaka kardanen i diffen och sedan dra åt igen? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.