AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
5.393

BMW M3 E46 råd inför köp!

Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Hejsan!

Jag har nu länge kollat på en Bmw M3 E46 och blir mer och mer sugen för varje dag!

Jag har dock lite frågor ang. denna bil:
1. Vad bör jag tänka på innan jag slår till? Delar som ofta kan va slitna som kostar skjortan att laga osv...
2. Är det idiotiskt att köpa en importerad M3? Har hört om att folk drar tillbaka miltal osv...?
3. Vad ligger en service på i pris? Självklart räknar jag med en del när det är M3 vi pratar om hehe..

Tacksam för svar!
/Oliver
re
119
rensvind
BMW z3m 1998
Min ringa erfarenhet av liknande bil (Z3M) och av vad jag hört från andra som verkar rimligt:
prova flera bilar innan köp. Du kommer bli passionerat förtjust och förmodligen missa skavankar om du inte provar flera bilar och jämför.
Fokusera inte på priset det första. Det kan finnas bra med prutmån på de dyra bilarna och framför allt så kan det vara bra att ha känt på både en mer dyr bil och en mindre dyr bil.
Vid eventuellt köp - se till att ha en 15"-20" sparade för eventuella reparationer. Även en bil som till synes är perfekt kan överraska och det finns inget värre än att inte ha råd att laga den eller att bli tvungen till en sniklösning av något slag.
Försäkringen är dyr. Kolla det först. Ordna med vinterförvaring först om du tänkt vinterförvara den. Om du tänkt köra den på vintern - kolla upp så att du har råd med vinterdäck, för det får du garanterat inge med bilen.

Servicen är dyr. Inspektion 2 kostar väl runt 10"? +- ett par tusen beroende på verkstad och jobb.

Se gärna till att ta med en vän som är bekant med dylika bilar så du får lite mer input. Men det stora rådet jag kan ge är att provköra flera bilar och jämför. Lyssna på motorgången.

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

finns hur många inlägg som helst,bara du söker..
personligen tycker jag det är idiotiskt att köpa sv-såld

åkte ner förra våren till BMW i Munchen o köpte denna

Länk
En välskött Svensksåld bil är och kommer alltid att förbli det bästa köpet, så är det. Försäkringsmässigt då det tenderar att skilja ibland rätt rejäla summor, import vs sv-såld. Sedan är det alltid enklare att kolla en bils historik i Sverige än att behöva klabba med massa tyskar. Med detta sagt så menar jag inte att jag ställer mig emot importer, snarare positiv till det ifall en tillräckligt fin bil ej går att frambringa i Sverige :). Sen är den generella inställningen till importer i detta land mer negativ än positiv tyvärr vilket kan drabba en dagen man själv skall sälja..
En välskött Svensksåld bil är och kommer alltid att förbli det bästa köpet, så är det. Försäkringsmässigt då det tenderar att skilja ibland rätt rejäla summor, import vs sv-såld. Sedan är det alltid enklare att kolla en bils historik i Sverige än att behöva klabba med massa tyskar. Med detta sagt så menar jag inte att jag ställer mig emot importer, snarare positiv till det ifall en tillräckligt fin bil ej går att frambringa i Sverige :). Sen är den generella inställningen till importer i detta land mer negativ än positiv tyvärr vilket kan drabba en dagen man själv skall sälja..
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Finns inget rätt eller fel i se vs de

Allt handlar om att man bestämmer sig för vad man vill ha. När man sedan hittar vad man söker så får man ställa sig frågan om priset är rätt.

Jag ville ha en phoenixgul 03 eLler nyare med smg och under 7000 mil i ettvisst skick och är jag hittade ett ex som uppfyllde det så köpte jag den. Visst! många skulle säkert säga att den var lite dyr men. Skulle säkert kunna hitta en billigare men då skulle det säkert bli en kompromiss vilket jag inte var beredd på så .....

Kontentan blir att - sätt upp en kravlista och följ den. Är de import ingte problem så skit i att tänka på om se eller de såld är bättre eller sämre.

"I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas."

Be
1.778
Beolab
M3 SMG II Individual -04
413hk / 440Nm @ 8800rpm
Köhler Racing
VAC Motorsport

E91 M-Sport -08
Schrick 12,5mm lyft
206 hk @ 7300 rpm
Ett stilla svar:

Bianca; nu har du länkat och prisat din bil i varje M3 e46 köptråd sedan du köpte den... .. Alla på AP vet att du har en fin M3 cab nu...

M3
168
M3blackpearl
A6 2,0TDI Avant -12
A3 1,9TDI Sportback -09
Twinsturbo: Håller med dig i vad du skriver. Min "uppfattning" av importerade BMW är ett andra val om jag är på jakt efter ny M bil. Jag förväntar mig att en importerad bil ligger 20-40k billigare än en sv-såld på vår marknad. Sedan om det är rätt eller fel, det är en annan femma.
Beolab: kunde inte sagt det bättre själv :) sjukt störigt!
Ol
39
Ollansson
BMW M3 Cab E46
Tack så mycket för alla svar!! :)

Nu återstår bara att se vilken som blir min pärla i år!
Instämmer med Beolab...

Länkad och nämnd någon gång för mkt
Ska du slå till på en M3a så köp 2003 eller nyare, 01 och 02 hade en del barnsjukdommar.

Jag har själv en M3a med SMG 2-lådan och är otroligt nöjd med den.

Några saker att tänka på är också;

Fälgar och däck - köpa nya däck svider (speciellt 19") och köpa nya fälgar svider ännu mer (speciellt 19")

Kolla när bromsskivor och belägg byttes senast, är dom aldrig bytta så väntar en hyffsad utgift.

Skippa cab - såvida du inte gillar den där exotiska förortturrekänslan, isf lacka bilen lila och häng saker i backspegeln

Tyskt eller svensksålt spelar ingen roll - har bilen varit i sverige 4 år så kommer ingen direkta överaskningar pga att den såldes i Tyskland för 8 år sen

Du kommer bli sjukt nöjd - just do it!
Servicen måste jag nästan räkna som BILLIG med tanke på allt annat som kosta, räkna på 20-30k i värdeförlust/året för att vara på den säkra sidan.
Bra däck (inga nankang på en m3a) ligger på 6-8 tusen kr säsongen (7-800 mil inspirerande körning om året).
Försäkring 8-900 kr månaden (26år och bor på "landet")
Reperationer och lite småförbättringar 10-15k året.

Att sen servicen kostar ca 4-5kr/milen det är ingenting i sammanhanget...
Bränslekostnaden ligger på typ 25kr/milen :)

Så mitt tips är att se till att du verkligen har råd med bilen, stor skillnad på att ha råd att köpa och att ha råd att använda bilen :)

Chansen är större att en bil har blivit skruvad i Sverige än i Tyskland, då det är olagligt att göra det där... Fördelen med att köpa en importerade bil är att den oftast är billigare i inköp, därimot kommer du ju även få mindre när du säljer den. När det kommer till skicket så tycker jag att tyskar är bättre än svenskar på att ta hand om sina bilar.

SMGII lådan är en trevlig upplevelse, dock så finns det vissa som har börjat krångla/gå sönder när bilarna har gått allt från 6k till 12k mil... dessa reparationer är inte billig (30k och uppåt är inga bekymmer...)

Årsmodell 01-02 är inget du behöver undvika, se bara till att garantijobben är utförda, och är dom inte det så borde motorn redan ha skurit och det sitter en ny fin utbytesmotor i.
Min m3a fick aldrig lagrena bytta så motorn skar i den vid 4000 mil.

Bromsar är inte så fruktansvärt dyrt... 4-6 kr paret för skivor fram och 1-2k för klossar. Men visst självklart ska du kolla hur mycket det är kvar på specielt skivorna, kan vara en sak du kan pruta några tusenlappar på.

Men viktigast av allt, se till att ALL dokumentation stämmer! Även om du litar på säljarens historia om varför det fattas en service i serviceboken så kommer det bli ett helvete den dagen du ska sälja vidare bilen. M3 köpare är petiga jävlar :D

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.