|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Jag undrar vilka prisvärda alternativ det finns, antingen catback eller enbart bakre ljuddämpare till en 545 e60? Tanken är att det ska låta trevligt. Jag hittar bara dyra avgas på nätet tycker jag :( Tacksam för svar! | |
| Om du kan hissa och meka - köp begagnat och borra några hål... Jag hade precis samma känsla på min gamla 645 - mera ljud! (fast det kom familj emellan ;D ) | |
|
Du kan öppna ventilen i ena röret längst bak om du inte redan gjort det... /chni |
|
| Nej det tror jag inte att det är gjort. Hur gör man det och vad är det för ventil? | |
|
I ena pipan sitter en ventil som öppnas över ett visst varvtal (runt 3-4000 rpm) eller vid mycket gaspådrag eller liknande... (vet inte exakt hur den funkar) Hört att den ska vara stängd för att få upp temp snabbare i katalysator samt givetvis ger den tystare gång. Men om man vill ha lite mer ljud så vid vänster baklampa så sitter en elventil med 2 slangar till sig, den styr när ventilen i avgasröret ska öppnas. Du hittar den på samma sätt som om du skulle behöva byta lampa vänster bak. Jag tog bort dessa slangar och tejpade ihop dem som om det var en hel slang. -> Då är ventilen alltid öppen. Man kan även koppla bort elen till ventilen, men det ger troligen en felkod. Blir inte samma ljud som ett sportavgassystem, men lite mer ljud och definitivt billigare. :-) oxå sugen på ett sportavgas men får väl se om man får tummen ur någon gång. Vill inte att det ska låta allt för mycket heller då det blir ganska jobbigt på långkörning. /chni |
|
| Ok får man kanske testa. Det blir inget fel på bilen när man kopplar ihop slangarna? Det verkar inte finnas några prisvärda sportsystem på marknaden :( | |
|
Ja har inte märkt några problem, ett sportavgas kommer dessutom ge samma problem då ventilen kommer saknas i det fallet. /chni |
|
| Ok. Ingen som har något trevligt förslag på ett sportavgas? Catback eller enbart bakdämpare? Systemet ska få fram det trevliga V8 ljudet! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.