|
|
|
|---|---|
| Skall åka och kika på en BMW 540 E34 som har gått strax över 30k mil. Vilka kontroller är rimliga att göra över motorns kondition? Jag vet ju att dessa är relativt slitstarka, men när börjar åldern ta ut sin rätt, förutsatt att brukarna har skött regelbunden service samt inte nått varvtalsstoppet vid varje växling? | |
|
Är grejerna skötta är 70000mil+ inga problem, under 20000mil är det nästan inga som rullat. Personligen skulle jag inte kalla en 30000milare för långmilare dem yngsta bilarna fyller 16år i juni och dem första förseriebilarna fyller snart 20år av dem 6vxl i Sverige finns det 3-4 med som rullat under 15000mil. Ingen under 14000mil. Kolla avgasvärden, att olja, stift och ventilkåpspackning är fräscha. Du kan ju kika i bakersta tändstiftsgropparna om det finns olja. Det är bättre att köpa en välskött 35000 eller 50000milare än en dåligt skött 18000milare. Det som kan kosta är nya/fräscha kattar, ventilkåpspackning + service oljepumpsbultarna kollas samtidigt i och med att dem lossnar. Nu i efterhand och efter att ha kollat drygt 10st M60B40 är det inte fullt så farligt som det lät från början, men självklart skall dem kollas och dras åt. Om det är en automatväxlad är det bra om oljan är bytt (på korrekt sätt) och att man absolut inte backar våldsamt speciellt på bilar byggda 9/94 eller tidigare även om senare bilar också helst slipper sådan behandling. På 6vxl bör kopplingen bytas var 15000mil, man kan köra uppåt 20000mil men man riskerar förstöra svänghjulet och bara det kostar 4-5tkr = bättre byta tidigt så man slipper förstöra svänghjulet. Men som sagt 30000mil i sak är ingenting, jag känner till två 50000mil+ i Europa (den ena med drygt 70000mil) och flera 50000milare i USA. Vid bra service tror jag 100000mil+ inte är några problem. Mvh Stephan |
|
|
Tack för mycket bra respons! Vet ej om det finns svar på detta, men vad har katalysatorerna för rimlig livslängd? När oljebyte i automatlådan anges, vad är att byta på rätt sätt? Lådan skall spolas? Övriga rörliga delar i motorn som kamaxlar, lager osv klarar alltså 50 000 mil med god service? |
|
|
Bara att kolla på Stephans garaget sida för att bli inspirerad av BMW 540 E34, verkligen härliga bilar, klassisk tidslös design, man blir sugen själv. När det gäller beg E34 540 kan jag tycka att automatlådornas skick är ett litet frågetecken. De manuella exemplaren är väl dock oftast betydligt dyrare? |
|
|
Katalysatorerna är nog lite olika, det händer att dem släpper sitt innehåll det hände på en av mina efter ca 22000mil inlämning och det visade sig att en var tom som byttes mot en fräsch. Men det hjälpte inte utan den gick dåligt hur länge som helst (då hade syrran tagit över) men det var troligtvis för verkstaden ställt in tändningen fel och bilen gick uruselt. Efter många om och men och med ytterligare två fräscha kattar och en ny databox går den som det är tänkt. Jämför det med #410 som har drygt 31000mil bakom sig utan något katbyte. Sakerna har inte något bestämt miltal är vad jag vill visa, men avgasvärdena ska vara noll eller nästan noll för CO, CO2500 och HC. På #630 var dem högre och svåra att få ner under gränsen innan första katbytet. Det är annars inga som helst problem för en med felfria i motsats till M5 E34 som kräver hårdkörning för att klara gränserna. ZF har jag läst rekommenderar 15000mil för oljebyte i lådan, medan BMW säger att det är livstidsolja. Rätt sätt är att lådan måste vara kall för att få i rätt mängd olja, häller man i när den fortfarande är varm kommer det i för lite olja. Jag läste vilka åtgärder som gjorde på 70000milaren mellan 15 och 60000+ mil och något arbete förutom service och ventilpackning gjordes inte, tyvärr har jag inte sparat dokumentet. Allt gjort hos BMWverkstad, det var en 6vxl-95a. På så gamla bilar finns det så mycket som kan vara dåligt att allt måste kontrolleras, förutom att allt mekaniskt ska fungera är en rostfri eller så nära rostfri kaross det viktigaste. Så köp en fräsch bil. Då är 540i E34 bland det mest njutbara man kan köra/äga. En fin 6vxl det mest njutbara!=) som #774 vilken jag firar 10år med om en knapp månad Länk Mvh Stephan |
|
|
Jag köpte en 540i 6 vxl med 18000 mil på mätaren för några år sedan. Jag tror den var mätar skruvad för jag hade ganska mycket problem med den. Tror jag betalade 25000 vilket var ganska billigt men jag fick också mycket problem... Bilen kördes ganska hårt av mig, så jag fick nog en del extra problem på köpet:) Underbar bil att köra! Byte bla detta under 2 år sedan tröttnade jag och sålde bilen. *Koppling *Åtdragning oljepumpsbultar *Framvagns stag, glapp *Bränsle pump *LMM *Styrväxel *Katalysatorer 2 st *Rostlagning *Vattenpump Säkert glömt något... Tipset är att leta efter en välskött bil. Min var nog inte det men den såg trots allt väldigt fin ut, både vid köp och försäljning. Mvh. Richard |
|
| Stephan, jag skulle nog släpa med mig dig, för du känns säkrare än ett M-test ;) Tack för många goda tips! | |
|
25tkr är mycket billigt även om BMWhandlaren i Luleå sålde den yngsta 6vxl som finns i Sverige en Touring för 29900kr förra året, men dem visste inte vad dem sålde och visst den var brukskörd, hade plysch och var solid mörkblå men trots det billig. Det dyker upp lågt utrustade med högre körsträcka i Tyskland för liknande pengar men då får man lägga på 10tkr i importkostnader. Den här fd Tyska är mest prisvärd just nu Länk En sen automatare med bra historik är ingen större fara, inte mycket mer än en 6vxl där både koppling och svänghjul behöver bytas. Den här 96an med Individual Volleder är trevlig men kanske lite kostsam jämfört med 6vxl Touringen i Tjeckien. Länk richo; Skriv gärna vilket exemplar du ägde, om inte här så i ett PM. Jag har bytt allt det där och lite till förutom LMM och styrväxel men på 8 olika. Koppling är dyraste delen om man hittar ett fint exemplar av dem 6vxl. Mvh Stephan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.