|
|
|
|---|---|
|
Har en 120i, och när jag går igenom servicepapper och serviceboken så inser jag att BMW inte har bytt luftfilter på nåt av servicetillfällena. Den har nu gått ca 6400 mil, och nästa gång den ska på service är hösten 2012 enl. färddatorn. I serviceboken står det att luftfiltret kan bytas vid var tredje oljeservice... Är inte det hiskeligt långa intervall? Funderar på att byta själv - men det verkar inte helt enkelt. | |
| Stämmer. Vet ej hur man byter på 120i. Själv byter jag oftare... detsamma gäller oljorna. | |
| På E39 är det tom var fjärde oljeservice (varannan insp II) dvs runt 10000 mil precis som tändstiften. | |
| Det är nog ingen fara att följa rekommendationerna. I Norden har vi ju dessutom vinter halva året med förhållandevis väldigt lite dammpartiklar. De som skulle kunna byta oftare är väl de som dagligen kör grusväg sommartid. | |
| Luft-, och kupé-filter byter jag varannat år. Känns bra, och är inte dyrt. Kika på kupéfiltret (antar att det är mera lättillgängligt) och se efter hur skitigt det är - motorluftfiltret torde se precis lika skitigt ut. | |
| Mina kupefilter såg EXTREMT mycket dassigare ut än motorluftfiltret när jag bytte. Motorluftfiötret såg egentligen inte särskilt begagnat ut. | |
| Ringde till BMW i Skellefteå idag, de skulle ha hutlösa 700 kr för att byta luftfilter... Filtret kostade 400 kr. Ser dock att man kan köpa ett filter från ca 200 kr på tex mekonomen... | |
| Har nu bytt på egen hand... Och tur var det - skitigare luftfilter får man leta efter! Och då har jag inte kört på grusvägar eller dyl. Men enligt BMW så skulle jag ha väntat 1400 mil innan byte... Så 9 skruvar och en timme senare så var det klart :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.