AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
6.895

Varför detta förakt mot italiensk import?

Det är ju uppenbart när man läser diverse trådar här att italienimport är värre än satan själv.

- Varför är det så?
- Finns det någon faktakunskap som säger att dessa bilar är sämre eller är det bara "snacket som går och alla hakar på"?
- Är det annorlunda serviceintervaller?

Jag syftar inte på utrustningsnivå och att det kanske saknas stolsvärme utan mer generellt varför en italienare nödvändigtvis misshandlar sin bil så att den inte skall ses som en värdig bil..

Priserna är ju markant lägre och det sägs bero på tuffa skatter mot motorstarka bilar. Om det är hela sanningen vet jag ej men jag söker mer kött på benen från er andra.

Jag har generellt lite svårt att tro att en person, oavsett nationalitet, som köper en bil för säg 700 000 kr inte skulle försöka sköta om den iaf. vettigt.
Hur en italienare kör en Fiat Panda för 30 000 kr är en helt annan frågeställninig som jag är helt ointresserad av! ;)
16.571
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Skatterna i italien är omgjorda och är inte baserade på cylindervolym längre som de var förr. Nu är det nån slags utsläppsgrej istället.

I övrigt har jag ingen egentlig aning förutom att det är svårare att kolla upp historik och att bilarna ofta har mycket parkeringsskador.

-------
//Lövet
Läs i Teknikens Värld och i svenska AMS i båda tidningarna har det tagits in åtskilliga bilar från Italien Alrik Söderlind tog väl in tre bilar bara han förra året.

En korrekt bil köpt hos exempelvis en BMWhandlare bör inte vara några konstigheter med, mäter man lackdjupet så ser man om den varit skadad.

Personligen är väl följande faktorer betydelsefulla;

Även dyra modeller som 740i E38 och 540i E39 saknar oftast värmesitsar, det är längre till Italien än till Tyskland och Tyskland har alltid varit mitt favoritland, det har varit besvärligt med exportskyltar/regbevis från Italien.

Som vanligt spelar importören störst roll, den som mätarbackar eller fiflar är nästan alltid importören. Det är om man köper från någon risig vimpelhandlare som man riskerar köpa en dålig bil. Jag vet inte hur lagarna och kutymen ser ut i Italien men i Tyskland slipper man köpa en så här bil, men en sådan kan man få när man köper Sv-sålt=) Länk japp sådana bilar lagas i Sverige!=)

Har bara Italienimporten kopia på Italienska regbeviset, servicebok i fylld, kvitto från köpet, är i bra skick och ingen märkligheter gällande utrustningsnivå ser jag inga konstigheter med en Italienbil. Vill man ha något äldre är Italien ett perfekt land att hitta en rostfri bil.

Det märkliga det senaste året? Är hur importovilja verkar ha växt jämfört med för 4-5år sedan, är det alla hemska Litauen/amerikabilar som gjort det och så har övriga länder dragits med. För en Tyskimporterad bil köpt hos märkeshandlare med garanti är en klart bättre än vilken sv-såld som helst, jag minns fortfarande den sv-sålda 1½år gamla Passat CCn som pappa var lite intresserad av i somras med fransigt bälte (bör bytas) rost på framskärmarna, blästrad huv, krockad bak (lagad men det syntes) och trots det dyrare än en bättre utrustad i Tyskland och sådana tycker en del är bättre än en fin Tyskimport. Ja lyckad till med det!

Mvh Stephan

th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Kan bara hålla med Stephan min granne plockade hem en x5 -07
I förr fjol och sålde den i höstas med gott resultat
Nummera kör han S klasse så han mobbas kraftigt i området för han kör gubb bil ;-))
Han hade inga problem med den däremot står Mercan på verkstad nu med kass låda (svensksåld)
Alltså det är inte bara importvraken som går sönder :-)

Ha deT
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Hur funkar värmen i en Italien Import?

Jag är intresserad av en M3-07 som inte har "COLD CLIMATE VERSION" som alla svensk/tysksålda har.

Vad innebär det?

MVH Peter
Tyska har inte cold climate, det är ryska och nordiska som har det.

Mvh Stephan
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
peddan du skall väl inte köra med en M 3 på vintern iaf så då spelar det mindre roll

Ha deT
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Mina tyskimporter har haft "COLD CLIMATE VERSION".

**BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980**
när ni kikar på Italienimport kikar ni även då på mobile.de ?

/Anders
Mats; Märkligt med dina jag har aldrig sett en Tysk i kaltland-utförande eller åtminstone minns jag det inte och inte heller hittar jag någon i arkivet.

Av 521st M3 E90/E92 jag precis kollade är det endast Ryska och Svenska som har S842 kaltland, detsamma gäller 545i, 550i/6 och 540i/6 E39. På 550i LCI har inte ens Svenska S842. Danska 545i har det också medan Danska 540i/6 E39 inte har det.

Tyska M3 E90/E92 har inte kaltland och Italienska bör vara likadana. Dock skulle jag inte förvänta mig värmesitsar av 22st M3 med Italienskt språk har 5st värmesitsar. Någon eller några av dem kan ha gått till Schweiz som tycker bättre om värmesitsar än Italien.

Både autoscout24.de (med val hela Europa) och mobile är bra sidor för Italien samt italienska blocket.

Mvh Stephan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Stephan,
Jag skäms:) Jag förväxlade mina bilar och checkade på 325:an som är svensksåld! Den har 842 Cold Climate Version vilket INTE den importerade 530:an har. Så du har helt rätt!

Men det märks ingen skillnad. Den hade tillräcklig värme även förra vintern när termometern parkerade på -20/-30 grader i flera veckor. Men något måste ju 842 betyda.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Isoleringen av vevhusventilationen på "COLD CLIMATE VERSION" är väl en skilnaderna, finns säker mer.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.