|
|
|
|---|---|
|
FATTAR NOLL KOLLAT ALLT, JAG KAN HEHE INTE MYCKET!! STARTAR BILEN ÅKER 5-6KM BILENS TEMP NORMAL.MEN INGEN KUPE VÄRME KOMMER. GÅR IN OCH HANDLAR CA 30 MIN.STARTAR OCH BILEN HAR VÄRME I KUPEN.KOMMER 3 KM DÅ FÖRSVINNER DEN HELT PLÖTSLIGT KOMMER 2 KM TILL KOMMER VÄRME IGEN.....SÅ HÅLLER DEN PÅ. FATTAR INTE NÅT...HJÄLP | |
|
Är där vatten ? Hur kollar du tempen ? Har du känt på kylarslangarna när värmen försvinner? Jag skulle tro att det är termostaten/ termostaterna Men svårt att säga om man inte vet vad du kollat Ha deT |
|
|
BYTE HELA TERMOSTATHUSET I NOVEMER,MED NY GLYKOL OCH ALLT. JODÅ KOLLAT SLANGARNA OCH DE ÄR VARMA.BILENS TEMP ÄR HELT OK MVH MICKE |
|
|
Stäng av caps lock är du snäll! Jobbigt att läsa! Hur har du koll på tempen? KOllar du det i dolda meny efter kylvätska temp? För där kan du följa den. Jag gissar på att din cirkulationspump inte fungerar som det ska eller inte alls. Om du stänger av motorn och låter kupefläten gå eller trycker bara in rest funktionen kommer det varmluft hela tiden? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kan det inte vara luftfickor i systemet? Alpina B8 Länk |
|
|
Först och främst måste du vara 100 på att termostaten är ok. Om den inte är bytt så måste den säkert bytas på en -05. Även: Kolla i iDrive inställningarna för värme och luftfördelning, etc. På min bil måste jag skippa autoläget och gå in och göra manuella inställningar i iDrive för att få det att fungera. Då fungerar det kanon (skillnaden är dramatisk!) jag har mycket bra värme och är helt nöjd. (På auto så fungerar det inte alls för mig...) Jag har skrivit mer om detta i andra trådar, och fått medhåll av andra med liknande erfarenheter. Sök! (Samma problem på sommaren, för att få max kyla måste jag göra manuella inställningar. Då blir det en fantastisk kapacitet på kylanläggningen!) |
|
| TS; om du vill ha svar och tips så är det bra att om inte SKRIKER..! | |
|
Såg nu att du hade bytt termostat. Men jag tvivlar på att du har rätt temp; du skriver att du kollat slangarna (alltså känt på dem?), tänk på att om du kan ta i slangen så har du inte över 50°C, men drifttemperaturen ska ju vara ca 90°C (då kan du inte ens nudda slangen utan att bränna dig!). Du måste kolla att du har rätt arbetstemperatur (85°C som lägst!). Det finns beskrivet på forumet hur du gör för att få fram temperaturen i instrumentet. Sök. |
|
| runt 70 grader är gränsen för vad man kan ta och hålla i en kort stund utan att det bränns, inte 50 | |
|
Jaha du Hubbe, jag skulle vilja se dig hålla i någonting som är 70°! Kanske om du är en mycket erfaren kock eller svetsare, men knappast troligt ens i sådant fall. Enligt mig, och enligt vedertagna begrepp, är det vanliga att (normala) människor omedelbart släpper taget om något som är 55° eller varmare (redan 50° är faktiskt riktigt obehagligt för de flesta av oss.) Mät med riktig termometer/tempmätare så ska ni få se. Jag har själv testat, och låtit andra personer testa, flera gånger. I verkligheten är det nästan alltid lägre temperatur än vad man kan tro. |
|
|
Enligt kirurgkliniken på Falu Lasarett så kan så låg temperatur som 44°C ge brännskador om exponeringen är lång. 65° kan ge betydande brännskador även vid kort exponering. Men Hubbe kanske ändå har någon övermänsklig förmåga om han en kort stund kan hålla i något som är 70°..? |
|
|
nu kokar bilen också stannade direkt |
|
|
Jag gissar på luft i kylsystemet eftersom du bytt termostaten, börja med att prova att lufta systemet innan du lämnar iväg bilen på pump byte! Hur långt har bilen gått? Alpina B8 Länk |
|
|
Det finns väl ändå en varning för hög temp innan den kokar?..! Förhoppningsvis luft i systemet men mera troligt att det är fel på vattenpumpen. (När vi bytte termostater på min bil så var det inte svårt och inga problem att lufta, luftade bara en gång som vanligt och sedan dessa har det fungerat.) |
|
|
Arbetat både som kock och tekniker, det vi noterade under min tid som tekniker var att elmotorer som är under 70 grader kan man nypa tag i och sen släppa självmant, men är de över 70 så rycker man undan tassen automatiskt. Mätte på skoj min kaffemugg här på bordet med IR termometer. den är 63grader och den lyfter jag upp och dricker ur utan att gråta? Hudens temp är runt 34grader, skulle man inte klara att ta i saker som är 17 grader varmare än huden? Löjligaste jag hört. Däremot kan du inte jämföra med att doppa sig i så varmt vatten, då vatten har en helt annan värmeledningsförmåga till huden. |
|
| tillägg. jag blåser självklart på kaffet... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.