AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.769

hur kallibrerar man bmw e60 efter batteribyte?

Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
kan man gör det själv

Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
det är väl bara bmw som kan göra det. Kanske en annan verkstad med som tex mekonomen om man har rätt utrustning så klart.

MvH Bmw 4-ever
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jag bytte batteri utan att kalibrera. Inga som helst problem för mig.
Varför ska man kalibrera? Är huvudsyftet att verkstaden ska sno en på pengar, eller?
(Jag kan möjligen förstå att det kan finnas en poäng om man byter till ett batteri med betydligt mycket högre Ah, typ minst 20% högre. Annars ser jag ingen som helst anledning)
Visa användare
73
mickenorrk
523 limo e60 -05
det satt ett 85ah i min bilen,och jag satt dit ett 100 ah

Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Någon poäng måste det finnas, man sätter väll inte in ett system för att tjäna pengar på kunden. I ditt fall skulle jag göra en uppgradering för att få full nytta av kapaciteten. Sen kan du läsa hur mycket du vill om detta här på AP och bilda dig en egen uppfattning.

/Rikard
Visa användare
232
pane
530D X-Drive 2014
Alpina Roadster S -04
Det är olika laddningscykler för ett nytt och ett gammalt batteri. Så även om det nya batteriet är av samma storlek så behövs inkodningen för att "rätt" laddningscykel ska användas. Att ingen skillnad märks om man inte kodar om vid batteribyte är nog inte så konstigt men att livslängden på batteriet förkortas kan man räkna med. Att BMW inte lyckats skapa ett laddningssystem som är så intelligent som tex CTEK-laddarna förvånar mig.

/Pane
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Enligt uppgifter jag har fått från tyska ingenjörer och testförare så finns ingen risk för förkortad livslängd. Det finns inte olika laddning för gammalt eller nytt batteri. Systemet känner bara av hur spänningen sjunker i batteriet och kompenserar för detta (sjunker snabbare i gammalt och/eller mindre batteri).
Om man kalibrerar för att man bytt till ett större batteri så låter den förbruka mera ström innan den börjar stänga ner förbrukare.
För startförmågans skull så spelar det ingen roll om man kalibrerar eller ej.
Jag har inte satt mig in i vad som är rätt eller fel men jag har stort förtroende för de här personerna.

Jag har inte påstått att man satt in systemet för att tjäna pengar på kunden. Systemet är väl mest till för att stänga av vissa förbrukare så att man alltid har tillräckligt med ström kvar för att starta samt även att det har lite bättre laddningskontroll än vad man hade förr.
Men jag misstänker att kalibreringen, efter att man bytt till nytt batteri, mest är för att verkstaden ska tjäna pengar(?).
Si
297
Silversten
525d F11 M-Sport -11
535d E61 M-sport -05
525d E61 -06
Håller med Ulf 530. bytte på min också inga problem om jag förkortar livslängden gör det ingenting då det skulle kosta mig 3800 kr på BMW. Ett nytt batteri EXIDE kostar 1600 kr hos lokal återförsäljare. kan jag ju byta 2 gånger och ändå spara pengar.

BMW = BRING ME WOMEN
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Batteriets kapacitet är inprogrammerat i motorstyrningen DME som styr generatorn. DME är i sin tur är synkar med IBS systemet (en sensor) som känner av batteriets status, Har du fel amperetal inprogrammerat så kommer inte motorstyrningen att reglera laddning korrekt. tex stänga av förbrukare för tidigt om du har ett batteri med lägre kapacitet inprogrammerad än det som sitter i bilen. Men var och en gör ju som han själv vill.
Systemet är insatt för att det alltid ska finna så mycket kapacitet kvar i batteriet så att bilen startar.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Se där Hasso, våra uppgifter verkar ju stämma helt och fullt.
Bara om man bytt till betydligt "större" batteri så finns anledning att kalibrera, om man nu har som önskemål att med motorn avstängd kunna förbruka ström längre tid innan systemet börjar stänga ner förbrukare.
Om man sätter i "större" batteri utan att kalibrera kommer man att ha mera ström kvar att starta på. Alltså onödigt stor marginal mot vad systemet anser, men för mig och för de flesta så är det väl inget särskilt negativt?

Den största fördelen med systemet är väl att laddningen styrs lite mera sofistikerat mot i äldre bilar genom att det finns en avkänning på batteri-spänningen. Men det fungerar ju lika bra oavsett om man kalibrerat Ah eller inte.

Jag misstänker fortfarande att verkstaden m fl kanske kör med lite skrämselpropaganda för att tjäna pengar...
(3 800 för ett batteribyte, sannolikt med ett sämre batteri; så där känslomässigt så börjar det nästan likna stöld..?)
Su
43
Subodh
bmw 740d e65 2003
pontiac catalina 1966
det viktigaste är om du byter batterityp tex har du ett WET batteri den vanliga billiga typen och byter till tex GEL batteri som typ optima elelr motsvarande kommer
ditt batetri inte överleva länge byter du från ett optima till ett wet är det okej men
tänk på att den laddar svagre då.

mycket riktigt så har storleken betydelse i programeringen iaf på nayre modelelr
men kastar det 5ampere hit elelr dit kan det inte ha så stor betydelse
snackar vi 15 så tycker jag du borde kolla upp det..

varför inte bra köpa egen programerare dom rä så billiga nu för tiden
dessutom kunde det va skönt att själv kolal dtc och grejejr
samt live data är intressant att se ibland när de strular
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.