|
|
|
|---|---|
|
Bl a annat har den nya 3-serien så att man kan starta bilen utan att man stoppar i nyckeln någonstans. Jag menar inte när man har "comfort access". Man öppnar/stänger fortfarande bilen med fjärrkontrollens knappar. Man bara sätter sig i bilen och trycker på knappen, vips så startar motorn. Det måste vara någon form av radio länk mellan bilen och nyckeln. Men sker kollen bara vid uppstart av bilen, m a o när man trycker på knappen? Eller kontrolleras nyckeln hela tiden under körningen? Hur fungerar tekniken? //Nybliven BMW förare... | |
|
Jag har för mig att det är så här: När du närmar dig bilen så låser du upp den, och då aktiveras bilens funktioner, inkl tändningen. Det är ju en tysk bil, så de har säkert tänkte igenom det här med stöld och liknande. Personligen så föredrar jag den gamla modellen, där du stoppar in nyckeln. |
|
|
Jag föredrar också vanlig nyckel. Men är lite intresserad hur den "nya" tekniken fungerar. Samt om det blir en nyare bil, om man måste köpa lager av batterier till fjärren. ;-) Då den laddas väl inte någonstans längre. |
|
|
Med det "gamla" systemet så kände bilen av när nyckeln var i närheten (obs, INTE lång räckvidd) och man låste då upp bilen genom att lägga fingret på ytterhandtaget. När bilen sen var igång behövdes ingen kontakt med nyckeln längre.. Det vet jag tyvärr av egen erfarenhet då jag av vissa anledningar råkade åka iväg hemifrån utan nyckeln på mig. Jag märkte ingenting förens när jag hade stängt av bilen, 5 MIL hemifrån! Självklart gick det ju inte att starta den då! Tur man hade mobilen med sig iallafall ;) |
|
| Är något av detta är standard i 3-serien? | |
| I nya tre-serien är nyckellös start standard, | |
|
Tydligen är nyckellösa system standard bl a i nya 1, 3, 5 serien. Någon som vet om man kan starta bilen med nyckeln på sig, för att sedan köra iväg utan den? Det skulle innebära i princip att systemet kollar bara nyckelns "gilltighet" vid start, för att sedan inte ha någon kommunikation med den alls. Kanske något för P3 programmet, "någon som vet..." ;-) |
|
|
Jag har hört berättelser om att just det har hänt när det gäller andra bilar, dvs bilen har startats med korrekt nyckel som sedan glömts någonstans så att nyckeln inte längre är med i bilen. Det verkar rimligt eftersom jag tror att det är rätt normalt att ett system bara kollar immobilizern vid motorstart. Men det är ett intressant experiment att starta bilen och gå därifrån med nyckeln. Skillnaden mellan det nya nyckellösa systemet och det äldre är (vad gäller förhindrande av otillåten motorstart) egentligen bara räckvidden på immobilizern. Överföringen sker trådlöst även på äldre modeller, men nu är räckvidden längre så nyckeln behöver inte vara nära något tändningslås. Dessutom behövs det givetvis andra mekanismer för att få till radioläge, låsa upp rattlås och liknande, när man inte har någon nyckel som trycks i. |
|
|
Bilen varnar för att nyckeln är utanför bilen men du kan köra vidare. ot: Du kan starta bilen och sedan gå ut bilen och låsa. Du kan inte låsa med nyckeln i bilen eller lastutrymmet om inte den andra nycken befinner sig utanför bilen och inom räckhåll för mottagaren. Du kan låsa bilen utifrån med den ena nyckeln och lämna den andra nyckeln i bilen. Nycken i bilen är deaktiverad tills bilen låses upp med den första nyckeln. Du kan stänga av motorn och inom 10 sekunder starta den igen, utan nyckel. |
|
|
Så bra, då fick vi svar. :) Det känns som en vettig lösning, att bara stänga av motorn kan ju innebära livsfara så det är inget alternativ. Och man vill ändå göra föraren medveten om att nyckeln är glömd. |
|
|
Bra förklaring hur man kan göra med och utan nyckel, steaman. Kan du mer om själva tekniken. Om det är så att bilen varnar att nyckeln är utanför bilen, då måste den hålla koll på den, dvs skicka och ta emot data kontinuerligt. Pågår detta hela tiden i bilen, dvs radiokommunikation? Går de på 490Mhz bandet eller något annat? Måste man säkert byta batteriet ofta i fjärren, då den inte laddas någonstans idag i och med att den inte har en naturlig "laddare" i bilen, som på den äldre modellen av nyckellöshet. |
|
|
Nycklen kommunikerar med bilen på någon radiofrekvens. Min bil varnar direkt om jag kliver ur bilen med nycklen i fickan och motorn är igång. 530dA - LCI med comfort access |
|
|
Kan tänka mig att det fungerar lite annorlunda med Comfort Access, då den måste ju känna när du kommer nära bilen. Din nyckel, laddar du den någonstans i bilen? |
|
Karl-Hilding |
Nyckeln laddas i "nyckelhålet". Sätt i nyckeln på ett par långsträckor per år så är den alltid fulladdad. Om jag stiger ur bilen med motorn igång och är längre bort än 7-8 meter så varnar bilen med att plinga. Comfort Access Att tvätta bilen med nyclen i fickan betyder att bilen blinkar, låser, låser upp osv. Bättre då att lägga nyckeln ifrån sig eller att stoppa in den i hålet. |
| Finns inget nyckelhål på exempelvis F20. | |
|
På bilar med comfort access laddas INTE nycklen i nyckelhålet tyvärr, vilket är irriterande, då den laddas på bilar utan CA. Har bytt batteri i ena "nycklen" efter en varning på idriven (och HUD'en;)) om låg batterinivå i nycklen. |
|
Karl-Hilding |
Jag har Comfort Accces och den laddas i nyckelhålet... TRODDE jag. Först nu så kollade jag mer i manualen och mycket riktigt det är enbart nyckel utan Comfort Access som laddas via nyckelhålet. Då kan man undra varför inte Comfort Access nyckel kan laddas på på detta sätt utan här måste man byta batteri. Tack för info. |
|
Exakt, F30 har inget nyckelhål heller. Då sker ingen laddning av batteriet i fjärren. Vilket måste innebära att den inte kommunicerar hela tiden, för batteriet skulle inte räcka så länge. Eller? |
|
|
"Nyckeln" kommunicerar på 315 kHz och bilens enheter (de yttre antennerna) , svarar på 125 MHz. Det finns 6 antenner för CA: 3 yttre: de främre dörrhandtagen och bakre stötfångaren 3 inre: en i främre delen av kupén, en i mitten av kupén och en i lastrummet. Batteriet räcker ca. 2 år. |
|
|
Tänk att det är för dyrt med vanlig nyckel nuförtiden! Drivkraften att sänka kostnaderna har ju nästan gått för långt.... Den hederliga nyckeln med immobilizer och fjärr är ju den effektivaste mest beprövade och robustaste lösningen som vi haft. Dessutom kombinerar den och löser alla uppgifter genialiskt enkelt! Inget krångel och allta funktioner i ett enkelt moment! dessutom inget krånglande elektriskt rattlås, inga glömda nycklar, inga konstigheter helt enkelt! Starknapp som varit inne ett tag nu är ju att gå tillbaka till 50-talet. Dessutom två moment med nyckeln i facket sen knappen för start isf ett moment som med hederlig nyckel.... |
|
|
Mycket bra info, steaman. Så det nya nyckelsystemet (inte CA) är en halv CA, eller. Vet du om denna kommunikation pågår hela tiden? Dvs har de typ en länk mellan dem som en mobiltelefon och en basstation. När nyckeln är så pass nära bilen. Jag är intresserad hur mycket radiokommunikation som pågår under tiden man sitter i bilen och kör. Det finns inte mycket info om detta system på nätet, jag har sökt. Jag tycker också att en vanlig nyckel är att föredra. Vem vill betala för att får denna radioutrustning felsökt, när garantin har gått ut. ;-) Men det är säkert en vanesak med den trådlösa nyckeln, var man skall ha den osv. Nästa blir väl att migrera den i en BMW klocka eller en ring. ;-) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.