|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Har satt in den nya MK4 enheten i min bil (e46 cab). Dragit kablar och kopplat allt som man ska. Det enda som jag egentligen har kvar, vilket jag har hört inte är något krav på att man måste koppla in för att det ska funka är kablen till abs sensorn och kabeln till backlyset. Stämmer detta eller det ska funka ändå? GPS antenn sitter inkopplad och jag har placerat den innanför bakskärmen ungefär i samma höjd där radioantennen sitter, fast på insidan då. Kan den sitta här eller det är för dålig mottagning? När jag startar bilen så kan den ej hitta min position, men den känner av ifall bilen rör sig mot tex norr eller söder riktning. Så fort jag svänger eller liknande så hänger den med på skärmen, men den står som sagt stilla på vägen och hittar ej vart jag befinner mig. Vad kan detta bero på? | |
|
testa att lägga antennen utanför bilen, om den fortfarande inte hittar din position så är det väl nåt fel i kontakten.. Jag köpte en ny MK4 från bimmernav.com där antennuttaget på GPS-datorn var skadad, fixade felet själv då bimmernav.com inte ville kännas vid nåt fel. Rätt dålig stil när deras produkter ändå är så dyra |
|
|
Okej. Yes jag får testa detta sen då och se om det hjälper något! Vet ej om det har med saken att göra, men när jag går in i informationen så står det ju "Almanac". Där står det iaf NO istället för YES som jag antar att det ska göra, men den hittar satelliter. |
|
|
om den hittar satelliter så borde det väl funka? gå in i den dolda servicemenyn och leta upp undermenyn "gps status". där borde det stå antingen Gps fault, Reception interf., No almanac, Satellite search, Satellite contact, eller Position known. |
|
|
Senast jag var inne och tittade i undermenyn så stod det "Almanac NO" och sedan så stor det att 8 satteliter var hittade. Vet ej om det kan ha med att göra att den står i ett garage där det är relativt dålig täckning. Om den kanske kommer igång när man kommer ut på vägarna.. Men jag ska kolla i undermenyn imorgon igen när jag ska till garaget så får vi se vad det står. Ska även testa att sätta antennen på något bättre ställe och se om det gör något resultat. Tack för ni hjälper till! All hjälp är uppskattad. MVH |
|
| om du står i ett garage så har du garanterat ingen satellittäckning :) | |
| och detdär med att den hittat 8 satteliter stämmer inte, kolla i andra undermenyer så ser du att det kommer stå typ : "visible satellites 0", eftersom du står inomhus | |
|
Jo men alltså jag har varit ute med den en runda med den när jag hade bytt till MK4 enheten. Så jag startade upp den i garaget och körde ut en runda på kanske 10-15 min. Då så snurrade den efter ett "kompass" kan man säga vart jag var, men kunde inte lokalisera vart jag var på kartan. Men jag kanske såg fel det har du rätt i, så jag ska kika på detta. Ska upp där om ett par timmar så återkommer ikväll om hur det gick. MVH |
|
|
Jag har varit uppe hos bilen nu och kikat lite. GPS antennen har jag förflyttat nu så den är framdragen vid framrutan så nu ska den absolut inte ha några problem med täckningen. Tyvärr så är det skitväder här nere så jag kunde ej ta ut den för en provtur för att se hur den hade reagerat. Men jag kollade undermenyn nu och där stod lite olika saker som bla: GPS Version: SW Vers: 1,8 SW date: 15.11.1 SENSOR CHECK: GPS satellites: 00 GPS status: Reception interf. GPS-TRACKING INFO: ALMANAC: NO Visible satellites: 08 Men visar 00.0 på alla olika 8. Någon som vet vad det kan ha med att göra? Är det bara för jag inte hunnit ut och köra den än sedan den är inkopplad så den ej hunnit få en chans att leta upp sin info. Eller det kan vara antenn, gps datorn eller vad säger ni? MVH |
|
|
okay, det är under ruriken Sensor check som egentligen visar nån nyttig info.. Du har kontakt med '00' satelliter, och GPS-datorn visar felmeddelandet Reception interference^^. När det blir bättre väder så rulla ut bilen och slå på tändningen och kika om 'Reception interference' ändras till typ 'satellite search' och slutligen till 'Satellite contact'. Jag hade felmeddelandet reception interference i flera veckor tills jag fixade felet och det var en mäktig känsla när man tillslut såg att den började hitta satelliter.. först en satellit, sen den andra osv ända tills det stod 'Position known' - kändes lite som om det också stod mission complete:p |
|
|
Ja jag får vänta då tills vädret tillåter, sen rulla ut den för att se hur det funkar :) Tack så mycket! Okej, så du har med haft något liknande strul med din? Vad var det då som strulade med din och vad fick du göra för att lösa det? Tycker det är lustigt att den ändå hittar rätt med "kompasset" vilket håll bilen rör sig åt men inte att det lyckas hitta vart jag är.. Mvh |
|
|
mjo kompasset rör sig för att den navigerar efter ett inbyggt gyro. (Användbart när bilen tillfälligt tappar satellitkontakt i t.ex tunnlar och parkeringhus). Om du åker längre sträckor utan satellitkontakt så kan det säkert se märkligt ut när GPSen bara navigerar med gyrot. Felet jag hade var att kontakten från antennkabeln inte riktigt passade bak på GPS-datorn pga en skada. Hade då samma symptom som du har nu, men är osäker på om felet är detsamma |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.