AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
10.113

Vart köper vi däcken 2012?

Sida 1 av 2
Gr
2.160
Grandy
X1 sDrive18i U11 M-Sport -24
997 GT3
Vart köper vi däcken 2012?
Snart dags att fundera på sommarhjulen. Behöver byta mina däck denna säsong, troligtvis Michelin PS3, ej runflat.
Har handlat av dackonline.se tidigare och det fungerade perfekt. Vad har man för andra alternativ, kanske har det kommit upp någon ny site med bra priser?
Jag köpte faktiskt mina däck av min lokala handlare. Hans priser är faktiskt bara någon hundralapp upp jmf med däckonline och så monterar han på däcken i priset. Och så slipper man betala extra för miljöavgifter och nya ventiler som däckonline brukar debitera en för.

Jag har annars bra erfarenheter av däckonline.
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Miljöavgifter tar alla handlare då det är lag på det! Jag köpte från nordendack.se sist jag köpte och polaren som har däckmaskiner krängde på de. Jag bojkottar däckhandlare som ska ha extra dyra avgifter för "internet däck".

Alpina B8 Länk
Håller med angående handlare som tar extra för internetdäck. Personligen brukar jag undvika firmor som Vianor mfl. Istället för att ge bra priser från början har de avbetalningskampanjer eller rabatt på förvaring som åtminstone jag är ointresserad av. Jag vill ha bästa priset på det bästa däcket och inget annat tack!

När det gäller miljöavgifter var min poäng att den skall vara inkluderad i priset från början.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Jag köper nästan alltid från Däckonline. Lättnavigerad sida, bra priser och korta leveranstider.
T.ex. www.camskill.co.uk är ca. 5-15 % billigare än däckonline. Då ingår även frakt hem till dörren.
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Däckonline funkar bra om inget strular. Tex en viss dimension inte finns i lager, eller det bara finns 3 av 4 däck i lager osv. Då kan däckonline vara ett helvete. Jag har en kollega som råkat ut för det. Det tog 4,5 månad att få ordning på det.

Själv har jag beställt bakdäck från däckonline en gång och det funkade bra. Däcken levererades direkt till en av mig utvald däckgubbe som monterade utan problem.

**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Köpte två sommardäck på dackonline förra våren, det saknades däck av det märke och modell som jag beställt men två mail fram och tillbaka så fick jag ett motsvarande däck istället. Tyvärr gjode den utvalde däckkrängarpartnern bort sig, först satte han båda däcken åt samma håll sen han skar sönder ena däcket vid montering.
Vinterdäck beställde jag på bythjul.com och då gick det inte boka tid för montering hos tilltänkt sammarbetspartner. Fick hem däcken och åkte själv till firman som skulle montera, fick då ett helt annat pris på montering iom att det inte gick den "rätta" vägen.

Så jag har bara bra erfarenheter av däckonline och bythjul men inte av deras så kallade sammarbetspartners
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Det ser ut som om däckonline fortfarande är de som gäller.
I oktober 2010 köpte jag mina Nokian Hakkapeliitta 7 215/55R16 97T XL Dubb av bythjul.com för 6281 kr och var nöjd med det.

Här i Stockholm var det lätt att hitta verkstad som samarbetar med bythjul för smidig montering samt leverans.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
Däckonline. Enda nackdelen är att många av deras "monteringspartners" sitter på fullkomligt värdelösa däckkrängningsmaskiner. Det i kombination med stress och RFT är långt ifrån optimalt.
fast jag vet inte om alla vanliga däckföretag är bättre alltid.
Visa användare
2.177
HFR
E92 M3 DKG
E46 330iM
ska tilläggas att jag köper alla vinterdäck från nordendäck, bättre priser på nordiska dubbfria, och mycket bra leveranssäkerhet/kundvård.
E3
1.828
E36
USA bilar
Abbe: Inte helt korrekt, men nästan. Den som importerar eller tillverkar däck i sverige är skyldig att betala 16:-+moms för varje PVdäck i återvinningsavgift. Denna summa tar leverantör ut av däckverkstaden. Däremot finns det inget som tvingar verkstaden att direkt ta ut denna kostnad av kund, men självklart betalar kunden detta på ett eller annat sätt iallafall

Sen förekommer det att vissa mindre seriösa verkstäder tar betalt av sina kunder för "omhändertagande av gamla däcken" Detta däremot strider mot gällande lagstiftning! Verkstaden är skyldig att kostnadsfritt ta hand om din agamla däck OCH dett agäller även om du inte köper däck av denne. Mao städar du garaget och har däck att kasta måste verkstaden ta emot dessa! Däremot gäller detta lösa däck, sitter de på fälg får verkstade givetvis ta betalt för att separera dessa
Su
35
Suffer
520i Touring -01
F.A Installation & Motor i Vallentuna om du bor i Stockholm. Köpte fyra Kumho 225 55 16 påkrängt, balanserat och klart för 3200 i våras.
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
Bor man i Malmö kan jag rekomendera Citydäck! Kanon att bara köra bilen rakt in i verkstaden så tar de hand om den direkt. Fick förra året monterat Bridgestone 225/45/17 +låsbultar + märkesemblem för 4000k. Han som styr där säger att han själv hatar att vänta och därför kör på detta sättet. Fina maskiner och fräscht ställe, men personalen pratar inte svenska. Kan vara därför de kan hålla låga priser.
Handlat där flera gånger och aldrig blivit besviken. Dock skall man ha i åtanke att deras linje att inte kunna boka tid visar sig från den sämsta sidan då första snön kommer.
ma
266
mackan 323ti
E88 N55 DKG
Ahab - är din E39 skottsäker? ;-)
Ah
613
Ahab
320d Xdrive 2011
I jämförelse med min förra bil (en Passat), så känns den som en stridsvagn!

Skämt åsido, ingen större fara mitt på dagen.
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Länk verkar vara ett helt ok alternativ till Däckonline sett till pris.
Har hittat en del intressanta däck och dimensioner där som tom blir billigare med frakt än
lika däck från Däckonline. Inga gigantiska skillnader, men verkar helt klart värt att jämföra :)
Gr
2.160
Grandy
997 GT3
Nu har jag fått hem mina däck och har lite tips.
Var inne på däckonline först, men efter lite efterforskning hittade jag en annan tysk leverantör, Fipio Reifen Länk via Idealo Länk .
Sparade ca 1300 kr inkl frakt till från däckonlines redan låga pris. Levererades på 3 dagar. Svenska handlare får nog ta och se över sina priser, INGEN var i närheten av tyskarna.

F.ö. blev det en uppsättning Hankook K117 Evo2 18"
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Köpte mina 17" Bridgestone på F.A Installation & Motor. Bättre pris än däckonline den här gången
Grandy: Grymt bra pris och tips, Tyskarna äger TOTALT jämfört med Sverige när det gäller bildelar sett till priser, både i jämförelse med butiker samt internethandel.

Är man ute efter att spara pengar på bilprylar är det generellt Tyskland, England och Ebay som gäller, även i jämförelse med exakt samma produkter.

Jag har sedan tidigare konstaterat att det finns flera tyska sajter som håller ungefär halva priset på exakt samma reservdelar (märke/artikel) som Mekonomen har, löjligt och nästan provocerande tycker jag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.