AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.518

525 Tds e34 trött och svårstartad

wi
16
willhelm
525 TDS Touring -93
Hej har en:
525 tds e34 touring -96
Motorn kommer från en -94 gått 19000 mil
Bilen är svårstartad, går igång direkt men dör på en gång ca 1-9 ggr, antar att det är luft i bränslesystemet men har inte hittat något läckage, har provat att montera en "backventil" nån decimeter innan bränslefiltret men blev ej någon skillnad.

Den är även väligt slö har jag märkt, släpper knappt på snö, får nappa på kopplingen som en idiot för att det ska hända något, kan även tillägga att jag har en glapp kcr box som ger effekt när den känner för det. Men den var slö innan jag satte dit boxen också. En kompis 525 Td original går mycket bättre. Annars är det inge missljud från motorn och den går fint på tomgång.

Ägaren innan påstod att det läckte från en spridare, men jag tycker det ser tätt ut runt alla spridare, och inge diesel runt dom, men om det är en spridare som är kass, kan de då vara den som har utlöst de 2 problemen eller kan det vara pumpen?

Ge gärna tips om vad det kan va, all hjälp uppskattas då jag är ganska okunnig om bilar!! annars tror jag bilen slutar på skroten eller i delar! och det vill man ju inte :(

Tack på förhand MWH William
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
För det första så ska helst backventilen sitta så nära tanken som det går dvs helst ovanpå tankarmaturen,sen bör du börja med att se om det kommer bränsle till filtret genom att ta loss matarslang och bara vrid på nyckeln kommer det inget så går inte pumpen i tanken.

Byt filter men se till att det finns 2 st gummipackningar den yttre och den inre, filtertillverkarna skickar sen flera år bara med den yttre och då gör filtret ingen nytta samt bilen kan bli svårstartad, dra inte filret så hårt och bara med handkraft filterhållaren är av bakelit och kan lätt gå av en ny kostar ett par tusen men brukar gå att hitta på skroten

Är returslangar mellan spridare hårda så byt dom dessa är en källa till läckage som gör att bränslet rinner tillbaka till tanken när bilen står still.

Titta på eller byt luftfilter.

Blir inget något bättre så måste det till mer felsökning
Visa användare
46
Randow
525TDS Touring -96
525 d Touring -07
Har du även tagit styrboxen från -94:an
Jag har också en -96:a med en -94 motor men jag var tvungen att använda -96:ans pump och motorstyrning för att den skulle funka.

Twin Diesel
Glödstiften kanske ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.