|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Aldrig bytta. Bilen har rullat 13400 mil. Mestadels långkörningar fram till 8900 mil. Blandat resten. | |
| Jag har noterat att bilen indikerar att mina bakklossar skall bytas innan 5000 mil och jag har aldrig tidigare varit med om att bakklossarna slits snabbare än fram och dessutom brukar de hålla betydligt längre. Jag kör mkt med farthållare och använder dess bromsfunktion frekvent. Är detta kanske orsaken till ökat slitage bak? Klossarna bak är efter 2000 mil ca 8 mm och fram 10 mm | |
| Farthåller reglerar väl inte hastigheten via bromsen så det borde inte påverka, rätta mig gärna om jag har fel. | |
![]() 940 E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic
F36 420xD -16 (N47D20) Sparkling Brown Metallic |
Körstil: Blandad Bil: Enligt profil Sträcka: 7000-9000 mil |
| Farthållare med bromsverkan gör det och jag har inte haft det tidigare varför jag undrar pm detta kan vara orsaken till klosslitage bak. | |
| 740iA-01: Bromsbelägg efter 5000 och 12300 mil. Skivor och belägg vid 17400 mil. | |
Tror inte att farthållaren med bromsverkan behöver använda bromsen ofta för att hålla hastigheten, eventuellt vid kraftiga nedförsbackar. Farthållare med bromsverkan är egentligen mer för att ge föraren möjligheten att styra mer med knapptryckning/spakdragning för att på så sätt inte behöva stänga av och sätta på farthållarfunktionen. |
| Den använder bromsverkan en hel del framförallt när man reducerar hastigheten på farthållaren ( bromsljusen tänds oxå) då bilen när den rullar på frihjul knappt har någon motorbromsverkan jämfört med tidigare bilar jag haft. Utan bromsverkan använde jag knappt bromsen då motorbromsen "var effektivare "på mina tidigare bilar och hastigheten därför reducerades tillräckligt snabbt ändå, men inte lika effektivt ur bränslesynpunkt. | |
Nu är det 6-växlade lådor så du kan faktiskt ha rätt där. Farsans 523i har bromsfuntionen men jag har inte kännt av att den används under vanlig körning. Drar man farthållarspaken till andra nivån så känner man att bromsen verkligen används för att reducera hastigheten snabbt. |
|
Bumpar denna.. Mina bromsskivor är skeva. Måste jag byta klossarna med fast dom byttes för 2000 mil sen? |
|
|
Nej de måste du inte. Kommer kanske ta lite längre tid att få dom inkörda mot den nya skivan då beläggen nu är inkörda mot gamla skivan. Kolla så att dom inte blivit snedslitna pga dom gamla skivorna bara. Planerar du att ha kvar bilen ett tag hade jag ändå köpt nya belägg. Kostar ändå inte speciellt mycket i sammanhanget. |
|
| Ok ok, jag beställde från ebay precis, 1700 med frakt, brembo ventilerade skivor med belägg och slitagevarnare. Är detta bra pris? | |
| Det är väl helt ok om det är belägg och skivor. | |
| Det stämmer och med slitagevarnare. :) Kommer det förhoppningsvis sluta vibrera när man bromsar, är lite pinsamt när folk är i bilen. | |
|
Har ju en Audi, men det är ju samma saker vi i princip pratar om. 20.000mil och fortfarande inte bytt fram eller bak. Men åker nog på en byte fram snart nu, skulle jag tro? Känns som jag har rekord här :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.