|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har en fråga till er om hur många mil ni kör med era bilar innan det är dags för byte av bromsklossar? Min har gått 5000 mil och det är dags för byte både fram och bak! så jag är nyfiken på vad som är normalt.... svara gärna med körstil och vilken bilmodell det avser. Körstil= Normalt med dragning till lite hårdare Bil = 530 gt diesel Tilläggas för mig bör att vid förra servicen så hade jag 10 millimeter fram och 8 kvar och det var för 2500 mil sedan ....och nu vill dom byta ut klossarna.... | |
| 12 000 mil fram, blandad körning, E46. | |
|
Förvisso ingen BMW men... Körstil = Normalt/lugnt Bil = Audi A6 enl profil Bytt belägg fram vid ca 17500 mil aldrig bytt bak, nu har den rullat 20200 mil. Har ägt bilen sedan ca 15000 mil. Innan ägdes den av sambons farföräldrar och efter det av svärföräldrarna. Ägd inom familjen från att den gått ca 5000 mil. Mvh Martin |
|
|
6000 mil på E39:an och de ser ut som nya fortfarande! Kör väl rätt lugnt och inte blir det många hårda inbromsningar. Har för vana att utnyttja motorbromsning. Alpina B8 Länk |
|
|
Rekordet var 3 dagar. Bytte till nya bromsbelägg på min M535 e28 på en torsdag. Körde in dom lite lätt samma dag och på fredagen. På lördagen var det bankörning på knutstorp. Efter 4e passet ca 1 timmes körning på bana så blev jag svart flaggad pga gnistregn fram från bromsarna. Kändes något konstigt i pedalen men kunde aldrig i mitt liv tro att bromsarna var tok slut. Belägg köpta på mekonomen.... ca 300 kr :) Vanlig gatkörning så håller dom faktiskt ganska länge. Minst 3000 mil för mig.... Mvh. Richard |
|
|
Jag kom på att det är 7000 mil jag kört med mina belägg! Alpina B8 Länk |
|
|
Om du får byta belägg fram OCH bak efter 5000 mil måste du köra rätt hårt... Hur ofta byter du däck? Har kört 3000 mil med caben, det satt nya belägg på när jag köpte den och då jag bytte till Performance skivor och nya belägg var de "gamla" snudd på lika tjocka som de nya som just skulle till att monteras. Med sjuan, som ju är en tung bil, likt en GT, så står bytesindikeringen i I-driven på samma intervall som då jag köpte bilen för 1 år och 1400 mil senare. Kör mestadels lungt men ibland blir det lite hårdare. Niklas Fransosen |
|
| Livslängden på bromsklossar har verkligen utvecklats sen 80-talet. Då höll standardklossar inte mer än max 2-3 tusen mil och så kallade "longlifeklossar" 5 tusen mil. | |
| Mig veterligen har jag aldrig bytt några bromsklossar annat än när jag byter skivor. | |
| Fransosen jag har aldrig bytt däck på den...vinterdäcken har jag 5 millimeter kvar på de har rullat ca 2800 mil... och sommardäcken är fortfarande mycket "fräscha". Kan inte säga exakt hur många millimeter det är kvar på de. men gissningsvis 6 millimiter... | |
| Ca 15000mil höll Biltema beläggen fram på min bruxis, mestadels landsvägsmil. | |
|
Bromsbelägg 12000-15000mil?! Ni använder aldrig bromsarna eller? |
|
| 12000-14000 mil för min del | |
| Automat eller manuell spelar stor roll. Aut käkar mer bromsar, sämre motorbroms. Körsätt dock viktigast. 20.åring med automat, 4000 mil. 50 åring med manuell och nästan bara landsväg 17000 mil. Egna erfarenheter, likadana bilar, dock Volvo. | |
| Fram 9500 mil, bak ej bytt, men skivorna börjar få rostkant... och då bromsar jag ändå till kraftigt emellanåt för att motionera även dessa, skumt men ser det på många BMW... | |
|
Alla bilar jag haft en länge stund har varit automat iofs, tunga bilar och jag kör inte så mycket landsväg. Dessutom har min körstil säkerligen inte varit optimal ur "bromsbeläggshållbarhetsperspektiv" under de första av mina 7 år med körkort. När jag tänker efter har jag nog bara haft en bil som jag kört mer än 3000mil med och den fick jag byta bromslägg på 2 ggr, vid inköp och försäljning. |
|
| Har bara bytt 1 gång och det var på min 328 E36. Detta var efter 6 år och 13kmil. Bakbromsarna var fortfarande OK när jag sålde den vid 17kmil. | |
|
Har kört 13000 mil på vår e90 och 4000 mil återstår. Köö gärna på men undviker hårda inbromsningar genom framförhållning **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
5mm slitage på 6år och 7000 mil. 520 -94. Likaså på 320 -00. Ser många som bromsar ideligen helt i onödan. Framförhållning och planering är hemligheten. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| Visst skall bromsarna motioneras regelbundet (har aldrig haft problem med rostiga skivor) men Mats har helt rätt - det handlar om framförhållning! Hur ofta ser man inte förare som stumt håller gasen nere efter att ha svängt av motorvägen, trots att det står en STOP-skylt 200m längre fram... | |
| 10.100mil, fortfarande inte bytt. Tror de håller till 12-13.000 mil. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.