|
|
|
|---|---|
|
Undrar över hur det kommer sig att det inte fanns X-drive på BMW E39? Det fanns tidigare på BMW E34 och sedan fanns det på BMW E60/61. Vad var anledningen till detta? | |
|
För att xDrive introducerades 2003.. e34an hade en helt annan typ av fyrhjulsdrift som hette 4WD. |
|
|
Med X-drive menade jag 4WD allmänt Varför fanns inte 4WD på e39? |
|
| E34ix var väl knappast någon storsäljare, så man tog nog inte höjd för AWD på E39. Det är troligen för trångt för att få plats under huven. AWD överhuvud taget på 90-talet var inte speciellt populärt, var mest små, plastiga japanare som hade det, om man bortser från Understyr AG från Ingolstad. | |
|
Tror inte det hade något med att den inte fick plats. för det fanns på e46an Tror den endast fanns till 325 då. Så om den får plats där så får den nog plats i e39an också |
|
|
X på e46 infördes först 01 kanske redan 00 och då var väl ingen ide med att sätta in det i e39 pga att e60 fanns redan som ersättare 03! Men vem vet kanske finns det någon e kod för 5 serie med x där man experimenterade men aldrig blev den fullbordat. MvH Bmw 4-ever |
|
| Jag är övertygad om att det finns någon gömd koncept på en BMW E39 med 4WD men som aldrig gick längre än intern koncept | |
| Stephan vet säket mer, men jag har hört att det finns en enda E39 awd, men de la ner pga att det var för trångt under huven. | |
|
I korta ord, 4WD sålda dåligt på 80-talet och dem flesta tillverkare la ner ambitionerna att ha en 4WDpersonbil på programmet. Mercedes hade ett glapp efter W124 las ner och W210 fick V6motorer när W210 fick 4-Matic i och med att 4wd sålde så dåligt. I dag är fyrhjulsdrift krav i USA där ska alla ha det, det är därför 6 och 7serien samt MB CL finns med fyrhjulsdrift idag. Någon E39 4wd har jag inte hört om, det var motsatsen som gällde då för lite drygt 10år sedan med test av en bakhjulsdriven X5 E53. Redan 325iX E30 sålde så dåligt att det inte kom 4wd på E36 det var där det började. Visst kan det ha testats precis som det gjordes med MB W126 på 80-talet. Mvh Stephan |
|
|
Om man tänker efter så är det så konstigt men hur allt fungerar inom bilvärlden och bilindustrin. Ena dagen är det nästan ett måste att ha en viss utrustning på bilen och nästa dag är det bara löjligt om man har det. Jag är helt säker på att många ville ha 4WD på sin BMW E39 när den kom men kanske inte så många att BMW skulle känna på det. Själv älskar jag att BMW har bakhjulsdrift och hoppas verkligen att de fortsätter med det, men hade ändå varit roligt att testa en BMW e39 med fyrhjulsdrift |
|
| Vet inte hur gammal du är, kurdm_uppsala, men det var ingen som snackade AWD på 90-talet. Gemene svenne visste inte vad quattro var och Subaru hade inga marknadsandelar över huvud taget. Fyrhjulsdrift då associerades med Jeep, Suzuki Vitara, Land Cruiser och Land Rover osv. | |
|
Fast Audi A6 som kom samtidigt som E39 hade 4wd från starten. Viss efterfrågan fanns trots allt. Men den var väl liten nog för att BMW kunde tänka sig att strunta i den. ------- //Lövet |
|
|
Andreas; Det fanns så klart undantag som Audi, Subaru och VW. Men kom ihåg att nästan alla märken hade 4wd på 80-talet och första halva av 90-talet; Citroën BX, Peugeot 405, Ford Sierra, Scorpio, Mondeo, Opel Vectra, Calibra, Alfa 155, 164, Renault 18, 21, Mitsubishi Galant, Honda Civic, Toyota Corolla många slutade erbjuda 4wd efter dessa modeller åtministone i Europa. Mvh Stephan |
|
|
Intressant att följa utvecklingen i bilvärlden Som sagt ena dagen kan det vara en självklarhet och nästa inte |
|
|
Volvo 850 kom i AWD utförande typ 1997, hur många Volvo 850 AWD såldes det? Varför gjorde man sen en V70 XC 1998/99? Förutspådde man bra potential till försäljning redan då med AWD och skogsmulleutstyrsel..? |
|
|
855AWD kom 1996 och tillverkades till kund enbart under 1996 i och med att S70/V70 ersatte 850 vid årsskiftet 96/97. Bör finnas både som 96 och 97 tänkte jag skriva innan jag kollade vad AEX630 är reggad som; 97a uttagen 960417! Japp då finns den enbart som 97a. Länk Ja saker förändras fort har för mig dieselbilar hade 7% av svenska marknaden 2004 som ett annat exempel på förändring. Mvh Stephan |
|
|
Mycket intressant läsning Stephan735i :) :) |
|
|
Antagligen för att E39 AWD hade helt enkelt blivit för bra för att vara sann :) Den perfekta BMW i min fattning skulle vara E39 M chassi S54 motorn (Allt blir alltid roligare med 6) xDrive Den bilen med de spec skulle jag kunna leva med livet ut :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.