|
|
|
|---|---|
|
Hej Min glaslucka går ej att öppna på min E61. Misstänker mikrobrytaren då den varit på G en längre tid. Kablarna är säker också dåliga men tänkte börja med brytaren. Vet att man kan mixtra och ta bort plasten på underidan och trixa sig in för att kortsluta kablarna för att öppna men jag tänkte att man kanske kan bryta upp det lilla "locket" som sitter under torkaren ( som täcker själva knappen som sitter på undersidan) för att komma åt den traisga mirkobrytaren, sluta den så att man kan öppna luckan och lossa skruvarna. Den brytaren ska ju ändå bytas ut till en ny så man kan ju gå på den ganska hårt. Någon som testat att öppna det lilla locket ? Tacksam för tips, hoppas ni förstår vad jag menar. | |
|
Även det här kan jag svara på för den som är intresserad. Svaret är ja om man bänder upp den lilla plastlocket som sitter på toppen av microbrytarhuset. Dock är det inte riktiga "sladdar" där utan mer plastvariant med kolbana men jag tror det här är värt ett försök för den som måste få upp sin lucka när knappen pajat. |
|
|
Det är nästan aldrig knappen på luckan som slutat fungera, utan slitna/nötta kablar i gångjärnen. F.ö. är det ingen microbrytare, utan en fjäderbelastad plastremsa med en kontaktyta. Börja med kablarna i gångjärnen istället, stor chans att felet är där. |
|
| finns det alltså ingen knapp på nyckeln för att öppna glasrutan på e61? | |
|
Nix! ---- BMW CS #6212 |
|
|
Själva motorn som öppnar glasluckan, sitter på den stora luckan under klädseln. Den plastbiten sitter med åtta skruvar. Får man bort plasten så öppnar man lätt glasluckan för hand, genom att dra i kolven på låsmotorn. Dvs, så är det på E39 - men det kanske är liknande på E61? |
|
|
Jag har sett en instruktion på hur man kan få upp luckan via nödöppningen men jag anser att detta är omöjligt om man inte har en extremt tunn och lång arm. Problemet med plasten i den stora luckan är att två av skruvarna som håller fast den kommer man bara åt när glasluckan är öppen. Ett moment 22 alltså... Jag lyckades få upp luckan efter en stund eftersom den poppade upp ibland när man körde och passade då på att ta bort de två skruvarna. De behövs egentligen inte så jag har tagit bort dem om det skulle råka blir fler fel. När man sedan demonterar hela plasten på den stora luckan är det inga problem att öppna rutan (via nödöppningen). Det är bara att stoppa in en mejsel eller liknande i ett litet hål på sidan av låset. Även om kablarna är ett vanligt fel på E61 så är brytaren till luckan ungefär av samma kvalité, dvs usel, så det kan mycket väl vara den. Kostar kring 350 på BMW. |
|
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
hej hu kablarna i gångjärn är av så glasbakluckan går inte att öppna hur farao får jag upp glasbakluckan så att jag kan repa kablarna? vet att det finns en liten knapp för manuell öppning men då måste inredninge n bort och den kan man väl inte ta bort om inte glasluckan går att öppna moment 22 Länk jag får då inte bort inredningen som täcker bakluckan |
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Det går att komma åt nödöppningen fast man inte kan lossa plasten fullt ut. Bort med alla skruvar, bänd ut plasten och upp med en lång mejsel i nödöppningen. "You can call me Bon" |
Na 752 F11 520 xd -15
F11 520d -11 (såld) E34 535 -90 (renoveras) 523i -99 E61 520d 08 (såld) E34 518 -95 rostfri! E34 520 nr 2 (reserv) E34 520 -90 (såld) E34 525 -92 Sladdbarnet (Schrott) |
öppnade microswitchen men det hjälpte inte då tvättar jag väl bilen istället då tänkte jag och efter att ha tvättat så var jag och petade på den öppna switchen och då fungerade den!!?? fick även tillbaka språket i displayen och fjärren började funka igen!! jag som trodde det berodde på avskavda kablar till luckan kan det ha varit fukt i switchen som orsakade allt? känns riktigt skumt...skulle tro att det är kablarna ändå och jag får tillbaka felen |
|
Helt klart kablarna i gångjärnen som håller på att ge sig. Gällande glasluckan ligger strömmatningen till låset i vänster yttergångjärn och kablarna till brytaren i höger innegånjärn. Har bytt och skarvat om de flesta på min med silicon kabel. Kvarstår höger innre men de är vidgjorda innan jag köpte bilen för ett år sedan men har börjat strula. Blir till att ta tag i det i sommar. Är det "bara" brytaren så kan BMW öppna luckan med datorn. |
|
|
Behöver också nödöppna glasluckan. Kan inte ta av klädseln helt, men tillräckligt för att se in. Mna armar är nu sönderskavda, lyckades (tror jag) få in en metallpinne på rätt ställe, inte mycket (inget) manöverutrymme... Lyckades därför inte få ngn kraft i ngn riktning. Vilket håll ska jag dra/trycka för att öppna? |
|
| Jag skruvade bort befintlig knapp på glasluckan och klippte av kablarna. Kopplade sedan in en nyinköpt knapp på dessa kablar. Funkade perfekt. Luckan öppnades sedan kunde jag montera den nya knappen. Mkt enkelt. | |
|
Vi vet alla att kablarna är en bov på e61. Men hade precis samma problem som trådskaparen. Tänkte slita ur alla kablar men fick inte upp shoppingluckan. Ville inte förstöra något så jag tog bilen till BMW Nyköping. Dom tog in den direkt och kopplade upp den till datorn och öppnade luckan via den. Sen tog det teknikern 5 minuter att konstatera att det var brytaren som var trasig. 1500 kr och någon arbetsdag senare var allt klappart och klart. Så i detta fall var det inte kablarna. Värt att prova innan man börjar slita ur all inredning:) Lycka till! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.