|
|
|
|---|---|
|
kan man fylla på olja i oljesticks rör till automaten??? i så fall vilken olja och vad kostar den??? har märkt att det fattas lite olja på oljestickan! då behöver jag inte byta oljan i auotmatlådan eller??? hur många liter går det åt i så fall om man byter oljan och filter?? har läst här i forum att man byter bara 1/3 är det så??? är det svårt??? det gäller en 525ia 5-stegs med trekörprogram med snöflinga.(E34) MvH BMW 4-ever | |
|
Jag tror att du ska ha Dextron III olja, men det vet väl inköpstället där du handlar olja. Oljan kan du fylla på genom oljestickröret.Man ska i regel inte behöva byta oljan, men personligen tror jag att det bara är bra, göra rent eller köpa ett nytt filter(rens sil), samt kolla om du har en massa skit på magneten. Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
ok men om man nu byter oljan hur mycket behövs det då??? och var sitter filtret då?? Mvh BMW 4-ever |
|
|
Andvänd sök funktionen här på Forumet, det finns bra förklaringar om hur man går till väga. Lycka till! Häftig motor,häftiga priser...!!! |
|
|
Filtret sitter innaför sumpen till växellådan. Skruva bort sumpen så ser du det. BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
|
Förresten tänk på att där ligger alltid lite olja kvar i sumpen som man lätt får på sig när lutar på sumpen. Och det luktar inte tårta kan jag säga....... BMW CS 3909/530iA+chip(BSR) Länk |
|
| Jag tror att man byter 3 liter olja. Vill man byta all olja måste man göra 3 oljebyten med 10-20 mil emellan. Dock behöver man bara ta ner sumpen och byt filtret en gång, de två andra gångerna räcker det med att tappa av oljan och fylla på ny. | |
|
Hej Igen! Hittade mitt gamla tråd. Efter att jag startade den här frågan så hade man bara fyllt på lite oljan igenom oljestickrören till automaten! Bilen finns fortfarande kvar i familjen! Och min mor är helt o hållet nöjd med bilen! Hon hade tänkt byta ut den mot en v70 traktor men som tur gjorde hon det inte utan behöll bilen. Nu till frågan. Bilen har nu gått 21500mil. hon kör ca 500-1000mil årligen, men det är kanske inte helt fel att byta hela oljan i lådan! Eftersom det går att fylla på oljan igenom oljestickröret så kan man väl fylla i allt igenom den eller? Kan man tappa all olja på en enda gång? Om man tar bort sumpen och filtret får man ut all olja eller? om inte hur får man bort all olja? Eller är det så att man kan bara tappa ut 3 liter i taget? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Lite tips om hur du kan göra,Länk /Mats |
|
|
Det är bara oljan i sumpen du får ut på det där viset, resten finns ute i systemet. Vet inte hur man får ut det, trycka igenom det? Annars kan du ju starta bilen ;) (not). Enklast om du vill byta så mycket olja som möjligt är att göra några täta oljebyten. Snåla inte på oljan, köp nåt bra märke, kvalité //Simon |
|
|
självklart att det ska vara kvalitets olja det snålas inte på, inte när jag köper LER*. Men det är lite tråkigt att man inte kan få bort all den gamla oljan i lådan! Eftersom man nu inte kan byta all olja Ska man byta filtret vi första bytet eller efter den 3 gången man byt oljan? MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.