|
|
|
|---|---|
sperious |
Hejsan alla, Ni som har köpt en direktimporterad bil, men som haft en eller fler ägare i sverige sedan dess, ifrån privatperson: Hur har ni finansierat det hela? Som jag förstått det så vill inte banker/kreditinstitut bevilja vanliga "billån" (ni vet dom med bättre ränta och minst 20% kontantinsats) om bilen är direktimport? Eller gäller detta bara om det är jag själv som ska importera en bil, alltså ta in en ny i sverige? Vore jättetacksam för svar, känns ju surt att behöva betala 5-6% mer i ränta genom att ta ett blancolån, bara för att bilen tidigare är importerad. Det är ju varenda BMW på ett eller annat sätt... Sperious |
| Medlemslån och liknande brukar ha bra ränta iaf. | |
|
Hej Nu vet inte jag vad du jobbar med men kanske företaget du jobbar på har lån för anställda...? Vissa företag ser på bilar till anställda på samma sätt som datorer till de anställda, du vet alla dessa företagsdatorer som man kan hyrköpa... Exempelvis volvokoncernen (med dotterbolag) beviljar sina fast anställda billån via volvofinans (med ca 6% ränta och minimum 20% kontantinsats). Normalt sett så har volvofinans endast hand om volvobilar men de anställda kan köpa vilket märke som helst, även direktimporterade, och ändå få lånet. Bilen och den fasta anställningen räcker som säkerhet och ingen kreditupplysning görs. |
|
|
Kolla med facket (medlemslån). /Kristian |
|
|
I mitt fall självfinansierade jag min bil men jämförde och kollada runt lite. Min bank kunde ge mig ett bra billån med mycket förmånlig ränta. Har dock en del sparande på banken varför man kanske har en bra förhandlingssituation? Prova och prata med din bank. Är dom smarta och vill tjäna pengar på dig så kan du nog låna där. Lån beror ju på många saker, inkomst, övriga lån, objekt man ska köpa, tidigare relationer med banken, kredithistorik mm mm mm. Mvh Asken |
|
| Sveriges största fackförbund har avtal med olika banker om bra lån till i princip vadsomhelst, därmed även "hemsk" importbilar. Prata med din bank och/eller fackförening för detaljer! | |
sperious |
Tack för alla snabba svar! Det verkar som om alla här är medlemmar i en facklig organisation, vilket jag själv tyvärr ej är. Mitt företag är ett mindre privat sådant och har inte den typen av avtal som rondol nämner. Jag kanske bör tala med banken som Asken säger, men ville först bara höra om det överhuvudtaget är möjligt att finansiera en importerad bil på annat sätt än genom dyra blancolån. Jag har ingen villa eller bostadsrätt att belåna. Finns det NÅGON här på forumet som lyckats ordna ett förmånligt billån för importerad bil UTAN att vara med i facket, ha specialavtal med arbetsgivaren eller vara överdrivet duktig på att spara pengar i banken? :) Hälsningar Anders - som snart jobbar på volvo ;) - |
|
Anders: Jag lånade till min importerade 328:a på SEB. De har s k "direktlån" med bra ränta, återbetalning på upp till fem år och inga krav på säkerhet. Funkade bra för mig! Jag tror att man kan låna upp till 200', har jag för mig. Ring dem och kolla! Jens |
|
sperious |
Okej, det låter ju intressant. Tack för tipset, MrMarsupilami! |
|
Om du har hyfsad inkomst o inga betanmärk. så är det bara att ringa runt till bankerna... Prova först med den där du har lönen i, men kolla några... När du har flera ok så pruta på räntan. |
|
|
Personligen så anser jag att enda sättet att finansiera ett bilköp(oavsett pris)är kontant med sparade pengar(pga värdeminskningen) Om din ekonomiska situation förändras till det sämre,så är det bara att ställa av bilen och inänta bättre tider(ingen panik attt sälja,bättre pris om man måste) Lån skall man endast ta om man har fast egendom som man kan belåna(som inte tappar värdet snabbt)=bra ränta Detta är mina egna reflekttoner om detta Mvh Henrik |
|
| sperious: Jag bara knallade in på banken och tog ett blancolån....d.v.s. jag lånade en (stor) summa pengar av banken helt enkelt. Räntan blev 6.25% efter lite förhandling. Jag berättade att jag kunde få lite bättre ränta genom företaget, som har en annan bank, men att jag hellre ville samla alla mina grejjer på en och samma bank. Ett blancolån är, vad jag fått berättat för mig, inte knutet till det du använder pengarna till...bilen har alltså ingenting med lånet att göra för bankens vidkommande. Vid vanliga billån tar väl banken bilen som säkerhet? | |
|
Det finns faktiskt en annan möjlighet också. Kontakta en firma som tar säljuppdrag för bilar, så kan du oftast för ett par tusenlappar i provision få köpa bilen genom dem, och då även få ett lån med bilen som säkerhet. (dvs, 20% i kontantinsats och bättre ränta) I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
sperious |
Det där sista lät ju intressant elite. Känner du till någon särskild handlare som du vet är vänligt sinnad så kan du väl maila mig? Sperious |
|
Jag skall höra mig för, jag har en kompis som gjorde det för ett tag sedan. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
| ta kontakt med Anneli på europeiska bilimporten 031-683568 hon hjälpte mig övert telefon med ett lån kostnad:3000kr mycket bra att ha å göra med samt bra låne vilkor//johan | |
| Sorry skrev fel:Europeiska billån 031-7480100 031-683568 Anneli Berglöv hon fixar det mesta. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.