|
|
|
|---|---|
BCR |
Har övertagit vårdnaden av morsans 318i-04. En pärla i nyskick med bara 4.100 mil på mätaren. I förra veckan dog batteiet, en hedervärd insats av originalbatteriet som höll ut i 8 år. Tänkte belöna bilen med ett originalbatteri eftersom det förra tjänstgjort med den äran. Ringde således den lokale BMW handlaren, Theanders i Lund. Följande bisarra dialog utspann sig; -Hej, jag behöver ett nytt batteri till en 318i-04 med reg.nr xxx xxx. Vad kostar det? -OK, vi har ett för 1.860 kr -Ett? Har ni fler batterier till min bil? -Jag vet inte vilket batteri som sitter i din bil, du måsta läsa på batteriet. Det finns med olika ampere. -€#}}%#!? Jag förklarade att bilen som behövde batteri stod under snö 8 mil bort och att jag inte hade lust att åka 16 mil för att läsa på batteriet. Theanders svarade att de inte kunde sälja ett batteri med fel ampere så jag var tvungen att läsa på batteriet. Ridå. Ringde minuten efter Mekonomen i Lund. -Javisst, vi har hemma på lager. Du ska ett med 72 Amp, vi har bytt på många E46;or. Det blev som ni räknat ut ett Exide batteri från Mekonomen för 1.600 kr. Epilog: Alla med minsta inbyggd servicekänsla eller kreativitet hade löst detta åt kunden. Värför kunde inte Theanders frågat någon på verkstaden där man säkerligen bytt mängder att batterier eller i smyg googlat fram ett svar. Tragiskt av en märkesverkstad där man rimligtvist borde ha ett överskott av kunskap i ämnet. Game over Theanders. /Håkan |
|
BCR: Tragiskt, men jag slutar aldrig att förvånas över den bitvis låga servicegraden i det här landet. Men, blev glatt överraskad när jag ringde och beställde service idag. Gratis lånebil! WOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO! |
|
| Inte lånebil hos Theanders va? Fick svaret av dom för ett par timmar sen att de endast hade hyrbilar från sixt. Däremot var de 60:- billigare än Förenade Bil på servicen :) | |
|
Tycker det är tragiskt att man får ett jobb som serviceman och skall svara i telefon och sen har så jä... lite service känsla att man inte kan eller ens försöker ge ett riktigt svar Var inne hos Paulssons bil ( Bmw Ängelholm ) och tittade på en ny F11 tjejen som jobbade som säljare var snygg och mycket trevlig men visste i princip inte ett skit om vad hon sålde Skulle man inte kunna skicka dessa på en kurs på vad de sålde Och inte överlevnadskurser på Spa ? Ha deT |
|
| Vad som är optimalt beror väl på lite vad du har för utrustning och var/hur bilen används. Tror det finns allt mellan 55 och 90 Ah att välja på med originalnummer till e46, så på sätt och vis hade verkstaden liite rätt. Sen borde de helt klart kunnat föreslå ett batteri åt dig, ingen fråga om saken :) | |
|
BCR: Länk |
|
| Hexagon: Inte en chans att den bilen skulle behöva ett 90Ah batteri. Det är till dieselbilar.. 72 räcker mer än väl. Ett bra val TS. Man ska inte köpa batterier hos BMW, batteriet de hade för 1860kr var säkert ett 55Ah. | |
| Acey: Audi har visserligen gratis lånebilar men det tar de igen med råge på servicekostnaderna :-) fick betala förra året 4200kr för oljebyte och nytt mikrofilter för en A3 TDI -10...men jag fick en A4 Quattro som fri lånebil :-) | |
| Simon76: Det finns 55Ah - 90Ah att välja på till e46, om 90Ah är dedikerat till diesel kan jag inte svara på. Däremot satt det ett 90Ah original i min Alpina e46 (ej diesel) så det torde inte vara omöjligt. | |
| Jag ska kolla vad jag har för Ah i min M3 Cab..köpte nytt batteri förra året...samma Ah som org..tror de va 90 Ah,eller mera | |
BCR |
Hexagon; Precis. Hur fyrkantig får en servicemedarbetare vara? Problemet hade säkerligen gått att lösa med lite följdfrågor eller med lite kreativitet. Hos Mekonomen var det inga problem. /Håkan I |
|
Kristoffer_L: Jo tack, 8896 kr för en mellanaservice... men en RS-lånebil är ju inte dumt :) |
|
|
Just Theanders vs Mekonomen i Lund är intressant eftersom de ligger bredvid varandra och är grannar...ett tag gick det rykten att de köpte delar av varandra om något var slut men hur sanningsenligt detta egentligen kan man diskutera. Har köpt ett bilbatteri hos Theanders för många år sedan till min dåvarande 328, det var faktiskt billigare där än hos Mekonomen intill. Annars har jag under de senaste åren haft bra erfarenheter av både service och försäljning hos Theanders - det har blivit mycket bättre än vad de var tidigare. Låter som att du kanske haft otur. |
|
|
Batteriet till vå E39:a var också billigast på BMW, visserligen efter 10% BMW CS rabbat! Alpina B8 Länk |
|
|
Kristoffer: jag tycker det blivit sämre på Theanders då båda kundmottagarna är relativt nya. Jocke och Anders som var där tidigare gav alltid lysande service medan de nya än så länge inte har utmärkt sig varken bra eller dåligt. När det gäller samarbetet med Mekonomen så finns det nog en viss sanning. När jag för några år sedan behövde ett nytt bromsok till min 530 så gav Theanders mig två alternativ...Ett nytt original eller ett renoverat original från Mekonomen för ungefär hälften så mycket pengar. ___ //Ulf |
|
| OK, har inte servat hos dem sedan sommaren 2010 och då tyckte jag det funkade bra. Trist om de är på väg ned igen för jag tycker de hade ryckt upp sig rejält jmf med tidigare. | |
|
Som riktigt onödig information så ligger inte Mekonomen bredvid Theanders längre utan har flyttat ut på Nova området vid MediaMarkt. Har lämnat in bilen där på reparation och kommer aldrig någonsin göra det igen. Så tillbaka till ämnet nu, jag har för många år sedan servat bilen och köpt reservdelar på Theanders. Kommer inte ihåg namnet på kundmottagaren men det var en äldre gubbe med grått skägg som var tramsigt otrevlig och nonchalant. Enbart pga denna idiot så har jag undvikit Theanders i många år men så för någon månad sedan behövde jag ny servoolja och gjorde en chansning att köra inom där. Nu stod det en yngre kille som var hur trevlig som helst så efteråt tittade jag en extra gång på skylten för att säkerställa att det verkligen var Theanders jag hade kört till. Kanske har de äntligen lyckas komma runt LAS-listan och gjort sig av med denna osociala individ. |
|
| Han kanske har gett upp och pensionerat ut sig själv? :) | |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Han finns kvar som kundvärd :) "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.