|
|
|
|---|---|
|
Bilen som jag har köpt hade ett tickande ljud i motorn började vid ca 3000 rpm.Jag trodde att det var vanosen som lät och det trodde även en av meckarna på Novation.Dom provade med att byta till den dyraste oljan (140kr/l) utan fram gång.Så bilen fick stå kvar på Novation i väntan på att en kille skulle komma tilbaks från semetern han kollade den i måndags det var ej vanosen enligt honom utan ett lager ljud??Nu ska dom ta bilen i mitten av augusti och riva i sär den och kolla vad det är för fel och sedan beställa grejor så jag får inte bilen först i början av september!!!!Vad ska jag göra försäljaren sa att jag ej behöver köpa bilen.Är det någon som vet något om bilens historia sista året han har nämligen flyttat utomlands han som hade den sist. bilen är en 96 3.2 sedan silver reg DSW 903 och ska ha rullat i uppsala trakten. | |
Likvid |
Är det den M3:an du köpte på Rätt Bil i Uppsala? |
|
Nej jag köpte den av Robert på Ra-Motor.Dom hade precis fått in den och den hade inte hunnit rekondas m.mDen såg ju fin ut 9000mil och jag pratade med Peter som hade tagit in bilen från tyskland och det var hans tredje m3a så han viste vad han ville ha.Frågan är ju bara vad som hänt sista året med bilen sen den böt ägare? Angående Rätt bil i uppsala så har jag inte något gott att säga om dem (Patrik Engelbrektsson)Jag har varigt i kontakt med honom sedan i våras och han har lovat att få fram ett antal bilar som sedan alldrig har dykt upp.Kollade även in den blåa m3 95 cupen han skulle höra av sig angående mellan skilnaden men hörde aldrig av sig som vanligt.Så jag gav upp. |
|
|
Det låter så som jag hade på min M3:a...Den tickade och knackade oxå så. Sen började det låta så fort man startade motorn sen... Det kan vara vevlagerna som skurit. Niklas Olsson, BMW M3-94 |
|
|
Vevlager som gett upp efter 9000 mil??? Svårt misshandlad bil isåfall.... Synd eftersom den såg väldigt fräsch ut när jag smygkikade på den utanför Novation för några veckor sedan!! Hoppades då att den var till salu! Hmm.... Lycka till! |
|
|
Ja det lät ju inte som ett lager ljud enligt mej och några andra men man får väl se vad det är.Men har lagren gått ned så har den nog övervarvats eller gått med för varm olja.Är det någon som sett bilen på Lunda eller dyliga övningar? |
|
|
Hej. Jag har haft samma problem men det slutade när jag tankade 98 blyfri bensin.. Men så fort jag tankar 95 igen så kommer det direkt.. Hoppas det hjälpte lite.. Kanske inte e samma sak.. Mvh Gudis Längst ränder vinner... |
|
|
Tjena! Har inte en likadan bil som du, utan en M5 3,6l. Inte samma motor men alla M motorer bygger på varandra... Min motor är körd bra mycket mera än din och den har även den ett tickande ljud som jag spårat mot ventilkåpan. Har kört ca 2.000mil med bilen sedan jag köpte den, den hade ljudet redan då, men en mekaniker gav mig hans prof. hjälp om att ljudet var så pass svagt att det inte var nåt att oroa sig för. Dessutom kan hydraliska ventiler mycket väl "knacka" utan att dom har nåt fel. Hur-som-helst har min bil gått bra, och går fortfarande! Knäcker 3,8l när som hälst var som helst. Så kanske du oroar dig för mycket? (Kör alltid 98) Kör tufft! |
|
|
Tjena! Har inte en likadan bil som du, utan en M5 3,6l. Inte samma motor men alla M motorer bygger på varandra... Min motor är körd bra mycket mera än din och den har även den ett tickande ljud som jag spårat mot ventilkåpan. Har kört ca 2.000mil med bilen sedan jag köpte den, den hade ljudet redan då, men en mekaniker gav mig hans prof. hjälp om att ljudet var så pass svagt att det inte var nåt att oroa sig för. Dessutom kan hydraliska ventiler mycket väl "knacka" utan att dom har nåt fel. Hur-som-helst har min bil gått bra, och går fortfarande! Knäcker 3,8l när som hälst var som helst. Så kanske du oroar dig för mycket? (Kör alltid 98) Kör tufft! |
|
|
|
|
Det är mekaniska lyftare på m3 och det är alltså inte dom som låter.Ljudet uppstår vid ca 3000rpm och låter mer än något tickande ventil ljud det hördes tydligt in i kupen.Jag tycker inte heller att det låter som ett vestaks lager då ljudet inte ökar vid belastning och ramlagrena brukar låta betydligt dåvare och under alla varvtal.I mitten av augusti så ska bilen undersökas på Novation så då kommer det rätta svaret förhoppningsvis.Var det någon som känner till något om bilen i fråga? |
|
|
Nix, vet inte mycket om bilen men vill minnas att den var till salu för en tid sedan här på BMWpower... Hur låter det? Är det ett lätt tickande eller mer åt ett knackande läte inifrån ventilkåpan?? Jag har varit med om att ventiltryckarna har spruckit (dock ej på M3) och efter byte försvann ljudet. Ingen aning om det hjälper dig men ändå.... Min teori till det problemet är att kammen varit för dålig och därmed "slagit" på tryckarna och är det ngt sådant så måste bilen ha blivit ordentligt misshandlad och gått många tusen mil.... |
|
|
Ja man får se vad det är. Medelar senare när jag vet något. |
|
|
Nu vet jag vad det vad hela sumpen full med lager rester mysigt.utbytes motor 133,000sek Så dom ska sätta i en motor från skroten i stället?!Får bilen eventuellt om en månad!! Jag avstår nog afären.. |
|
|
Så herr bayirske motor knäcker vilken 3.8 som helst? Har en 3.8 du kan försöka knäcka (vet att du får smisk om du ej har överladdning) Ivar F M5 |
|
|
Hur mycket värde minskning kan man tänka att det blir när orginal motorn inte sitter i? Vad står en 3.2l motor i för värde med dåliga lager jag skulle få gamla motorn med.Motorn är ren så att säga men spjällhuset satt kvar i alla fall någon som vet? |
|
|
ivar feldin får jag va me å leka var finns du häls e36 sedan m3sedan |
|
|
Jag finns i Spånga (norra Sthlm)Kör gärna mot en 3.2:a. Har du gjort något åt spisen? Ivar F M5 |
|
|
den är bara lite justerad av khöler nytt främre rör utan kattar harman insug just box går sådär drar fint till ca 8200rpm m3sedan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.