|
|
|
|---|---|
|
Jag är rätt säker på att alla symptom kom samtidigt. Motorn vibrerar märkbart med och utan växel ilagd och tomgången är en liten gnutta ojämn, vilket den inte varit tidigare. Vid krypkörning framåt eller bakåt liksom "durrar" drivningen och bilen "vibrerar" framåt, men bara när jag släpper bromsen och bilen rör sig. Dessutom flimrar varenda lampa på och i bilen, även instrumentbelysningen. Flimrandet minskar vid gaspådrag och vid belastning, dvs om jag sätter på alla strömförbrukare. På tomgång är flimrandet mycket påtagligt. Nytt batteri förra vintern och ny elektronik i generatorn i somras. Jag har läst av felkoder (CarSoft 6.5), raderat dem, kört 50 mil och sedan läst av igen. Men inget nytt kommer. Så vad kan det här vara? Kan ett dåligt tändstift leda till de här problemen? Jag demonterade tändspolarna bara för att upptäcka att jag inte hade med mig förlängare till hylsan så jag har inte kollat på tändstiften. Inget konstigt syndes i tändstiftbrunnarna. Vad ska jag kolla nu? ___ Min bil: Länk | |
|
Om det vore tändstiften så skulle det leda till misständning så då borde du ha felkoder antar jag! Alpina B8 Länk |
|
|
Kanske ska tillägga att flimret är ett mjukt pulserande, ca 4-5 cykler per sekund. ___ Min bil: Länk |
|
|
Laddningsregulatorn? Har haft exakt det är felet på en gammal Cittra. I det fallet var det regulatorn som pulsade ut spänningen mellan 12 och 18 volt några gånger i sekunden. Gav precis dom symptomen. Mät med analog voltmeter så ser du direkt om det är samma fel. Isåfall pendlar nålen när motorn går på tomgång. |
|
|
Symtomen pekar mot att generatorn laddar pulserande, den lastar då motorn med samma pulsfrekvens, samtidigt som spänningen pulserar och därmed flimrar all belysning osv. Laddregulatorn är misstänkt, eller annat fel i generatorn. FP |
|
|
OK, då får jag kolla det. Låter jobbigt, särskilt som jag bytte regulatorn för mindre än ett år sedan... Inte för att det var fel på den, utan för att jag hade generatorn lös pga letande efter missljud. Men kan det ge dålig gång på motorn? Pulserandet följer de ojämnheter som finns i tomgången, så något samband finns det ju. ___ Min bil: Länk |
|
|
Förresten kan ju det också förklara varför det gått sönder flertalet lampor på senaste tiden... ___ Min bil: Länk |
|
|
Bara stolsvärmen med sina 10A kan märkas som en variation i tomgången när den är så varm att den börjar pulsa stolsvärmen. Ta en medhjälpare och gläpp helljus, elruta, stolsvärme mm. Det påverkar definitivt! |
|
|
Helt kall bil: Spänningen över starthjälppunkterna i motorrummet på tomgång vandrar 14,6-15,0 V utan förbrukare. Mätt med ett "bra" instrument, lånat av elektriker. Jag hade inte någon hjälpande hand tillgänglig så jag har inte kollat spänning vid högre varv än. Flimret minskar som sagt med fler förbrukare igång, till exempel stolvärme, helljus och bakrutevärme. Jag ska fippla, titta och lyssna lite mer ikväll. Ändras till exempel tomgången med förbrukare aktiva? Vet ej än... ___ Min bil: Länk |
|
| Om det var en fin multimeter som mäter sann RMS, mätt även växelspänning. Och kolla om den kan mäta peak-peak. I läge likspänningsmätning fångarbden inte "flimmer". | |
| Om det var en fin multimeter som mäter sann RMS, mätt även växelspänning. Och kolla om den kan mäta peak-peak. I läge likspänningsmätning fångarbden inte "flimmer". | |
| OK, ska kolla. | |
|
4-5 cykler per sekund ger inte mycket till växelspänning, samtidigt så kanske instrumentet bara uppdaterar 1-2 ggr per sekund, lätt att missa spänningstoppar osv. Ett. Analogt instrument är inte fel i vissa lägen, eller ett oscilloskop. Du har redan konstaterat att du fått byta lampor osv, helt klart så har du ju ett problem med generator/laddregulator, möjli.gen kablage och jordning runt generatorn. FP |
|
|
Sant. 3dB vid 20Hz är vanligt. Men peak fungerar ju utmärkt! Min gamla Fluke från 1985 fångar min/max med 10Hz. |
|
|
Sant. 3dB vid 20Hz är vanligt. Men peak fungerar ju utmärkt! Min gamla Fluke från 1985 fångar min/max med 10Hz. |
|
|
Hej,verkar som våran generator gett upp också kanske,laddlampa,abs lampa och airbag lampa lyser och mätarställning och annat i instrumentpanelen varierar i styrka och även bakljusen flämtar.motorn går lite ojämnt på tomgång också. Såg att skruvat hade generatoren från ATL för 1581:-.Har ni någon erfarenhet av detta fabrikat ?? Det var ju ett bra pris iallafall. Länk Har tyvärr ingen analog voltmeter att testa detta enligt ovanstående svar. |
|
|
Plockade ur generatorn idag och kollade kolen och både de och släpringen var helt slut,dessutom lagerglapp. Så nu är det en ny generator på väg hit från Tyskland via Skruvat. |
|
| Hej,kan väl avsluta med att bilen funkade kanon igen med nya generatorn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.