|
|
|
|---|---|
|
Så här i frusna vevhusventilationernas årstid så kollade jag under mitt oljelock och helt väntat då jag kör mest kortade sträckor så ser jag lite brungul gegga under oljelocket på båda vagnarna. Är det detta klegget i sig som är det farliga - dvs är det stor andel vatten som riskerar att frysa eller är detta bara ett symptom på att det finns kondensvatten någon annan stans som inte förångats bort/ut ur smörj-systemet? Om det är gegget i sig som är det farliga - då borde det ju vara en god gärning mot bilen att då och då torka bort gegget - dvs minimera risken att gegget fryser, eller hur? Vad säger expertpanelen? Något annat man kan göra förutom att köra motorvärmaren och isolera ledningar och rör? Nu bor jag ju i södra Sverige men i morse var den -12 och fjällen ska ju passeras i vinter. /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 | |
|
Hej Patrik Som jag har fattat så är klegget i locket ett symptom, det "farliga" är klägget i oljestícksröret och vv-rören. där det täpper till och det blir övertryck i vv. Ett tips är att sätta för njurarna så att kalluften tas bort. Motorn kommer snabbare upp i temp. om det är -15 ute och du kör i 50 khm så blir det sjukt kallt i motorrummet.... om man låter njurarna vara öppna. //D |
|
|
Litet tillägg bara; det som kan hända när klägget fryser i vevhusventilationen är att olja kan tryckas in i cylindrarna (ibland väldigt snabbt och orsaka hydrolock) eller läcka ut med oanad hastighet, ibland på bara någon minut. Trycker alltid ner pappkartong mellan kondensor och kylare så att det täcker 70-90% och låter motorn stå på tomgång i 2-4 minuter efter körning - har aldrig drabbats av synligt oljeklägg... ;) Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.