|
|
|
|---|---|
|
En släkting är sugen på en billig bruksbil med följande krav; -Billig i drift -Lättmeckad -Max 20.000kr Tankarna faller på 316/318 Compact. Körglädje är inte viktigast, driftskostnader och säkerhet är desto viktigare. Polo, Corsa etc kostar lika mycket och Corolla är ännu dyrare. Vad kan man räkna med för bensinförbrukning? Vilken motor går snålast? | |
|
Satsa på 316 med 1,9 L motorn , tror det var 96-97 den kom , och är betydligt piggare . Bränsle är väldigt varierande , men snabb ländsväg 3600 Rpm så går min på ca 0,7-0,8 L mil . |
|
|
Tack för ditt svar! 0.7l/mil är inte jättesnålt även om det är snålare än nuvarande bilen. Är det kamrem eller kedja som på andra BMW? |
|
|
3600 rpm , då går det över 125 kmh , vardagskörning så ligger du under 0,7. Länk |
|
| 1.9 kom i oktober -98 tror jag. inte helt hundra. min är en tidig -99 och den har inte 1.9 liters-motorn enligt vad jag kommit fram till. trodde att motorn berodde på årsmodell men hade väl fel. så det gäller att kolla noga. men jag tycker att 1.6 liters funkar bra. skiljer ju bara 3-hästar i effekt. den större har väl en annan effektkurva dock så kraften kommer på lägre varv också. den är inte jättesnål men det beror på vad du har för däck på och körsätt. såklart vad man kör också. jag kör mycket stadskörning och kortare sträckor. då kan man komma upp i runt 0.9 annars runt 0.7 vid landsväg så jag skulle säga 0.8 vid blandad om man kör lite "inspirerat" annars kanske en 0.1 lägre. men lite roligt ska man ju ha också. | |
|
skulle nog påstå att de är driftsäkra och billiga bilar att äga. min har inte strulat mycket. att leta upp en med ASC+T är viktigt om den ska brukas på vintern. den är ganska tailhappy. visst hjälper bra däck ganska långt också. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
den här Länk ser ut som ett riktigt fynd. BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
| Tack för info och tips! Ja den blå ser riktigt trevlig ut, det måste sägas, jag skall genast föra förslaget vidare! | |
|
nu är annonsen borta... blev det något köp? BMW - Allt annat orsakar illamående. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.