AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.255

Underligt ljud i luftutblåset (som inte verkar vara fläkten) - E61 2008

he
6
herminge
520d Touring -08
Jag har en 520 dA (E61) från 2008. Sedan det blev kallare i höstas så hör jag ett konstigt ljud i luftutblåsen (mitten). Ljudet verkar inte vara styrt till fläkthastighet, men försvinner om jag sätter fläkten på 0. Om jag drar på fläken lite extra, så hör jag distinkt skillnad på missljud och fläktljud. Dessutom blir ljudet ibland starkare när jag bromsar eller svänger. Det är ett brummande ljud, snarare än vinande. Jag har testat att klicka bort snöflings-knappen, utan resultat.

Jag har sökt efter svaret här och på Google, men inte hittat något exakt svar. Är det någon som har haft samma problem, och vad har löst det?
pr
259
protos
E60 520I-04
Förmodligen kupe fläkten.Bronslagringen av denna som går torr.
Trumfläkt som rör sig axiellt när man svänger bromsar då ljudet försvinner eller förstärkts
Har likadant ljudet är där när det är minus grader men försvinner när bilen blivit varm efter ca 15min.
Ljudet finns bara på vintern
Har levt med detta i fyra år nu tyvärr
Våger ej tänka på hur dyrt det är att byta
Premiumbil var ordet!!!!!!!!
he
6
herminge
520d Touring -08
Tack för svaret. Jag får väl lära mig att stå ut med ljudet då, och hoppas på varmare väder. Möjligen är det inte exakt samma problem, eftersom jag har ljudet även efter en timmes körning. Jag får väl avvakta till våren och se om det fortfarande är där.

Om någon annan skulle få en plötslig inblick i vad problemet kan vara, tveka inte att lägga in ett svar.
BM
117
BMWernie
520d sedan -08
Jeep Wrangler höjd/modifierad
Honda Civic -03
Tror bestämt en sådan fläkt finns att köpas på schmiedmann.
BM
68
BMW_Zniper
525dA Touring -08
Låter som samma missljud som jag också har. Ett svagt vinande som försvinner ifall man stänger av fläkten.
"Mitt" ljud är dock så lågt att det överröstas av vägbullret.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på era E60/E61, men jag kan iaf komma på några möjliga orsaker till brummande/vinande ljud..

1: Lösa inloppskanaler dvs kanaler som inte håller tätt mot fläkthus..
2: Kupéfilter som börjar bli täta.
3: Lagerljud från fläkt (ska ju inte heller vara något fel där egentligen på så nya bilar...kan man tycka, men om man läser en smula på detta forum t.ex. så är det inte helt ovanligt på nyare BMW´s... tyvärr).

Mvh Janne.
he
6
herminge
520d Touring -08
Tack för alla svar. Jag ska kolla på filtret, men annars är det kanske lagren, som flera påpekat. Då ligger det utanför vad jag kan eller har lust att betala för. Som tur är fungerar allt annat på bilen, så jag får vara nöjd med det. Om inte annat kan det slutligen vara en anledning till att skaffa en lite nyare! :)
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
är det inte det berömda kvittrandet i fläktarna? Har diskuterats mycket det senaste 2 veckor här på forumet!
Har nämligen samma problem. Min uppstår när bilen har startats dom första minuterna. Men ljudet uppstår ibland även om jag står still med bilen och bara vrider på ratten åt höger!? Vrider man tillbaka ratten så slutar den.

MvH Bmw 4-ever
he
6
herminge
520d Touring -08
Peter, det låter som något liknande. Men utöver det lite kraftigare ljudet, så finns även ett lite svagare brummande även när jag kör, och när bilen är varm.
Fick du ordning på vad det var? Jag har samma problem att de låter när bilen är varm och försvinner när man stänger av fläkten.
La
34
Lappi
BMW 525d M-sport Touring -08
Hej, Hade/har samma problem på min 525d E61 2008... Men det har bara blitt värre och nu tror jag fläkten är påväg i omloppsbana runt jorden ibland.. Fläktbyte står på kommande räkning tror jag.. Men har inte beslutat om jag ska göra det själv eller om Bmw ska få ta en förmodligen halv lön av mig.. Hittade instuktioner på ett engelsk forum på ingreppet men det är rätt mkt jobb innan man kommer åt fläkten tyvärr.
he
6
herminge
520d Touring -08
Hej,
Jag har inte fått ordning på mitt ljud. När jag hade bilen på service för en vecka sedan så byttes kupefiltret, men det låter lika mycket för det. Jag har lärt mig att leva med irritationen. Men det ÄR irriterande, och inte alls premium. Och mitt ljud har funnits sedan jag köpte bilen, och då var den bara tre år gammal.
Sw
19
Sweman
530D F10
Hej, intressant tråd detta. Jag har en BMW 530D F10 2010. Med kvittrande ljud i högra sidan av fläktutblåset. Kan det vara så att det är fläkten som ska bytas pga Lagerfeld?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.