|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan ge mig ett svar på om jag kan ha 295*30*19 på min e39 m5? Utan att krångla med skärmvalsning och sådant. Tack på förhand! Mvh | |
|
Hej Elarssen, Är det originalfälgarna 18" som är 9,5" breda bak? Någon som redan har haft detta monterat får gärna svara men det borde passa bra på fälgen då 265 eller 275 buktar inåt en del med stor risk för kantskrap mot exempelvis trottoarkant. Jämför man med framhjulen med 245 på de 8" breda fälgarna så buktar däcken ut så mycket att man där klarar sig vid trottoarkanter. Liknande utseende borde man då få bak också. Jag har haft 275 på mina originalfälgar bak och det är väldigt god marginal mot skärmkanten. Minns jag rätt så är redan kanterna valsade från fabriken på E39 M5, dvs kanten är "uppvikt" mot däcken. |
|
| Ja det passar har haft det på en av mina gamla m5or. | |
|
Okej,tack för svaren! Lär ju bli fett kan jag tänka mig. Tycker 275;orna ser ganska maffiga ut:) |
|
| men vad tänkte du ha fram då?255-265? | |
| Jag tror det lutar åt 255! Jag är absolut inte däckunnig så ge gärna synpunkter kring mina tankar!:) | |
|
ett bredare däck än 275 bak kommer ge sämre prestanda pga för mycket gummi i backen, både i acceleration och fart, bmw tänkte när dom satte bredden. prestanda i sidled kommer också straffas eftersom sidoväggarna bör vara raka alternativt en aning "tyskstukade" för bästa prestanda när det svänger. det är möjligt att skillnaden är försumbar om man inte kör aktivt (väldigt olagligt på vanlig väg) men den finns där, jag har kännt den på min. om man bortser från att prestandan rakt fram kommer att sinkas pga gummimängden och bara (som jag också ville förut) ha breda/feta däck så behövs en fetare fälg för den extra bredden. sen så finns ju frågan om hur det ser ut med att köra ballongstuk.. :) |
|
|
Okej,så det blir skillnad alltså..? Men jag kan väl inte kalla mig Schumacher heller,så jag märker kanske inte av det heller..:) Jag vill även klargöra att jag inte har originalfälgar på,mina heter nitro max och jag tror det är 10.5" i bak. Jag borde kanske nämnt det tidigare!? |
|
| Nejdu lilla Emil,du har 9,5" bak :-) | |
| Hade lite för roligt en fredagkväll när jag hade min och vips så va 275 slut. Fick tag på 2 st 285/35-19 och det tog i vid fullt gaspådrag. Va även väldigt noga med framdäcken så du får en rullomkrets som lirar fint. När jag hade 285 på ( vilket va typ 2 veckor ) så hoppade antispinnen in lite då och då. främst i högre farter. | |
|
Okej,tack för alla svar. Det kommer att sluta på följande vis. Jag kör bilen till däckverkstan och där kommer vi prova oss fram till vad som blir bäst. Tur man har hjälpsamma kamrater!:) |
|
| 315 på 11,25" är max... | |
|
Provade däcken igår..Jag har nitro max fälgar som sagt,som egentligen är avsedda för 3 serienn,tydligen. Spacerplattorna som gör det möjligt att kunna ha dom här fälgarna,tack vare bulthålen, bygger 20 mm och detta resulterade i ett utstick på 10mm utanför karossen. Det såg inte bra ut. Så här kommer nästa fråga. Kan jag få tag i lika spacerplattor,fast tunnare? Plats innåt var det gott om. För övrigt ställde jag på bilen igår.Man glömmer bort under vintern vilken jävla maskin det är. Helt underbart. Nu är officielt vår för min del!:) Mvh Emil |
|
| Maila mig rickard[at]inse.com för en ritning på en sån spacer du behöver. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.