|
|
|
|---|---|
|
Hur ska man börja felsöka? Vad behöver man tänka på med airbag osv när jag börjar riva dörren? Batteriet förstår jag att jag ska koppla ur ;-) | |
|
Jag har iaf inte airbags i bakdörrarna på min, du kanske har det iof har för mig det var tillval, men koppla loss minuspolen annars om du är osäker. Du vet hur man öppnar dörrsidan innifrån ? |
|
|
Jag har airbags bak på båda bilarna. Nej jag har inte demonterat någon E39 dörr förut så tips mottages tacksamt! /Ola |
|
| Borde sitta en skruv innanför inre öppningshandtag (bakom ett litet runt plastlock), sedan är det bara clips runtom längs sidorna utom ovankant. Ta bort skruven, lossa clipsen runtom, dra ut dörrsidan och lyft uppåt. Du behöver inte koppla bort batteriet. Airbagen sitter i dörren, inte i dörrsidan. | |
|
Varsågod! Länk /U. |
|
|
Det är ju världsklass på det svaret, Onestorm! Skönt att det var HD-kvalitet på klippet ;-) Tackar!/Ola |
|
|
"Tänk lätt och det blir lätt, tänk svårt och det blir svårt" Lycka till med felsökandet! /U. |
|
|
Som ett komplement till instruktionsvideon: Om man har integrerade solskyddsgardiner i bakdörrarna så sitter det skruvar under dekorlisten i "trä" också. Freude am fahren |
|
|
commander_krill: Sitter inte draperiet i dörrsidan, eller sitter de fast i dörrplåten? ...eller har jag missat något..? /U. |
|
| Jag har solskyddsgardiner. Tack, ska hålla koll på det när jag demonterar! | |
|
TROR principipen är densamma på e39. Länk /U. |
|
|
Nu fick jag tummen ur och monterade bort dörrsidan. Tack commander_krill för tipset om solgardinen, annars hade jag dragit sönder den. Onestorm, gardinen sitter skruvad i både dörr och dörrsida. Man låter den alltså sitta kvar i dörren. Den sitter i dörrsidan med två skruvar under dekorlisten samt en skruv i gaveln på dörrsidan som vätter in mot bilen. Lite lurig och nära att jag tog i innan jag upptäckte den. Jag hittade felet i dörren direkt då vajern från handtaget ner till mekanismen hoppat ur läge. Tack för er hjälp, hade aldrig grejat det utan den! /Ola |
|
|
Jag har samma fel på båda bakdörrar, och hade upp en dörrsida igår för att felsöka. Jag kan inte se vajern som går från handtaget ner till mekanismen. Det enda jag kan konstatera är att lilla armen som ska påverka själva låshaken rör inte på sig. Den funkar endast närn man drar i innerhandtaget. Jag har kollat på en sprängskiss i Realoem, och jag tror att det är nummer 16 som vajern heter. Hur kommer jag lättast åt denna? |
|
|
På min hade nr 3 lossnat från nr 1 på nedan länk, bara att haka på. Syntes tydligt när man tog bort dörrsidan. Länk |
|
| Glöm förresten inte att montera tätningen mellan dörrsida och dörr ordentligt när du meckar med dörrarna. Risken är stor annars att du får blöta golv bak, det fick jag. | |
| Jag tycker inte man ser dörrmekanismen speciellt tydligt, det sitter ju hyfsat inbakat in i hörnet. När det gäller tätningen, det har redan läckt in vattenpå golvet sedan tidigare så jag fixar givetvis detta på samma gång. | |
| Hmm på min touring får man verkligen dra handtaget i botten så att säga för att dörren ska öppnas. Har ni några förslag på vad som kan vara felet. Antar det blir till att riva ner dörrsidan någon dag här framöver. | |
|
Hej! Har ett "delikat" problem, passagerardörr vänster bak går inte öppna utifrån. Problemet är att barnlåset ligger i så jag kan inte öppna dörren inifrån heller. Vill ju ta bort dörrpanelen för jag antar att vajern till dörrmekanism hoppat ur. Hur får man upp barnlåset eller dörren? Tips mottages tacksamt! /Lelle 523i Touring 1997 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.