|
|
|
|---|---|
|
Hello! Är nu inne på min andra e38 728 -00 . Men på grund av mkt åkning hit och dit å pendling har jag nu gått i diesel tankar ett tag.. Men är verkligen inte beredd att ge upp att köra e38 för att bensin är dyrt.. Gärna höra era åsikter kring 730 Diesel år 2000.. vad bör man tänka på när man köper en sånn bortsett från vanliga e38 grejjerna, menar liksom det som är speciellt relaterat till diesel modellerna.. ? Har hört några historier om x5or med 3.0d och e39 530d att det är lite taskiga automatlådor på dom? Sitter det samma på e38an? Alla erfarenheter, tips är väldigt uppskattade!! Tack på förhand ! :) BMW makes your day. | |
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Hur många mil per år kör du? Eftersom skatten på en bensinare är närmare 3000:- borde skatten på dieseln ligga på minst 8000:- vilket en vanlig V70 D5 kostar i skatt per år ungefär .. |
|
Jag har aldrig sätt en 730 diesel i Sverige, ska du importera eller känner du den ända som finns här? :) 530 är ju bra bilar, jag tror inte det är något fel på automatlådorna till dessa. Tror måndagsexen letar sig hit till forumet rätt fort. Du bör ju räkna på om det är värt bytet. 5000kr kan du ju räkan direkt med skatten. Sen är väl dieseln dyrare än bensinen. Jag räknade lite snabbt när jag köpte min 745 och det skulle inte lönat sig att köpa 730d istället, jag räknade på 2500mil per år tror jag. |
|
| skatten på en sån måste ju svida lite, som japmax säger. 6700 på min, som väl får anses som en lättviktare i jämförelse... | |
|
Jag kör nog för att det ska löna sig att köra diesel och är medveten om kostnaderna ! det va inte riktigt det jag frågade efter ;). Men inge som känner till något rörande motor eller autlådan ? 184 hästars 3.0d år 2000. Tack på Förhand! :) BMW makes your day. |
|
| jag tycker iaf den högre skatten är ganska så "speciellt relaterat till dieselmodellerna", som du frågade om... | |
|
Så ovanlig är den inte Japmax, det finns fler än en 730d E38 i landet. Och såvitt jag känner till är det samma dåliga GM autlåda som i 530d E39 dessvärre. |
|
|
Först och främst är det självklart att du inte ska köpa en diesel! Men det var som sagt inte det du frågade om... ;) Jag tittade på Real OEM och enligt dem sitter det en A5S440Z i 730d -00 (alla 730d). Dvs en ZF-låda och inte samma som i 530d E39 (som har en GM-låda). Däremot samma som i vissa 540/740 E39 (bensin). X5 (E53) 3.0d hade också GM, men fick sedan ZF 6-vxl (GA6HP26Z). Det är det enda jag kan bistå med eftersom jag helst inte befattar mig med något som har med diesel att göra över huvud taget. :) |
|
|
Tusen Tack för nyttig information motorsport5! Jag var och kollade på den tilltänkta bilen igår, vilken besvikelse! Jag har under 2 veckor mejlat fram och tillbaka med säljaren och pratat i telefon och den verkade synnerligen som ett bra köp. Jag menar komfortstolarna med massage, elbakluckan med softclose webasto osv osv. Kommer dit första blicken 4-5 meters håll bilen ser jätte fräsh ut.. Kommer lite närmre och upptäker ganska stora nyans skillander här och där i lacken .. elbakluckan funkade .. inge vidare, motorn gick men inget hände. bilen var i allmänt skabbigt skick och tror den är mätarskruvad.. haha lustigt varken stolsvärme eller massage funkade .. när jag påpekade det så säger han " eh de är en gammal bil, vad hadde du förväntat dig " och service historiken var inte mycket att hurra för.. fullstämplad till 14k mil och sen dränkt i vatten så sidorna var fastklibbade.. nej ush hela bilen var helt slut helt enkelt.. och långt ifrån det skick han hadde lovat. Surt var det när man kört 2,5 timme enkel väg för att nästan vända i dörren .. men men får bara leta vidare .. BMW makes your day. |
|
|
Leta i Tyskland med över 12000 byggda ska det inte vara några problem att hitta en i bra skick. Märkligt med så många fel, pappas 01as E39 har full funktion på massage, värmesitsar och allt annat med, hur lyckas man paja så mycket?! Märkligt att GM-lådan har så dåligt rykte när det går att köra drygt 80000mil utan oljebyte med den innan den rasar som en Tysk gjorde med en 00a 530dA hade han tur eller är det stadskörning lådan inte tål? Mvh Stephan |
|
|
Tjena ! Nej men det va helt sinnessjukt den där bilen kändes inte bra nånstans! Alltså enda som faktiskt på den nedre panelen där stols värmen sitter var dsc knappen. haha pdc värme och massage regerade inte øverhuvudtaget. När man startade den så ryckte hela bilen så fort du nuddade gasen känndes det som att så skakede hela i princip allting! När du bara på tomgång försökte lägga i en växel så ryckte det ganska ordentligt. Som sagt den bilen var inte mycket att hurra för. Angående GM-lådan har jag väl ingen egen erfarenhet men kan tänka mig att det är genrellt som bmw i svensson radhus v70's ögon.. "så himmla dyrt/ pizzaräser" ... Visst Det kostar kanske lite mer med en bmw 7serie men det går ju inte att jämnföra med att åka runt i en volvo eller passat .. För all del menar inget ont mot dom som kör dom bilarna eller mot dom bilarna men jag trivs bäst i BMW ! BMW makes your day. |
|
|
Haha glömde en liten lustig sak.. den hadde komfortstolar med memory och massage men den hadde inte elstyrd ratt?? aldrig sett det innan ... BMW makes your day. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.