AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.037

Byte bromsklossar på 530 gt

ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Bmw M550d xdrive touring beställd:)
Hej ! Min fråga till er experter är när brukar det vara dags för byte av broms klossar ? Varför jag frågar är att jag har en 530gt som har gått 5 000mil och det är nu dags att byta enligt "bilen" "själv". Tycker det är lite för tidigt borde dom inte hålla längre? Detta gäller både bak och fram klossar!!
Karl-Hilding
Min 530 har rullat över 12.000 med samma bromsbelägg o skivor.
Enligt "bilen" så har jag 3.000 mil kvar på främre och 6.000 mil kvar på bakre. Och de ser jäkligt fräscha ut.
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Tack för informationen:) tycker nämligen det är sjukt dåligt på en sådan ny och dyr bil. Finns det någon möjlighet att "kräva!" goodwill?? teror ni?
Karl-Hilding
Är du förste ägaren?
Om inte så kan ju förra ägaren ha bromsat i tid och otid.
Eller så är det väldigt mycket stadskörning eller som du skriver att det är sjukt dåligt. Håller med. Förhoppningsvis så blir det fler svar.
CR
428
CRF_Niklas
Bmw 118iA M-Sport H/K ACC -16
Beror helt och hållet på körstil, däck, fälgar att göra.

12000 mil + 6000mil det kan jag sätta min högra hand på att du aldrig lyckas klämma ur bromsklotsarna på en sådan bil hur du än bär dig åt.

Mvh Niklas
Karl-Hilding
Så du klarar dig med vänster hand enbart?
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Ja jag är första ägaren på den....Är mycket blandad körning på den bilen och har väl en normal körstil med ett litet drag åt det hårdare hållet. Men absolut inte extremt. Det sitter i och för sig 22tummare på sommar hjulen om det kan ha någon inverkan...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Plocka av en fälg och kolla min ville att jag skulle byta om 600 mil men de ser fina ut
Trist att skruva nu i kylan men man sparar många pengar på att göra lite själv
Tanten hade en Ap ambulance ( Renault Clio ) förrut och den gick aldrig mer än 4000 mil mellan broms bytena
Tycker inte du skall behöva byta nu men det är mycket beroende på kör stil mm

Ha deT
Karl-Hilding
Plus att din GT väger en del vilket påverkar. Men om 22" ökar slitaget...?
Kanske skillnad på dina belägg mot E60.
Sk
209
Sköll12
Bmw 120i - 05 Alpinvit
BMW X3 2,0D -12 Alpinvit
På min X3:a var det likadant!
Efter 3200mil ville bilen få nya belägg bak. Tyckte det var osannolikt att det skulle bytas så pass tidigt, men i och med gratis service(Trodde jag) så tänkte jag inte mer på det utan lämnade in den och bytte. När jag hämtade bilen skulle det kosta 2800kr. Jag frågade efter de bytta beläggen för att med egna ögon få se slitaget men dessa var redan slängda. Efter en hel diskussion så slapp jag betala detta beläggbyte.
På tidigare bilar har jag inte bytt bakbelägg före 9000 mil.

Jag kan säga att jag inte liter speciellt mycket på bilens egn diagnostik för serviceintervaller.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vad använder F10/F07/F11 för typ av system för att känna av om beläggen behöver bytas?

Alla modeller tidigare har ju använt sig av sensorer i beläggen.

Vad används nu? Beräknas det utifrån olika parametrar (miltal, antal bromsningar etc etc etc) eller är det fortfarande sensorer eller en kombination?
CR
428
CRF_Niklas
Dom använder sig av vanlig slitagevarnare på inre klotsen hb.

Det som fälgar kan göra är att dom kan ge en sämre värmeavledning från bromsskivan vilket gör att bromsskivan blir varmare som gör att klotsen slits fortare.

Däcken kan om dom är "mjuka" på en effektstarkbil som din är göra att bilen gärna vill slira vid acceleration som gör att antispinn går in och bromsar det hjulet som slirar oftast innerhjulet vilket gör att man kan köra slut bromsklotsar på MYCKET kort tid.

Sen upplever jag att den nyare generationens bmw bilar (f-bilarna syftar jag då på) varnar med god marginal innan klotsarna värkligen är helt slut,. Om detta är bra eller dåligt får man ju avgöra själv, för dom som kör mycket och det är en bokningstid på verkstan på 3veckor så kan det ju vara skönt och för dom som gärna kör till sista millimetern och väger varje krona så är det ju surt.

lys med en ficklampa vid bakhjulet och kontrollera hur mycket det är kvar på biläggen. nya belägg brukar ha ca 11-13mm.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Va, har de slopat slitagesensorn på vänster fram och kör bara med höger bak!?!

Låter bakvänt, om jag skulle bara ha en sensor så skulle det definitivt sitta på vänster fram!
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, ser nu att det sitter som vanligt på VF och HB
Länk
Länk

Så systemet försöker räkna ut hur mycket som är kvar av bromsbeläggen (baserat på ett antal parametrar)? Och när någon av sensorerna bryts så lyser som vanligt en varningslampa?
CR
428
CRF_Niklas
Nej det sitter ju VF också, missa det sista i hans inlägg att det gälde även fram sorry,

Men dom har VF och HB som vanligt.
ma
26
martin993
Porsche Panamera 4 s
Tack för era svar! Har idag lämnat in bilen på service och väntar med spänning på vad dom kommer att göra med den...har sagt att om dom byter klossarna så vill jag att dom spara och visar mig de gamla.
Hittade min service rapport ifrån min senaste service då hade bilden gått 2458 mil och enligt protokollet så fanns det 10 millimeter fram och 8 bak!! Så jag ifråga satte om man kan förbruka så mycket av bromsarna på 2550mil ??? (bilen har alltså gått ca 5000mil)helt sjukt enligt mig!
vad säger ni?
Karl-Hilding
Kollade i-driven idag ang antal mil som är kvar på bromsarna.
Tydligen så har de främre beläggen ökat i tjocklek.
För nu har jag kvar 32000 km på främre, 200 mil bak i tiden visade den 30000 km, och samma 60000 km på bakre.
Inte dåligt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.