|
|
|
|---|---|
| I senaste Auto Motor & Sport (nr 4/2012) testar dom fyrhjulsdrift. 535i x-drive ställs mot A6 3,0tfsi Quattro och det är Audin som tar hem segern. Värst ur BMW-synvinkel är kanske att Audin smiskar BMW i ronden körglädje med 10-7 (Audin plockar full pott här). Över huvud taget får Audi väldigt bra betyg, 98 av 100 poäng mot BMW:s 83 av 100. Bmw:n kallas opålitlig då dom tycker den växlar mellan under/överstyrning...:( | |
|
Det låter faktiskt riktigt uselt då inkonsekvent beteende är det värsta som finns! Har BMW misslyckats med programmeringen av drivfördelningen (poängen med Xdrive är ju just att det inte ska växla beteende på det sättet) samtidigt som Audi lärt sig att fast 50/50 eller 95/5 med drivning bak "vid behov" inte är ok? |
|
|
Så har skriver Audi: quattro med kronhjulsmittdifferentialen Den nya kronhjuls-mittdifferentialen innehåller ett lamellpaket som ger en ännu högre spärrfaktor. Det här gör att upp till 85 % av drivkraften kan ledas till bakaxeln, och upp till 70 % till framaxeln. Tillsammans med den elektroniska, selektiva fördelningen av drivkraften till resp. hjul, fördelas nu för första gången också drivkraften till de olika hjulen beroende på den aktuella körsituationen. Den speciella finessen med detta system är att drivkraften redan har fördelats innan något oönskat hjulspinn uppstår. Detta ger tillsammans ett precist kontrollerbart och sportigt uppträdande på vägen, liksom förbättrad smidighet med ett enastående väggrepp. |
|
| Läste också AMS test, mycket märkligt att BMW misslyckats så...hade dock detta på känn efter AMS "sågning" av 530d xDrive tidigare i år - då jämförd med A6 3.0 TDi quattro, MB E250 CDI 4-matic och Volvo XC90. 530:n blev slagen av Audi och MB. Jag tror och hoppas ingenjörerna i München fått något att tänka på :-) | |
|
"den elektroniska, selektiva fördelningen av drivkraften till resp. hjul, fördelas nu för första gången också drivkraften till de olika hjulen beroende på den aktuella körsituationen" Betyder detta riktig diffbroms både fram och bak? Inte bara i mitten? Om man avser hjulbromsingrepp betyder det ju bara att Audi för första gången har en hjulbromsfunktion som är effektiv nog för att inte fastna i Youtube-videor när man kör upp hjul på rullar eller ramper. Hehe. Jag tolkar dock AMS-test som att det inte har något med fördelning vänster/höger att göra utan att BMW behöver fila på reglerstrategin för kraftfördelningen till framaxeln, antagligen reglera mindre och inte försöka vara så smarta? Detta var ju finessen med xDrive från början, konstant bakhjuldrift, framhjuldrift inkopplingsbar steglöst efter behov proaktivt för att behålla neutralt beteende utan att motarbeta föraren fram och tillbaka. Har de försökt vidareutveckla för mycket och det har gått över styr med regleringen? Som med gamla Haldex som kopplade in och ur bakhjulen lite hipp som happ och bilen motarbetade föraren hela tiden. |
|
|
BMWs försprång mad X-drive har trots allt varat i mer än 5 år. Någon gång måste ju Quattro och 4-matic komma ikapp! |
|
|
Jag kan bara instämma med att Audi nu för första gången känns bättre än BMW vad gäller körglädje på snövägar. Just nu snöar det, vore kul om det kunde komma någon decimeter i natt:-) //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Det går nog att plocka fram från varje test av en ny audimodell att de som testar bilen tycker att just med denna nya generationen så har understyrningen försvunnit etc. Det vore ju bra om det faktiskt stämde denna gång. Frågan är hur viktfördelningen ser ut, om BMW har en exakt 50/50 viktfördelning och en riktig låsning mellan axlarna så blir det just detta beteende. Audin är förmodligen i vanlig ordning mer framtung och mer fwd i sitt beteende och därför mer förutsägbar. Något som testerna från dessa tester älskar framför ett roligare uppträdande. Hade varit skoj om Automobils proffs hade kommit fram med samma svar. |
|
| Hur mäter dom körglädje? Det måste vara ett otroligt luddigt begrepp i en seriös biltest. Eller? Låter dessutom helt omöjligt att en bil av den typen skulle få full pott i körglädje dessutom. | |
|
Det hade varit intressant att höra hur ni som valt X-drive (F1X), uppfattar era bilars köregenskaper och varför ni just valt X-drive framför konkurrenterna, Quattro (Audi) och 4-matic (MB). Det torde finnas mer än ett skäl mer än att det är en BMW och att den skall vara 4-hjuldriven !! |
|
|
Lmb: nu har jag ju ingen xdrive, men det var tanken från början. Audi går alltid bort numer pga usla verkstäder, den gamla A6:an var ju verkligen trist att köra. Mercedesen är ju som en gammal japansk bil i inredningen och går bort pga av detta. Nu är jag glad att det blev en rwd bmw då den driver på väldigt bra utan 4wd. Nästa gång siktet ställs högre blir det hellre en vanlig 535d än 530dx. |
|
| Om jag vore spekulant på en F11 x-drive är inte det avgörande om den är 0,2s långsammare på testslingan än motsvarande Audi quattro, utan hur mycket bättre den går på vintern jmf med en vanlig F11. Där är jag ganska övertygad om att skillnaden är markant större... | |
|
Vilken är den enskilt viktigaste komponenten som påverkar väghållningen mest på en moderna vinterbil? Svar: Däcken! Om man har deltagit i däcktester (eller det räcker faktiskt med att läsa olika däcktester) så vet man att olika däck ger väldigt olika egenskaper. En bilmodell kan understyra påtagligt med ett visst däck medan det inte märks alls om man har rätt däck på bilen (= körglädje med rätt däck!) En bil kan få helt neutrala egenskaper med rätt däck medan samma däck monterade på en annan bil kan ge obalanserade egenskaper och skifta mellan över/understyrning på just den bilen. Vissa däck är helt enkelt hopplösa och skiftar mellan över/understyrning oavsett vilken bil man monterar dem på..!(= oavsett bil så blir det obefintlig körglädje med sådana däck.) Om man följer biltillverkarens rekommenderade lufttryck även i dubbdäcken så kan det ibland bli riktigt fel... För att kunna utvärdera ett sådant här test så måste man ha koll på däcken! Hur kan man t ex ens få för sig tanken att jämföra tider runt en bana utan att veta om man har jämförbara däck? |
|
|
Ulf530; Jag har har själv upplevt stor skillnad mellan olika däckfabrikat och håller med dig om att du kan förändra bilens egenskaper radikalt genom det däckval du gör. Jag har blivit grymt besviken på flera däckfabrikat, men lika positiv när jag fått tag på något bra. Om man som exempel tar Audi RS3 så sitter det bredare däck fram för att eliminera understyrning. Själv kör jag på conti i dimensionen 245 40 19 dubbfria och tycker bilen går fantastiskt bra. Så visst sitter mycket av körglädjen i däcken. //Stefan Mina bilar:Länk |
|
|
Lmb - Svar på din fråga om varför F-11 Några av mina krav var - Konstant 4-hjulsdrift - Högsta möjliga komfort - Motor + Kupévärmare Audin får jag nog tillerkänna den vassaste 4-hjulsdriften. Men deras "bästa" stolar passade inte mig. Och den vidriga återförsäljaren på hemmaplan och den i Sthlm gjorde helt klart sitt. Och så var det ett idiotsystem för tilläggsutrustning där jag hamnade med en massa paket jag inte ville ha. Detta kunde jag iofs leva med. Likaså kunde jag säkert hitta en bra återförsäljare om det hade krävts. MB, och nya ML 350 var med till absoluta slutet. E-Klassen åkte på att den då inte fanns med 7-stegade lådan och man kunde inte säga när sådan skulle komma. Annars var den så ruskigt trevlig. Men då gillar jag onödigt stort också Hjärtat sa ja men hjärnan sa att det kunde bli riktigt tråkigt att sälja den efter ca 20-24 månader. Och så finns det ständiga problemet med vad kunder kan få för idéer när man kommer i en ML 530dT xDrive som det blev. Var en överlägsen vinnare när det gäller komfort. Och så var säljaren i toppklass. Kombinationen av motor och låda är enastående. Styrningen måste bli bättre generellt. Går väl an med sportläget. Men annars suger den. Känslan är som en död fisk. xDrivesystemet finns inget att säga något negativt om, så länge man inte tänker leka Ari Vatanen (då är Audi och även Subaru snäppet värre). Men under, nu, 3 riktigt jävliga och brutala snöoväder på E18 i Sverige och Norge, 45:an, 172:an och en test på absolut vattendränkt blåis i uppförsbacke, har jag inte haft ett enda problem. I isbacken stannade jag mitt i och hade inte ens hjulspinn när jag startade. Däremot kunde jag inte stå i backen. Då gled jag ner till botten omgående. Kör runt med 245x45 Hakka 7 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.