AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.201

530dA -01 Startar ej

al
7
alllven
530dA Touring -01
Hej!
Bilen vägrar starta och jag vet inte riktigt vad som är fel. Den har precis passerat 23 000mil. Bytte för ett år sedan kamaxelgivaren då den var svårstartad varm. Provat byta bränslepumpsreläet, matarpumpen går (ser uta att inte vara så gammal), samt ser att det kommer diesel fram till filtret (lossat slangen). Kommer inte åt att läsa felkoder med min felkodsläsare (universal). Läst lite på forumet här och det verkar mest som om det är pumparna som lägger av på dessa. Har provat med olika nycklar.
Tacksam för svar.
al
7
alllven
530dA Touring -01
En kompis var här och läste av med Softcar. Fanns 4 felkoder:
0100 Motorstyrdon
0110 Spjällstyrenhet/gaspedallägessensor 1
3505 ?
1260 ?
Provade med lite startgas och då tänder den igång och går som den ska. Men så fort man stannar och försöker få igång den igen så vill den inte. Kan det vara vevaxelgivaren eller har det med nåt av felkoderna att göra?
si
87
silvermclojd
audi s4 kompressor
bmw e36 328
Vet inte vad felet kan vara. Kanske dme boxen. Men vad än felet är så kör inte startgas i en dieselbil!
Ro
142
Rola
525TDS Touring, 850CSI
Varför inte startgas till en diesel? Pga glödstiften?

Kör så det ryker
al
7
alllven
530dA Touring -01
Vet att det inte är bra med startgas. Men för att få den till verkstad nästan 3mil bort så känns det bättre än att bogsera (automat). Konstaterat är att den läcker igenom på 6:ans spridare. Problemet är bara att den inte går att få loss från topplocket. Är provat med BMW:s specialverktyg samt större glidhammare utan framgång. Någon som råkat ut för detta problem?
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Startgas i en diesel går utmärkt..det var på äldre bilar som hade ett glödelement i insuget det inte var så lyckat.

Att få loss spridaren kan vara ett helvete rent ut sagt, om man har tur så kan den lossna om man skruvar lös den lite och sedan kör med bilen,men detta förutsätter ju att man får igång den.,, i övrigt är min erfarenhet att en renodlad dieselverkstad är bättre än BMW verkstad
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Kompisen hade likadant fel på sin grävmaskin. Den startade på startgas, inte annars. T-sprit i insuget funkade också. Förkammardiesel f.ö.

Ett kompressionsprov avslöjade felet. Så prova det.
al
7
alllven
530dA Touring -01
Den registrerar för lågt tryck på 6:ans spridare. Går på alla cylindrar när den väl är igång, därför tror jag inte mycket på att det har med komprerssionen att göra. Hade -12grader kallt i veckan och den startade lika lätt som vanligt. Enligt verkstaden så vägrar den öppna spridarna om den känner av att den läcker igenom på någon av spridarna. Ska bygga ihop ett verktyg nu, och prova att dra ut den.
Pe
644
Peter_55
540iA Touring -99
Att den går fint bara den startar betyder inte ett dugg. Kompisens grävare gjorde också det bara den startade. Gick som en klocka och fin tomgång.
Vi kompressionsprov visade det sig att alla cylindrar bara hade halva trycket kvar.

Inte för att jag tror du har fel angående spridaren, du är säkert nåt på spåren där, men du bör inte hänga upp dig på att den går fint när den väl är igång.
al
7
alllven
530dA Touring -01
Nu är den nya spridaren monterad. Den startade direkt och går som vanligt igen. Skönt när det inte är värre fel även om det var ett litet h-e att få ur den gamla spridaren :-)
pe
43
perolow
645 2006
525d 2002
hej jag läst inl kanske detta kan vara felet på min bil ?????
Om det nu är någon som kollar mina inlägg
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.