|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Tänkte höra om någon här på forumet har uppgraderat sin navi-proff från CCC till CIC? Mvh | |
|
Hej Jag har gjort det på E61, och på vägen skaffat mig en del kunskap om E89/90/91/93. Har inte köpt något kit, skaffat delarna på ebay och kodat/programmerat själv.... Funkar utmärkt! :) |
|
| Har exakt samma funderingar som TS och följer med spänning tråden! Rickardg, vad gick kalaset på när du plockade ihop delarna själv? | |
| Jag har uppgraderat min E91, köpte delar från ebay och kodade själv. Total kostnad ca. 9000:- | |
|
Hej, Joxgbg verkar ha kommit väldigt billigt undan! Vad man behöver och vilken kostnad det innebär beror dels på vilken bil man har... Jag som har en pre LCI E61 köpte cic, skärm, navigationsknappen och en ny klimaenhet på Ebay. Om jag minns rätt ca 9000 kr. Diverse kablar från BMW här i Sverige för ca 1500 kr och en hårdvaruaktiveringsenhet från nätet för ca 3500 kr (behövs för att få navigationen att fungera med min bil som har "fel" chassinummer i förhållande till den aktiveringskod som är lagrad i den nya CIC'n) Kodning gjorde jag själv.Inte direkt billigt men en enorm skillnad mot den gamla.... |
|
| Ja, jag kom billigt undan! Det är ju inte så mycket som behöver bytas på en E9x, det räcker att byta nav-enhet och skärm. Kabel för kodning hade jag sen innan, den kostade typ 500:- | |
|
Hur löste du aktiveringen av navin och röststyrningen? Den sista är väl inte så viktig eftersom den inte finns på svenska..... |
|
|
Jag köpte, som du, en hårdvaruaktiveringsenhet på nätet för navigeringen, och den aktiverade även röststyrningen... som är på tyska! Jag aldrig känt behov av den ändå så det är skit samma. |
|
|
Mycket intressanta svar, tack! Kan någon vänlig själ dra ihop en liten shoppinglista över det man behöver? Kanske finns någon bra DIY-guide att följa också när man väl ska hugga in i bilen? Vet inte om det spelar någon roll men bilen är en E93 M3 från 2008. Vore helt fantastiskt med CIC och 10 loppor eller så känns det helt klart värt. |
|
|
Joxgbg, Om du lägger till $6S4 (Sprachversion swedish) till VO (och tar bort $851, sprachversion deutch) och kodar CIC och KOMBI så blir menyerna på svenska och röststyrningen möjlig att välja på engelska.... |
|
|
Eftersom jag bara gjort retrofiten på E61 så är jag inte rätt man att göra listan, men om du behöver support med kodning efter installation så finns jag i Stockholm. Tänk på att det är en bra ide att se till att hela bilen är uppgaderad till senaste I-level (E89X-11-09-506) innan du sätter i CIC eftersom det blir knepigt att få till det efter uppgaderingen utan att byta tillbaka till orginal CCC. Kan även hjälpa till med detta, men det tar ca 3 timmar beroende på hur många enheter som måste uppdateras.... |
|
| Bonusinfo.. Håller också på att leta delar till min LCI 530dA. Tycker det är synd att den annars top matade bilen, ska ha ett så gammalt system (CCC). | |
|
Jag tror detta är det billigaste du kan få tag på nu Länk |
|
|
Länken ovan är samma firma jag köpte från. Det fungerade bra, tog någon dag innan dom skickade och engelskan var kanske inte på topp :) men CIC var i bra skick och fungerade! Tänk på att du måste ha hårdvaruaktiveringen oxo Länk för att det ska funka! |
|
| Riktigt bra pris där Rickardg, undrar som bäst om någon säljer till E9x för samma pengar? Kikade lite i Tyskland men där pratade vi direkt 1000EUR+. | |
|
Freddesix, detta är samma firma Länk |
|
| Rickardg, tack för tipset, ska definitivt testa och se vad som händer! :) | |
|
Tack, Rickardg - du är en klippa! Ska slipa ihop en Powerpost till dig lite senare så får vi se vad som händer :) För övrigt riktigt skoj att det kommit igång lite diskussioner om kodning osv. här på forumet, har länge intresserat mig för det och även labbat lite med navin i Z4 men är klart sugen på att lära mer om de smått otroliga saker man kan knåpa ihop med rätt utrustning. Planerade egentligen att göra en retrofit av bluetooth/ULF i gamla bilen men kom aldrig till skott eftersom inte en kotte här hemma kunde ge feedback om jag skulle köra fast. Ett tips till er som läser här och är sugna på mer är att spana in den andra tråden: Länk |
|
|
Låter intressant. joxbg och rickard: Har fått igång med INPA med NCSexpert och förstår hur man kodar, men jag vet inte VILKA koder/namn jag ska lägga till för att gå från M-ASK(bara radio) till CIC... Har fått hem all hårdvara några veckor sen och nu så har jag surfat runt och fixat interfacet så tanken är att prova snarast... Finns det en bra lista på steg man måste göra och även vilka moduler som behöver kodas? |
|
|
Lotec löste du installationen? Om någon är intresserad så ska jag sälja min CIC komplett med kablar och hårdvaruaktivieringsenhet, sitter i min bil nu och fungerar klockrent. Skall sälja bilen och tänker sätta i CCC innan försäljning. Montering och kodning ingår om du kommer till GBG, pm:a vid intresse! |
|
|
JOX: Jadå lite trix med SP-dat filer och sen gick det perfekt. Lyckades koda in allt och lite till :) Har dock inte kunnat koda om Röststyrning på min 335 till engelska istället för Tyska. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.