AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

X-Serien
4.213

X5 40d pyser bara istället för att starta när det är kallt

fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Hallå
Nån som vet varför en x5 40d vägrar starta eller ens snurra runt när det är minusgrader men annars funkar bra? Den låter framifrån som om något småbrummar och sen pyser det till under bilen och sen händer inget mer, i bilen så står det inga störningar i status.

Ide någon?

Fredrik
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Det verkar som om du kanske har ett defekt/tomt batteri eller behöver byta ut IBS eller annat enligt inläggen i dessa trådar?: Länk Länk Länk

Du skulle även kunna ringa och konsultera Per på Bil&Motorteknik, det är sällan han står handfallen: Länk

Mvh
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Tack för ditt svar..
En annan fråga till alla som kör en e70 och gärna 40d
Vågar man ha kvar bilen efter garantin gått ut? Är en liten stund kvar för mej men om jag tänker på alla veckor skräpet har stått på verkstad så blir jag lite tveksam till hur plånboken skulle må efter ett år med en garantilös e70.
Listan av vad jag kommer ihåg bilen vart inne för..

Turboras efter ca 800mil, skuren turbo, bytt
Elhaveri i bilen, idrive svart samt baklucka gick ej att öppna och Fick man väl upp den så gick den nye att få igen i låst läge, bilen laddade dessutom ur battriet på ett kick.
Visade sig vara automatiska dragkroken som fått spel och hela paketet byttes ut.
Generator brummande, som helt plötsligt försvann väldigt mystiskt efter verkstadsbesök utan förklaring men vi vart glada över att kunna prata i normal samtalston i bilen.
Sömmar i båda framstolar trasiga efter 2000mil, byte av skinn.
Vit skärm på idrive till och från i långa perioder.
Och nu det sista med att den startar lite som den själv vill, ibland går den igång, ibland är den död.
Bilen är nu inne för lagning av dom två senare..
Är ingen gnällare utan bara frågar om man vågar ha kvar en sådan bil, hur skulle ni ha gjort eller är detta normalt för en bmw?

Fredrik

St
1.200
Stilren
BMW 320dAX M-sport F34 -16

Få den lagad och sälj - lägg din energi och dina pengar på bättre objekt. Skulle inte ens fundera på saken oavsett ifall garantin fortsatte gälla ett år, två år eller tre år till om historiken sett ut så eländig som den har i ditt fall.

Lycka till!
Ro
972
Robert J
520dA touring Innovation ed -19
X5 40d F15 Innovation ed -17
Säger det samma...
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Håller med de andra, sälj den innan plånboken blir ledsen.
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
X5 40d får ju ändå ses som en toppmodell. Är den svensksåld så ska du ju bara åka till handlaren du köpt den av, och ställa den där - de får antingen laga den till 100% eller ge dig en ny bil.
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Jo, jag har inga problem att sitta och köra in skitet till verkstan och få den lagad, min fråga var om det är något som andra skulle våga ha kvar efter garantin gått ut.

Tack för Svaren jag fått, ibland snöar man in så det är bra att höra hur andra tänker..

Ska se om bilen kommer tillbaka från verkstan idag och hur jag sen gör..

F
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Ifall det hjälper någon med samma problem så kan jag nämna att det var laddluftsgivaren som hade packat ihop..

F
Verdi
mistafrizz,
Förstår inte varför man ska kunna ställa högre krav på en X5 40d än en 116i. Bilen ska väl fungera? Punkt slut.
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Nu, för dom som är intresserade av bmws kvalitet, så packade den "nya" laddluftgivaren ihop och bilen går inte att starta..
Den höll i prick 6månader och ca 900mil.

Nu gör jag mig av med skräpet

F
oj, vad är det för årsmodell du har? Har ju själv en 40d och hade en annan i vintras utan några som helst problem.

/Anders
fr
19
frod
335 coupé - 08
x3 - 09
Det är en -10. Jag har väl kanske haft extrem otur eller oxå är kvaliten bara så.
Turbon skar efter några hundra mil.
Elhaveri i bilen vilket löstes med ett par veckor på verkstad och tillslut byta dragkrok och elen där.
Sömmarna i stolarna fnasades upp.
Laddluftgivaren gick sönder vilket resulterade i ett hummande ljud samt en pysning vid startförsök.
Och nu det igen vad jag kan förstå.
Blir verkstad och sen ger jag nog upp bilen nu men det skulle va kul att veta vad det är för fel på andra x5or som rullar.

Skönt att din har funkat problemfritt Anders!

F
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.