AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.152

vart köper jag powerflex?

ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
hej!

har en bmw e46 m3 -02
någon som vet vart jag kan köpa powerflex till den?
förutom ebay.

mvh
Google är din vän =)

www.forza.se

Länk

Länk

be
182
beyma
BMW M3-03 343++ Halta kameler (Såld)
Vad är det för bussningar som ska bytas??

ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
tänkte byta i chassit, bärarmbal och länkarm fram, kräningshämmarna fram och bak iaf,
be
182
beyma
Ok :)

När det gäller bakvagnen så ska du inte välja powerflex..
Du är säkert medveten om att infästningen i chassiet är alldeles för klen för motorns vrid. (redan som original) powerflex är bättre utformade än original (större anläggningsyta) men dom går i bitar av vridingarna som går ut i bryggan.

Tar du ner allt gör det ordentligt på en gång.
Svetsa dit förstärkningsplattor och sen kör du med alu-bussningar till bryggan och främre bärarmar.
Det är dom små vridningarna som dödar infästningarna och sprickbildning uppstår.
med föstärkningsplattor och stumma bussningar så förhindrar man vidare stress på chassiet.
Diffen får nya originalbussningar om det behövs.

Komforten kommer givetvis bli lidande :)

vill man ta steget fullt ut så kommer man behöva göra vissa kosmetiska förändringar i bagageluckan och under baksätet för att knyta ihop alla fästpunkter för bakvagnen även ovanifrån ;)
Gör man detta så behöver man aldrig mera vara orolig för att bakvagnen ska strula :)

www.millway.se har bussningar
Länk har förstärkningsplattor.
ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
grymt!! tack för tipsen, är ganska ny m3 ägare så det viste jag faktiskt inte men de låter ju vettigt så får bli så tror jag! :)
ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
vart är de man svetsar dit förstärkningarna? får man med någon form av beskrivning? ska jag även byta för bärarmen till något annat än orginal?

Mvh johan
ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
tänkte på den här: Länk

ska man byta dom med?
be
182
beyma
Yes byt dom bussningarna i samma veva.

Här får du en länk om förstärkningsplattorna. Det är skapligt mycket jobb men det är värt att ta det säkra före det osäkra :)

Länk
ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
okej, tack! om kag förstår rätt behöver jag plocka ner bakaxeln/diffen?
har du gjort detta på din bil?
be
182
beyma
Precis.

Allt måste ner. Men det ska ju ändå ner för att man ska kunna byta alla bussningar.
När detta ändå görs så gör man bäst i att förstärka upp alla infästningar för bakvagnen.

När detta är gjort behöver man inte vara orolig för att bakvagnen säckar ihop pgr av att infästningarna i chassiet gett vika.

Jag har gjort det på min bil i förebyggande syfte :) På min bil sitter det förstärkningsplattor, alu bussningar och även förstärkningar mellan fjädertonen i bagaget och stag ner från detta till alla fästpunkter till bakvagnen. (STABILT)

När min bakvagn plockades ner så var det för att byta bussningar. När jag sen såg att det var små små sprickor runt ett fäste så tog det en annan vändning :)
Det bör tilläggas att detta är/var på en helt original m3 e46 03a med 8000mil på mätaren!!
Jag är av den kalibern. Vet jag om att det finns ett problem eller att det finns brister som kan bli ett problem, så åtgärdas detta snarast och det blir i alltid överdrivet.

Det som är utfört i mitt bagage är inte nödvändigt för att få en stabil bakvagn. Men i min värld så behövdes även detta för att kunna sova lungt om nätterna :)

ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
hehe är lite sån kag med, tar helre de säkra före de osäkra, kommer köra på dit tips, låter vettigt, vill ju inte köpa orginsl när de finns bättre, är de stor skillnad på orginsl och med alu bussningarna? (jag kör mer lr mindre bara landsväg)

mvh
be
182
beyma
Bilen kommer bli väldigt hård.. Det är inget jag stör mig på i allafall :)

Jag kan inte göra en rättvis bedömning angående fjädringskomforten då det sitter andra dämpare på min skuta.

Innan bussningarna byttes på min så var den väldigt hård också. Den största skillnaden jag upplever är att nu sitter bakvagnen fast ordentligt :) Innan bytet så var den svampig och ostabil i häcken.

Med alu så finns inget utrymme för vridningar därav den raka och stadiga känslan när man stämplar på.
Det blir en helt annan bil kort sagt, Ungefär som det var tänk från början på bmw men för att göra verklighet av den tanken så får man göra finliret själv :)

ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
okej tackar så mkt för alla svar! grymt nöjd och kommer bli alu bussningar nu istället:)

tack!
ma
26
magnusson_89
Bmw e46 M3 -02
vilka fästen är det som det spricker runt?
be
182
beyma
Vänster bak är vanligt.
Men det kan vara sprickor runt alla fästen också.

Det är alltså i bilens chassie där bryggan är uppfäst som sprickorna uppkommer.

Innan bmw fick dit hjälpstaget mellan dom 2 främre infästningarna på bryggan så slets chassiet sönder vid dessa 2 punkter.
Med staget på plats så vart det bättre vid dom främre. Men istället så vart det mera stress på dom 2 bakre punkterna.

Så länge man har en brygga som är upphäng i gummibussningar så kommer det agera som en hävarm varje gång man gasar o släpper på gasen.
Den här hävarmen kommer sakta men säkert att matta ut metallen för dom redan skit dåliga fästpunkterna.
Är bryggan stum monterad så kommer motorns vrid att tas upp av alla 4 fäst punkter på ett skonsammare sätt.

Visst kommer en stum brygga medföra att det kommer gå ut mera vibrationer i chassiet. Men dessa vibrationer är lååååååååångt ifrån lika skadliga mot vad en flexande brygga på sikt "kan" ställa till med.
möjligen om dessa vibrationer skulle hitta chassiets självsvängnings frekvens :) haha viket är absolut omöjligt...

Shit jag kör med värsta skrämselpropagandan :) Men om man ändå planerar att plocka ner allt så kan man lika gärna framtidssäkra hela konstruktionen som uppenbarligen lider av allvarliga brister.

Lycka till nu.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.