AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
2.720

Sorgens dag, BMW:n är på väg till avrättningen

ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Det är med stor sorg min 740 E38 -99 är på väg till sista vilan. Blev tagen bakifrån av en kvinna med en SAAB 9-5 och reparationerna är för dyra tycker FB. En fullt utrustad (allt utom kylskåp) och bara 2 ägare innan mig med alla kvitton sedan läkaren förlöste den ur Münchens varma sköte. Och jag får bara 50 000 för den. De bjöd 22 000 först och då garvade jag bara.

Nu blir det att leta upp något annat och jag är rädd att jag kommer svika BMW denna gång. Min stora dröm sedan 12 år är MB s600 w220 eller s55. Funderar på att ta mig till Tyskland för att införskaffa en sådan. Även om detta är att svära i kyrkan, kan ni ge lite tips om dessa 2 bilar. Vad ska man tänka på? Är rosten lika stort problem där som på w210?

Får smutta lite mer på gravölen medan jag inväntar era expertkunskaper.
Köp en 220 efter facelift, dvs 03 och framåt. De första årsmodellerna rostar, krånglar i luftfjädring, diverse elfel osv osv osv.

Det blev nog aldrig riktigt bra dock ändå så var förberedd på att driften kan kosta en hel del.
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Tack för svaret. Borde inte de värsta rostproblemen vara åtgärdade vid det här laget? En s55 som jag funderar på nämligen är denna Länk. Verkar vara helt ok skick, eller är det bara skenet som bedrar?
Nja, vad jag har sett så rostar W220 överallt, kanske inte lika illa som rostburken W210 men har sett flera som plockats ner och rostlagats innanför skärmar osv. Grundproblemet fanns ju där redan när bilen var ny och de första årsmodellerna börjar ju bli 13-14 år gamla nu så det är klart att det finns bekymmer med både rost och annat.

Men har du tänkt importera så finns chansen att du hittar en rostfri. Om du sedan rostskyddar så kanske det inte är någon fara...

Bilen du länkar till verkar fin men jag gillar inte SEC-grillen. Den ska inte sitta på fyrdörrarsmercor. Ser så jäkla tattigt ut. Någon har monterat faceliftbakljus också.

Viktigast är nog att kolla så att allt funkar och att bilen inte sjunker. Det är dock lätt för säljaren att starta bilen innan du kommer så att fjädringen pumpas upp och står uppe under tiden du tittar. Sen när du kommer hem och lämnar bilen en natt så…
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Köper du en facelift slipper du rosten men tänk på att ägarkostnaderna är betydligt dyrare sen är det inte heller gratis när abc (active body control) krånglar då snackar vi 30k uppåt. försäkringen svindyr servicar dyra.
Köp en 7serie igen så ska du se att allt blir bra :P
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Länk Länk Länk Länk

Mvh
Jag har för mig att ABC bara fanns på S600 och AMG-modellerna. Annars var det Airmatic. Inte direkt billigare att fixa men ändå...

Har även för mig att det fanns S320 utan Airmatic men är inte säker...
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Hej och tack för alla svar :)

Jag har inte på något sätt uteslutit BMW 7-serie. Detta mycket tack vare Paulssons bil i Helsingborg. Har nog aldrig fått så bra service som på det stället. Dock är jag öppen för andra varianter.

Vi kör med bilen varje dag i princip. Till och från jobb samt en hel del utflykter och bilsemestrar. Jag tar den högre kostnaden om jag får kvalitet, komfort och säkerhet.

Vad gäller MB så har han som ritade w220 tittat rakt in i mina djupaste erotiska fantasier. I mina ögon är den den snyggaste bil som gjorts, alla kategorier. Dock har jag läst om dess kvalitetsproblem. Har varit inne i MB-forum och läst väldigt informativa inlägg av ngn Etoda + en del andra. w220 har ju rostproblem som blir lite bättre efter facelift 2003. Airmatic var tydligen en katastrof i början, men det ska ha uppdaterats ngn gång under 2001 och därefter blivit stabilare. Men som ni påpekar, reparationer under 10 000 existerar knappt på dessa bilar.

Men ett kort avbrott så har jag haft BMW sen 1990 och är generellt sett nöjd med dem. Men känner nu att vill jag ha ngn så ska det vara en 745, 750 eller en 760 (vill ha lite mer pulver under huven). Som jag har kunnat läsa mig till har 745 och 760 en del att önska i kvalitetsväg de med. När jag tittar på E38 750 så är det grymt svårt att hitta ngn jag vill ha. Denna Länk är den som kommer närmast, men faller på milantalet.

Ytterligare ngt jag skulle kunna tänka mig är Audi A8/S8. Där har jag bl.a. sett denna Länk. Nackdelen med dessa är ju kamremmen. Dock verkar denna ha blivit väl omhändertagen.

Ja, jag vet inte riktigt hur jag ska göra än. Alla förslag och tips är välkomna :).
eller kanske rentav en alpina?
Länk
ha
43
hasse29
MB AMG S63 -07
Har tittat på B12, men att köra med en sådan på vintern känns som att köpa ett historiskt plagg från livrustkammaren och använda det som en haklapp.
Förstår precis vad du menar, en sån kärra ska vårdas som en baby om möjligheten finns :)
IAA 750in var EXTREM vilket exemplar! Kleenexbox i bakdörrarna, 2tons Individuallackering, Den har LÄDERINKLÄTT bagageutrymme! En bil värd att köpa trots 36800mil som inte verkar ha påverkat skicket i någon större utsträckning. Dock bör den fortsätta köras april-okt som den gör nu.

Mvh Stephan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.