|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett bekymmer! Min airbag lampa glappar, det kommer och går började förra veckan. När airbag lyser så är belysningen på multiratten släckt och inget funkar på den, dvs kan inte ändra ljudet och radiokanaler från ratten. Sen kan lampan helt plötsligt slockna och då funkar allt på ratten. Vad kan vara felet. Har läst massa på forumet, och inte hittat nån med samma symptom. Tacksam för hjälp! | |
| Jadu bra fråga. Vart börjar jag leta lixom. Det verkar som sagt hänga ihop med multiratten på nått sätt. | |
| Du får lossa rattkåpa eller nåt för å se om du kan hitta kontakten. | |
| Airbagen är integrerad med rattkåpan. Sitter med 2 Torxskruvar bakifrån. | |
|
Såg nu att när jag trycker på tutan så lyser airbag lampan svagare. Tutan funkar inte heller. Ser jag kablarna om jag lossar dom där torks skruvarna och lossar framsidan på ratten? |
|
| Japp. | |
|
har sökt på google och läst massa forum och det verkar som att det är tändlåset som det är fel på. Bakrutetorkaren har också lagt av i samma veva. Så ska testa och byta ut det |
|
|
Det där med tändningslåset känner jag igen. Jag hade en massa elfel i somras, som inte verkade ha något som helst samband. Det var airbaglampa, växellådsvarning, bakrutetorkare och spolare, radio, spärren för växelväljaren, rattinställningen, m.m. Det visade sig vara tändningslåset, och tog en halvtimme att åtgärda. Lite putsning på kontakterna så blev det bra. Prova det först innan du byter ut hela låset. Jätteenkelt att plocka isär och göra rent. |
|
| ok japp ska testa det! antar att man ser vilke skruvar som ska bort. :-) Jag måste väl inte bort med framsidan på ratten för att komma åt eller? | |
|
Nejdå, det räcker att ta bort kåpan under ratten. Jag använde instruktionerna i den här tråden: Länk Det är till en 750, men det ser exakt lika ut på E39. När du har själva brytaren i handen så är det bara att pilla isär den och putsa kontakterna. |
|
| Kan tillägga att jag putsade kontakterna med en kartongbit med lite kontaktspray. Inget slippapper eller så alltså, det gäller bara att få bort smuts och eventuell oxid. | |
| Tackar! ska se om jag kan fixa det på måndag, återkommer hur det gick. :-) | |
|
Här har du en ok video på hur man tar bort airbagen och där lossnar man 2 st kontakter en för airbag + multifunktionsratt. Länk när du kommer åt kontakterna prova att lossa och sätt tillbaka dem ett par ggr. Innan du gör någon ting så skulle jag ta och koppla bort batteriet. |
|
|
tackar. Och idag när jag startade bilen så tappade jag att par cylindrar känns det som. Den går ojämt på tomgången och har inte alls samma kraft. Frågan är om det också hänger ihop med ignition switchen? |
|
| Låter som att det är dags att plocka fram diagnosutrustningen och höra vad bilen själv säger... | |
| Släcktes airbaglampan automatiskt efter att du bytt kontakten till tändningslåset. | |
| Japp det gjorde den. Allt började funka som det skulle! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.