|
|
|
|---|---|
|
Jag har missat denna nyhet om min dröm motor... M156 motorn, 6,2-liters V8 Dåligt härdade kamaxlar som slits i förtid? Länk | |
| Verkar inte som det är något vanligt fel. Eller? | |
|
Om det stämmer och problemet är utbrett så tycker jag som bilälskare att det verkligen är tråkigt. Ljudet i den V8:an är riktigt härligt och kraften är det inte mycket fel på heller. |
|
|
Om jag förstår det korrekt så är detta bara ett fall som uppmärksammades av teknikens värld där han som råkade illa ut även stämde Mercedes. Jag har inte forskat på nätet för att kolla om det är ett verkligt problem i M156 motorn med kamaxlar som slits i förtid. Hoppas verkligen inte det eftersom man väl drömt om lite att komma åt en begagnad någon gång. Strunt i samma om det inte är BMW med en sådan motor. ;-) |
|
|
Tidigare har också Teknikens Värld uppmärksammat Mercedes problem med M272 motorn där balansaxlarnas drev till kamkedjan slits i förtid. "Mercedes tickande bomb" Länk |
|
|
Detta problem är sällsynt. Jag äger själv en C63 och är ofta inne på världens största C63 forum. |
|
|
Jag vet bara om en och det är han som försöker stämma Mercedes. En av hur många sålda bilar med M156? |
|
|
Jag har samma bild, efter att ha tillbringat alldeles för mycket tid på MB- och AMG-fora både i Tyskland och USA. Det här är inte ett utbrett problem, har inte hört talas om något annat fall än det här. Jag tror att det är det amerikanska rättssystemet med höga potentiella skadestånd snarare än många drabbadeägare som driver detta. Många av bilarna från 2006 och framåt bör nu ha gått en del så att det borde ha visat sig någonstans om det är ett utbrett problem. Min egen bil har nu gått 6600 mil och det enda felet som drabbat mig är en fartkontroll i Blekinge. Vill också bekräfta det mats_epost skriver. Motorn är den mest fantastiska som finns. 99 procent av tiden kör jag som i en E 220 CDI, men när jag trycker till och alla 514 hästarna sparkar till är det enbart lycka! AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på" |
|
|
Tretretti: Härligt, mmmm. :-D Hur är egentligen dessa underhållsmässigt ur ett kostnadsperspektiv? |
|
|
Mats, Om du måste fråga har du inte råd ;-). Skämt åsido, det är klart att service och reparationer kostar lite mer än en E 220 CDI, men jag har efter snart ett år som AMG-ägare inte haft några avskräckande kostnader. Självklart blir det dj-vulusikt dyrt om något stort går sönder och många slitagedelar som t.ex. bromsar är överdimensionerade jämfört med normalbilar och därmed dyrare att byta. En slant på banken för oförutsedda utgifter är med andra ord ett måste. Min bil drar ungefär 1,2 lit/mil blandad (gubb)-körning och trycker man på drar den förstås mer, Men om du redan kör en 540 antar jag inte att det är bränsleekonomi du är ute efter. Jag köpte en svensksåld, pedantskött bil med två ägare, låga mil och känd historia hos en auktioriserad MB-säljare. Den trygghet det innebär är väl värd pengarna. Alternativet hade varit att köpa en motsvarande bil hos en MB Niederlassung i Tyskland och direktimportera. AMG är tyska och betyder "roligare än så här har man inte med kläderna på" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.