|
|
|
|---|---|
|
Hej Forumet, Jag har en 320i Touring från 05 (e46) som är v väldigt fint skick både innuti, utanpå och i motor. Den har alltid fått kärlek av sina ägare och missar ingen service, brukar dessutom köra ett extra oljebyte mellan servicarna, precis som åtminstånde de två tidigare ägarna har gjort (verkstadskvitton finns). Den har inga konstigheter för sig och känns fin och pigg att köra, trots 15.000mil. Antar att tidigare ägare precis som jag har få kallstarter och längre körningar. Bilen har aldrig haft några egentliga anmärkningar hos bilprovningen. Med det i tankarna så tänker jag behålla bilen ett längre tag, den passar helt enkelt mina behov. Frågan är då: Skall jag lämna in den för chippning? Jag skulle såklart uppskatta en lägre bensinförbrukning, jag vill inte ha en klenare motor men den behöver inte bli starkare, även om det såklart oxå skulle vara kul. Har ni några tips? Råd? Bör jag låta bli? Försvinner allt andrahandsvärde? Pajjar motorn? Om jag skall chippa, hur går jag tillväga? Mina tidigare bilar har varit skit i jämförelse, de och min dåvarande ekonomi har tvingat mig att meka. Det kan jag men vill verkligen inte göra det igen, jag vill alltså inte riskera bilens funktionallitet. Med det i tankarna | |
|
Jag kan inte se någon mening med det. Fler hästar lär du inte få, inte så att det märks iaf. Och även om det kanske går att få ner förbrukningen lite, så lär det ta lång tid att tjäna in pengarna det kostar. Dessutom så borde magrare blandning innebära mer slitage på motorn, även om jag inte är helt säker på den punkten.. |
|
|
Precis som Simon säger så ger en chippning inte någon märkbar skillnad på den bilen. Håll rent luftfiltret, håll koll på däcktrycket och kör Eco-driving (om du orkar) så får du ned soppaförbrukningen. |
|
|
Perfekt, tackar. Skall kolla luftfiltret och lätta på foten. :) Det är som sagt inget skriande behov, trodde på hörsägen att det skulle göra susen. |
|
|
Man måste ha turbo om det ska bli enkelt att trimma. Alla bilar går givetvis att trimma, även din, men då får man bygga om för mycket pengar.. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.