|
|
|
|---|---|
NeZaN |
Är lite sugen på att montera lite bättre ljud i bilen då jag känner avsaknad av bas och kunna spela lite högre. Någon som har en aning om vad det är för dimensioner på högtalarna som sitter i original på X5 E53? Jag har Hifi Professional, DSP Professional enl. utrustningslista. Dock ingen navigation. Enligt många sökningar på Google säger vissa 6.5" i dörrsidorna medans många andra skriver 5.25". Kan man koppla en annan Sub än original via originalstereon eller är det eftermarknads som gäller? Handlar väl främst om den har lågnivå eller ej? /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Här finns lite trevliga saker att uppgradera med: Länk It's better to burn out - than to fade away. |
|
NeZaN |
Har kikat på BSW's uppgraderingar tidigare, men enligt många är det inte särskilt mycket "bang for the buck". De menar även på att originalstereon och förstärkaren inte är aktuellt att fortsätta på om man vill ha bra ljud. Så frågan är om man inte ska bygga lite själv istället? Subben känns nog inte heller värd att uppgradera till från BSW, lär inte vara så grymt tryck i den. Jag satt och kikade runt lite och har hittat grejer från JL Audio och DLS med vad som verkar vara rätt dimensioner (osäker på Mellanbasarna i dörrsidorna som sagt). BSW säljer ju dom i 5.25" men folk påstår att det sitter 6.5" där original...? Det är väl egentligen frågan om man vill lägga ner 10-15k på ljudsystem. BSW kostar komplett ca. $1260 utan någon vidare förstärkare... Får nog bättre grejer om jag köper lite nytt och begagnat, eller vad tror du? /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
NeZaN |
Däremot ser ju BSW's sub fabriksmonterad ut ungefär, precis som JL Audio's Stealthbox, men osäker på om det blir något tryck i bitarna. /NeZaN BMWCS Medlem nr: 08109 |
|
Jo, BSW's saker är mycket diskreta uppgraderingar som i princip inte syns. Det finns dock ingen tvekan om, att det går att bygga mycket, mycket bättre ljudsystem. Allt beror på dina önskemål och "behov" av tryck i stereon och är du dessutom duktig på att bygga själv skulle jag helt klart göra det om jag var dig. Själv är jag inte den som skruvar själv, utan lämnar arbetet till proffs, men det är tacksamt med färdiga paket som är testade och uttänkta just till din bil. Jag är ganska nöjd med originalljudet i M5:an för mitt behov, men jag har självklart hört mycket som var bättre :) . Audis Bang & Olufsen system vore inte så dumt t ex - men smakar det, så kostar det. It's better to burn out - than to fade away. |
|
NeZaN |
Ja alltså, jag är inte duktig på att bygga själv men har haft diverse baslådor och steg. Det enda jag skulle behöva anlita någon för är inställningar och mellanregistrena som sitter fram i instrumentpanelen. Även lådbygge om man inte köper färdigt. Kollat nu på JL's värre grejer och det kostar onekligen. Å andra sidan monterar man bara in originalljudet när bilen säljs, såvidare man inte får extra för systemet. Det går alltid .att anvönda på andra håll |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.