|
|
|
|---|---|
|
Min E39 Touring 2002 vill gärna kvittra vid uppstart nu när det är kallt ute. Har försökt att ta mig in i torpedväggen via luftintagen och smörja kupefläkten med lithium fett (svårt att komma åt) med ganska bra resultat men det kvittrar lite ändå vid uppstart. Vågar inte spruta för mycket så nu undrar jag om någon lyckats få helt tyst på den utan att plocka isär halva motorutrymmet och byta fläkt? Skriver för samtliga modeller eftersom samma klimatanläggning sitter i flera bilar.. | |
| Ös på med mer lithium, jag har smörjt flera motorer genom att dränka dom i krypolja, det smörjer och tar bort oxid. | |
| Kan någon beskriva hur man gör detta ? | |
| Inget att oroa sig då för?? El m.m. Bör man ställa klimatanläggningen i ett visst läge om man sprutar samtidigt som den är igång? | |
|
Ganska enkelt om du vet var kupefiltret sitter. Du behöver inte ta bort filtret men du måste lossa plastkanalen mellan filtret och torpedväggen. Vik upp plastflikar med platt skruvmejsel. Sedan vrider du kanalen uppåt. Du kan inte missa hur man gör när du väl fått loss kanalen. Därefter känner du fläkten i mitten av motorutrymmet. Att montera tillbaka kan däremot vara lite krångligt. Men det ser du också hur man gör när den väl är borta. Rekommenderar att du även fetttar in kanalens ändar vid återmontering. |
|
| Omdu får fett eller olja på kollektorn i elmotorn kan det bli krypstömmar när kolen dammar av sig och dammet smetar ihop sig i oljan. Det kan gör att fläkten slutar fungera helt eller att säkringen går. | |
|
Detta har varit uppe tidigare, att dra till med att "dränka motorn i olja" eller liknande är att be om problem. Precis som nämns ovan så är det lagerbussningarna enbart som skall ha smörjmedel, absolut ingen olja eller fett på kol eller kollektor. Visst blir det tyst ett tag tills kollektor osv är helt nersvärtad med kolklegg som leder ström osv... FP |
|
| Var på fläktmotorn sitter dessa lager? | |
| Jag har "dränkt" flertal elmotorer i krypolja (WD40 ex), kanske ingen kupefläkt dock. Det har funkat kalas, men eftersom jag inte vet vad som är rätt utan bara chansat borde jag kanske skrivit det. | |
|
Om det är enbart lagerbussnigarna som ska smörjas kan någon visa i bild var exakt någonstans man ska smörja dessa!? MvH Bmw 4-ever |
|
|
Kapar tråden och frågar - finns WD40 i olika varianter - behöver krypolja till bakrutetorkaren - och då jag frågade på mekonomen om krpande olja så såg expediten ut som en fågelholk men förelog något som han trodde var bra. Jag vägrade köpa då jag vill vara säker på att det är krypande olja och inte allmänt smörjklegg som lägger sig utanpå. Ser att mekonomen har några olika wd40 enligt webshopen men är wd40 ett märke eller en produkt? Om märke - vilken exakt produkt ska jag ha? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
WD-40 är ett företeg som säljer sin produkt wd-40 5-56 markandsförs av crc WD-40 och 5-56 är egentligen värdelöst att smörja med permanent då det är tunnare än vatten det rinner iväg. Det är därför man inte ska smörjar cykelkedjor,kugghjul m.m. då det tvättar rent. Är egentligen emot sådana där mirakelprodukter som både ska kunnan lösa upp, men även smör, och samtidigt kunan läggas på elkontakter m.m. Men det har ett visst arbetsområde så jag har alltid en flaska i förådet och verktygslådan Tycker WD-40 fungerar bättre än 5-56 |
|
|
OK, så det som kallas för krypande smörjning är det samma som lättflytande smörja? Jag trodde ju att det var något kemiskt på molekylnivå i smörjan som gjorde att det "kryper in i alla vrår" och smörjer. Såklart sitter konsistensfett kvar längre än något som rinner av pga lättrunnenhet. Men vad ska man då smörja med på bakre torkaren på en touring så den inte kärvar fast pga smuts, salt och kyla? WD-40 fast ofta eller? Teflonspray som jag har till cykelkedjan sommartid - skulle det funka bra? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
eller med andra ord - hur vet man om spray smörjer mer än rengör (dvs ökar friktion och rostbenägenhet)? /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
Det finns speciella "krypoljor" som är tunna viskositetsmässigt men smörjer bra ändå. WD40 och 5:56 innehåller mycket lösningsmedel som dunstar bort efter ett tag = lite olja kvar. Jag har använt teflonförstärkt olja när jag smörjt kupéfläkten - teflonet har smörjande egenskaper (dock inte lika bra som olja) om/när oljan har försvunnit. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Japmax: Det som händer är att kolen i motorn mjukas upp av oljan och oljan och sätter igen spåren mellan kopparlammellerna i motorns kollektor. Det blir kortis i dessa, motorn slutar funka, kan i värsta fall brinna/ryka lite innan säkringen löser. Innan dess har de mjuka kolen "dammat" av sig en mängd kol som sätter sig överallt inne i motorn. Kol är elektriskt ledande, resten kan man lätt räkna ut. Oljan påverkar dessutom lindningarnas isolering (lackisolering) och förstör denna på sikt. I bilar/lastbilar rör vi oss med 12-24V och verkningarna blir inte lika häftiga som vid högre spänningar. Dock så är det höga spänningar pga induktion mellan kol och kollektor, det är därför det gnistrar i elmotorer av detta slag. Exakt samma sak gäller för generatorer, både äldre modeller med kollektor och nyare med släpringar. Fråga gärna en bilelektrisk verkstad om nersölade generatorer... Så snälla, ingen olja i motorer, mer än sparsamt i lagerbussningarna. FP |
|
|
Du har säkert rätt. När vi ändå pratar om beståndsdelar, brukar det inte sitta självsmörjande glidlager i sånna här motorer? |
|
|
Visst, det brukar vara självsmörjande bussningar av sintrad brons. Till slut så torkar även dessa ut, och kan man bara komma åt dessa så kan man smörja. Skall mana vara riktigt noga så skall de kokas i olja som tränger in i sintermetallen, sen är de smorda för 20 år till.. FP |
|
|
och min fråga på stickspåret kvarstår - vilken krypande smörja rekommenderas? Johan : DU pratar om teflonförstärkt smörj - kan jag med framgång smörja baktorkaren med teflonspray avsett för cykelkedja? Känns som cykelkedja finns i samma miljö som baktorkare - fullt och fukt och smuts. Men torkaraxel är ju kanske inte samma mtrl som cykelkedja... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.