|
|
|
|---|---|
|
Har en bmw 325i -06 som jag ägt i snart ett år. Är supernöjd med bilen och nästa bil blir också en bmw, dock en 5 serie för jag tycker 3an är lite liten.... :) Ursäkta för längden på inlägget men vill få med alla detaljer... Körprofilen är ungefär 10-20mil i veckan med 2 x 5mils intervall... Förra veckan och helgen var det 30-35 grader kallt. På söndagen sjönk det till -20 så först då körde jag bilen och blev en tur på ca 16mil. Notis 1: Tankade även på söndagen då jag bara hade ca 10liter när jag for iväg.... Notis 2: Var bara ogjort att den inte startade pga dåligt batteri tror jag... Sedan stod bilen tills tisdag, det var kanske -15 kallt, då jag skulle flytta den vid skottning av gården. Då ser jag att det är en varningslampa tänd. En "motor" som lyser gult - vilket betyder reducerad motoreffekt. Blev lite rädd så jag stängde av den rätt fort. Startade upp den för att parkera den igen, och nu visar sig en annan lampa istället. Det är en varningstriangel med en cirkelpil runt. Betyder chassireglersystemet ur funktion. Stängde av den igen och hämtade jobbnyckeln. När jag startar bilen ännu en gång för att köra in den i varmgaraget på jobbet över natten, så lyser nu en tredje lampa (dom två tidigare är borta) nämligen: en liten "motor" som lyser, vilket betyde motorfel med försämrade avgasvärden. Undersökte inget mer då klockan var mycket utan lämnade den över natten i värmen, tänkte att nån givare kanske frusit osv... När jag startade den på morgonen så var alla symboler borta. Istället var den ett litet tjutande ljud från huven. Så jag stängde av den och öppnade huven. Ser då att det är en liten oljepöl vid oljefilterhuset? som sitter fram mot grillen, till höger om motorn. Försökte kolla lite mer och ser att det även är rätt oljigt under den också. Tittar man ner mot "marken" ser man bara en liten oljepöl rätt under det där huset... Torkade bort det och även pölen i tron att det blev spiilt olja vid bytet, (gjorde liten service på lindholms bil umeå för 3 månader sedan och har inte kollat under huven sen dess) Igår när jag körde en sväng med bilen för att se hur den mådde så verkade allt okej. Körde nån mil sådär, när jag kom hem så ser jag att det är en ny pöl vid det där filterhuset....Så det verkar börja läka längst upp iallafall. ÄR det någon packning eller o-ring som blivit skadad vid filtret eller är det vevhusventilation / tändspole... ? Är lite osäker om det ens är oljefilter vid den där svarta runda locket... Någon som vet något mer och har orkat läsa så här långt... Har lite under medel på oljenivån enligt "datorn" Det var lite gult klegg under oljepåfyllningslocket. Bilder: Länk Tacksam för svar. MVH Tobias Holmström | |
|
Hej Låter som att vevhusventilationnen har frysit kolla, sök på vevhusventilation så får du dig en lååång tråd. |
|
| här har du en Länk | |
| oj fel denna ska det vara Länk | |
|
Jag trodde inte e91 kunde drabbas av det. Vad ska man göra åt det? Vänta på plusgrader? |
|
|
Ät det verkligen så troligt att oljefiltret är första stället som ger sig vid övertryck i motorn pga frusen vevhusventilation? Bra ide att byta packningen och dra åt med rätt moment först. Ta av oljepåfyllningslock med motor igång så märks det om det blåser ut övertryck som ett kylarlock. Den där motorn har väl inga ventilationsslangar utan vevhusventilationen är integrerad i topp och block? |
|
|
N53 och N54 fr o m 2008 har oljeavskiljning i ventilkåpan. N52 har extern. Länk Finns någon tidigare tråd om drabbad 130 med N52 motorn. |
|
|
Håller med lite med marin849. Men visst på din bskrivning låter det som nåt har fryst! Ang det gula klegget. Sedan jag byte termostaten på min så har den gula klegg nätan försvunnit helt. Även när det var som kallast-15 till -22. Sdanhar min elektriska spjäll i fronten vilket kanske hjälper så vem vet? Det lönar sig kanske byta termostaten om man vill undvika fryst vv. Sedan använder jag mig även av motorvärmare/kontaktvärmare som det kanske heter. MvH Bmw 4-ever |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.