AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.587

Kvalitè mellan e39 och e60,mina erfarenheter!

Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
Hej,det diskuteras mycket mellan kvalitè mellan e39 och e60,det här är mina erfarenheter,dela gärna med dej av dina.
Hade först en 523-97 med ca 25000 mil på mätaren.
Sedan en 525IM-01 MED CA 13000MIL PÅ MÄTAREN.
Efter den kom en 520(e60)-03 9000 mil.
Nu äger jag en 525IM-05 11000 mil.

Alla pratar kvalite men vad defineras med ordet kvalite?
Är det att dörrarna ska låta på ett speciellt sätt när man stänger dom,att knapparna ska kännas "rejäla" när man trycker på dom? eller är de att bilen ska fungera klockrent i typ 5000 mil??
Mina erfarenheter är att både e39 och e60 är underbara bilar helt klart,och i e39:an är de helt klart "kvalite" i knappar och dörrar om de nu räknas som kvalite, men mycket strul i andra grejer,den senare e39:an bytte jag saker på rullande band,bla styrboxen till ABS,ASC,tydligen vanligt på -01:an.
Medans på den första e60(520) fungerade helt klockrent i 5000 mil utan nånting förutom vanlig service,MEN man märker att de inte är e39 feeling på knappar dörrar osv. Därimot på min 525IM-05 tycker jag den är motsvarande kvalite som min 525 e39,förutom verkstadsfakturorna,
Vet inte vad jag riktigt ville med den här diskussionen,men tycker e60 fått oförtjänt dåligt rykte,älskar den mest av alla bilar jag haft,och att de är skillnad på "knappkvalite" och "kvalite" :D

*BMW* Be My Wife
si
141
sirus
BMW 335ix GT 2014
E60'n jätte snyggt! Jag tycker om utseenden som fancken:0)
F10 är snyggt med bara synd att framifrån påminner mig mycket om s80 (speciellt grillen) och baklampa ser som Hyundai Sonata 2006...
NeZaN
M3 Danne, jag har själv aldrig ägt en E60, endast E39 av både Pre-Facelift och Facelift. Men från vad jag hört så är det en Enorm kvalitetsskillnad på en E60 Facelift och Pre-facelift. Iaf invändigt. Så man kan ju åtminstone tycka att det borde kännas en del skillnad på E39 och E60 om vi snackar faceliftversionen!

/NeZaN

BMWCS Medlem nr: 08109
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Är väl kanske lite skillnad på kvalitet och kvalitetskänsla, men tycker iaf att e39 har betydligt högre kvalitetskänsla än e60 som känns riktigt plastig och billig på vissa ställen.

Sen tror jag nog en e39 är riktigt hållbar bil, speciellt de tidigaste årsmodellerna som konstigt nog har mindre elfel och håller betydligt bättre mot rost än de nyare.

Har inte ägt någon e60 men tror nog de har haft betydligt mer fel än vad e39 har haft, de är väl annat bland de sämsta bilarna i besiktningsstatistik.
Valvetronic motorn är väl heller ingen höjdare eftersom dom har haft rätt mycket problem.
Elfel verkar det finnas massor av när man läser här på nätet :)
En sak som är betydligt bättre med e60 är väl att de inte rostar som sena e39:or gjorde i massor, bra att BMW tog tag i problemet vilket MB inte verkar ha gjort eftersom dessa fortfarande rostar friskt.
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Angående E60
Jag har inte hört någon som haft problem med valvetronicen, vad har jag missat?
Elfel gällde väl mest de två första årsmodellerna (och kablarna till bakluckan på E61)
Jag köpte min vid 8000 mil och då fanns det iaf inget problem dokumenterat, nu har den gått 11400 och jag har bara bytt 2 styrleder som ju brukar vara utslitna runt 10000 mil.
Visa användare
95
M3 Danne
525IM-05
Jag vet inte vad jag ville ha ut av den här tråden,men jag hade höga förväntningar på e60 när jag bytte,hade inte ens åkt en e60 innan jag bytte från e39:an,men har nog inte ångrat de en sekund,inte ens då jag bytte en nästan fullutrustad 525IM-01 facelift, till en 520 pre facelift,visst,kvalitetskänslan på vissa saker är inte de samma invändigt men jag blev väll bländad av utsidan.
Sen när jag fick chans att byta upp med till en IM då vart de klart och betalt,
Tycker den är helt underbar,och sen en fröjd att se på....till och me med vinterhjul på :)
Enligt mitt tycke bland de finaste bilar man kan se på :)

*BMW* Be My Wife
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har haft 3 st E39 (540iAT -00, 530iAT-01, M5 -03) med totalt 9 ägandeår och har sedan snart ett år en E61. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte till en E61 och upplever inte kvaliteten var något sämre men det krävs kanske några år till för att kunna svara mer ordentligt på den frågan.

Det är klart att man kan hitta detaljer som var bättre på E39 men det finns nog en hel del som är bättre på E61 också. Betydligt tyngre dörrar på E39 (dvs att öppna/stänga) vilket man kanske upplever som högre kvalitet men samtidigt var det rätt tröttande med alla passagerare som inte lyckades stänga dörren på första försökte. Nu med soft close på E61:an så får man istället ständigt påpeka att dom inte behöver smälla igen dörrarna.

När E60 kom så tyckte jag att en E39 med M-sport var betydligt snyggare men idag så uppskattar jag designen på en E60/E61 med M-sport betydligt mer och tycker min E61 är bland det snyggaste man kan ha i kombiväg.

___
//Ulf
Visa användare
433
aousio
BMW 535D -09
Hej!

Jag håller med programmer. Jag har inte ägt E60/61, men kört flera från minsta R4:an till största V8:n. Jag lan hålla med om att vissa detaljer på insidan av E39 (har en i snart 2 år) synggare än e60, ex förarorienterade instrumenteringen. Utvändigt är E60 superior tycker jag. E60 LCI med M-paket är i mitt tycke en av få bilmodeller som inger ett intryck av lyx, sport, styrka och design!

Ska kanske byta upp mig till en E60? ;-)

M-Power
The Ultimate Driving Machine!
Karl-Hilding
När den står på infarten nytvättad och solen håller på att gå ner så är en E60 grymt vacker.
Då kan jag sitta med en öl/vin ovh bara beundra den!
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Instämmer med Daniel Sjöholm.

I garaget står min E39-a (523IA - 1998) & polarens E60 (525i - 2004) & bägge har testkört/tryckt & reglerat en hel del funktioner. Personligen skulle jag aldrig byta min E39 mot polarens E60.

Är inte ute efter E60-ans "klass&utseende", snarare "körglädje&råheten" som jag upplever med E39-an.. Rythmiken kommer i efterhand!

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Råhet?
Dags att backa till E34!
Ibland suckar jag lite över att motorn "känns för långt borta".
Da
304
Daniel Sjöholm
323i -83
728iA -97
740iAL -01
530dA Touring -04
Klart e60 är en bättre bil än e39 på många sätt, är väl ganska självklart eftersom den är nyare.

Sen har väl utseendet inget med kvalitet att göra? :)

Till wath: BMW har väl kanske inte haft några stora problem med de sex cylindriga valvetronic motorerna men finns många som har haft problem med tickande/knackande motorer och man ibland bytt hela topplocket till en förbättrad variant. Här är en 97sidor lång tråd om problemet :)
Länk Här är en till: Länk

ska man prata om kvalitet så är e34 och e32 är helt klart de bästa bilarna BMW har byggt, mer kassaskåps känsla och mer välbyggda bilar får man leta efter.
br
399
braman
bmw 540 e39 01 vit m-paket
har haft totalt 18 bmw alla modell från E34 till e60 innan jag köpte e60 hade jag en e39 528 m-paket svart. Jag sålde e60 så fort jag kunde för att det kände inte som jag kör bmw nuvarande bil är e39 540 2001.

länker på den dela av mina bilar
Länk
Har själv en 525 it 02 e39 och brosan en 530 06 och kan säga att e60 är bra mycket snyggare men så mycket problem de varit med e60 är helt sjukt trots endast 11t mil ?

Bla lådan som byttes på garantin även bakaxeln började knäppa till lite byttes även den på garantin.

Men hur kommer det sig att bakaxeln blir dålig på en automat men en tidigare ägare som va 57 år ? Eller att lådan ryckte ?

Enligt kundmotagaren på BMW så är bakaxel problemet känt men inte vanligt förekommande. De fick in en till två per månad !!
Nu vet jag att frågan gäller kvalitet. Där har jag än så länge inge större erfarenheter med e60.

Men en sak är jag säker på! Om jag behöver välja mellan någon av mina bilar så får e60 ge sig iväg. Mitt hjärta klappar för e39!

Nu rör det i och för sig i mitt fall om en e39 som används sparsamt som hobbybil.. 545an är vinterbilen som tjejen kommer ta över på heltid när M5an rullar ut till våren.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.