AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.398

Byte av topplockspackning

Al
8
Alviks
530i Touring -01
Jag ska byta topplockspackning. Är det något mer man ska byta när man håller på ex. vatten pump osv.
Jag har en BMW 530i -01 E39 motor M54

Alviks
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Beror ju lite på vad som är anledningen till ditt packningsbyte kanske ?
Al
8
Alviks
530i Touring -01
Jag har köpt den nyligen.
Det ryker om den samt tar kylar vatten.
Den har troligen går varm. Men jag vet inte varför topplocks packning har gått.
Men när jag kör med den går temperaturmätaren till mitten och den är väl OK.
Jag tänket när jag tar bort topplocket kanske man kan byta delar som man vet att kommer gå snart.
Bilen har gått 19000 mil.

Alviks
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Det är ju lite skruvande så kolla upp att verkligen packningen har gått innan du river.
Och om du river köp insattsgängor till samtliga bulthål för det lär behövas.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
Det är stålpackning på dessa vilket är ganska tåliga.Har den dessutom gått varm kan toppen vara sne och spruckit där av "tar vatten".

Annars så passa på att byta vattenpumpen, termostathuset. multi-remmarna.

Termostathuset har jag en ny i bmw org kartong.?
mo
231
moget
Bmw 325ix- 89 mtech2
M54 blocket är inte lika känsliga med gängorna som m52 eller du syfta på grenrörs pinnbultarna?
Al
8
Alviks
530i Touring -01
Men om den ryker.
Den börjar ryka när den blir varm sen ryker den ett bra tag sen blir det mindre.
Men om jag stå still börjar det ryka mycket. Och jag har byt vevhusventilationsats men slangar.
Vad tro ni det är så fel då om inte topplockspackningen?

Alviks
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
moget:i min värld finns bara en lösning på ett bra toppjobb=timesert i alla toppbultshål M52,54,,,, samma skräp

Alviks:det finns ju många olika metoder att kolla packningen,avgaser i kylvätskan,trycksätta systemet,enklast är nog att ta ur stiften o kolla om ansiktet är rentvättat på nån cyl då kan du ju ringa in vilken cyl det är och fortsätta därifrån.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
ha
853
hall112
BMW 740IA E38 -94
Jag hade en gammal 525 E34 som rök mycket o tog vatten. I princip alla sa att det var topp packning alt. sprucken topp. Då jag inte märkte annat än att vatten försvann så fyllde jag på o körde tills jag en dag hittade en mikroskopisk läcka på en kylslang under insuget så vatten sprutade upp och ångade bort.

ang att den rök vitt och rök mycket så berodde det på kondens i avgassystemet så vintertid så fick man åka ca 5mil innan man fått bort all kondens och sedan avtog det helt.

Tänkte om det kan vara något liknande på din. Det är stora avgassystem på bmw så det kan bli massor med kondens vatten i dem. Vattenläckor kan vara svåra att hitta på min tog det ca 6månader innan jag kom till rätta med problemet.
Al
8
Alviks
530i Touring -01
Då tycker jag att det inte skulle ryka mer när man stannar och kör tomgång. Ryker mycket sen när man kör igen.

Alviks
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Vad är det som ryker då ? Luktlös ånga eller avgasfyllda moln ? Syns det varifrån nånstans det ryker ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Både M52 och M54 har gängade hål i aluminiumgodset för topplocksskruvarna. Under en viss produktionstid för M52 drogs skruvarna med för högt moment vid montering. Dessa tenderar att haverera vid demontering. Så länge inget går sönder är det ingen idé att montera gänginsatser.
Angående problemet skall man absolut mäta om det finns avgaser i expansionskärlet innan man drar förhastade slutsatser.
Al
8
Alviks
530i Touring -01
Det ryker ut vid avgasröret i bak när man titta på bakspegeln och det är vit rök.
Hur ska man Mäta det? Alltså ordet finns avgaser i expansionskärlet?
Jag upplever när stannar bilen och kör den sen då ryker mycket men sen man har kört den kanske 5 minuter så minskar det. Det måste komma vatten i avgasröret.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En verkstad som har utrustning för avgasmätning kan enkelt mäta CO-halten i expansionskärlet med samma probe som används i avgasröret. Vatten i avgasröret kommer det alltid i rejäla mängder. Vid förbränning av bensin bildas nästan den volymen vatten som motsvarar volymen förbränt bränsle. Därtill kan man lägga en skvätt från luftens fuktighet. Avgaserna består alltid av en massa vattenånga. Vid kortkörningar och vid kallt väder kondenserar ångan i det kalla avgassystemet och det stannar en del vatten kvar i systemet. Har man kört mycket kortturer kan det liga stora mängder vatten kvar i ljuddämparen m.m. Då kvrävs det en riktig långresa för att koka bort vattnet.
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mercury Monteray -56
Anders:om du varit med om känslan när man drar rent på sista venkeldragningen så gör man inte om det nån mer gång:)

Alvik:om du har på känn att nån cyl tar in vatten (och då är det troligtvis nära en avgasventil och det letar sig in när avgasvent öppnar och trycket försvinner)
ta bort stiften o kolla om nåt är renare än dom andra.
Du kan även trycksätta kylsystemet med nån bar och på så sätt inspektera om du får in vatten på nån kolvtopp.

Mvh/Micke Lindberg
Min tii Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Trucker: Förvisso har du en poäng där. En insatsgänga av stål i alugods blir alltid bättre än orginalet och används på många ställen i nymontage. Man kan ju prova, men som sagt är det väl lite tråkigt när toppen ligger på plats och man får lyfta av den igen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.