|
|
|
|---|---|
|
skulle köra till jobb en morgon förra veckan (-15 grader) jag starta bilen skrapar sen rutorna hoppar in och kör i väg efter 100 m plingar det till jag kollar på displayen "varning för lågt olje tryck" kör till baks och parkera och stänger av motorn bläddra igenom chech control ser även en varning för låg olje nivå, hade inte tid eller lust att kolla olje nivå och sånt i minus 15 grader först i dag kände jag att vädret var okej (-1) så ja gick ner till bilen för att kolla oljan upptäckte då att olje nivån var okej så jag startade bilen men fick en varning för lågt oljetryck igen Vad kan det vara för fel? kan det vara någon givare som ger falsk värde? om det är oljepumpen borde det inte låta någt då? | |
|
Det händer att oljetrycksgivare läcker igenom olja. Då får man "lågt oljetryck". Bara att byta givare isåfall. En riktig karl lyssnar på Ac/Dc. |
|
| Lyste varningslampan gult eller rött? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Vilken av dina bilar gäller det ? ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
gäller 528an en röd olje kanna lyser |
|
|
Det första du skall göra om den röda lampan lyser är att stänga av motorn och sedan kontrollera oljenivån. Du kan ha fått problem med vevhusventilationen och ev blivit av med en hel del av motoroljan. Detta borde du i och för sig ha märkt.... Har du bytt olja nyligen? Packningarna i filterbehållaren kan ha hamnat fel och då kan det bli dåligt tryck. Men, börja med att kontrollera oljenivån och kör inte med bilen förrän du vet vad felet är. Mvh H |
|
|
har inte bytt olja nyligen bara fyllt på. kollade oljenivån med kall motor, nivån var bra på oljestickan. kollade efter oljeläckage och oljesprut i motor rum men hittade inget som verkade onormal (synligt uppifrån) mer än en liten svag fläck på blockets främre högra sida vill jag minnas förmodligen inget allvarligt bytte en tändspole veckan innan på verkstad vet inte om något kan ha hänt i samband med det |
|
| inga tips? | |
|
var precis nere och kollade på bilen och nu vill den inte starta start motorn går runt men låter lite konstig ska prova att ladda batteriet och se om det hjälper |
|
| Körde du motorn bara en kort stund senast? Under en halv minut eller så? | |
| ja bara startade den och stängde den nästan direkt säkert under 30 sec sen starta jag den en gång till och stängde direkt nästan | |
| Anders: varför undrar du om jag körde motorn mindre än 30 sec | |
| M52 och M54-motorer brukar krångla lite vid kort uppstart och avstängning. Ventillyftarna hinner inte jämna ut oljemängden och vid nästa start stänger inte ventilerna riktigt och kompressionen uteblir. Då brukar man få ta ur säkringen eller reläet till bränslepumpen och nöta på starten i omgångar på 20 sek och lite vila emellanåt tills kompressionen kommer tillbaka. | |
| ok tack ska prova ta bort säkringen | |
| nu funkar allt som det ska | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.