AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
10.510

Handlare vill ha betalt för bilen långt i förväg

Sida 1 av 2
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
Hej!
Vi är nu på g att köpa en 320d -09 från en auktoriserad BMW-ÅF i södra Tyskland. Vi har en bra mail- och tfn-kontakt med handlaren och han har fått kopia på pass, samt att vi skrivit ett kontrakt som säger att vi ämnar köpa just den bilen för just den summan pengar och att vi hämtar den under mars 2012.
Nu vill han ha betalt för bilen direkt, för att "bekräfta att vi köper bilen" samt "kunna börja med exportförberedelserna". Han vill alltså ha hela köpeskillingen dryga 3 veckor innan vi ska ner och hämta bilen.
Vi hade väl tänkt oss att betala 100€ nu direkt för exportskyltar etc. och på sin höjd en handpenning men att slanta upp allting nu känns sådär. Vad säger ni?

Tack på förhand för tips o synpunkter.

/L
Han vill nog mest säkra köpet. Lägg 10% och resten vid leverans.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

jag hade aldrig vågat betala hela summan i förskott. TÄNK om den inte uppfyller förväntningarna?

10% i handpenning är normalt för att de ska "hålla" bilen.

MVH Peter
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Då får du ta med kontanter eller liknande ner. Banköverföring kan ta flera dagar och de släpper aldrig bilen förrän de fått pengarna.

-------
//Lövet
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
Tack för snabba svar. Suveränt forum detta.
Japp det får bli 10% nu åt dom.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Tänk bara på att valutakursen du får vid kontantväxling är avsevärt sämre än den du får vid elektronisk överföring. Om jag inte minns fel så blev det drygt 10' SEK dyrare att växla till 30' EUR jämfört med att göra en banköverföring.

Det tar emot att skicka pengar i förväg men för mig handlar det lite om vilken bil och handlare det är. Är det en Premium Selection så och jag har fått många bilder skickade på bilen så kan jag tänka mig att betala i förväg vilket jag också har gjort vid ett par tillfällen. Det gör importprocessen betydligt enklare och dessutom billigare. Att resa ner med kontanter är ju inte heller riskfritt...Om man har tänkt spendera några dagar på plats kan ju banköverföring göras direkt efter du sett bilen och det ska enligt uppgift gå att få löst på 24 tim med en expressbetalning men om det går så fort i praktiken låter jag vara osagt. En vanlig banköverföring/EU-betalning tar nog uppåt en vecka innan BMW-handlaren ser pengarna på kontot.

___
//Ulf
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Håller med Ulf, risken att bli blåst är minimal hos aukt BMW-handlare. Den enda risken som skulle kunna finnas, förutsatt att du kollat så företaget finns i verkligheten och på bmw's återförsäljarsida, är om firman går i konkurs innan du hämtar bilen. Du får mest troligt ut bilen ändå då ni har ett kontrakt, men det kanske tar lite tid.

Jag har köpt många bilar och betalt i förskott, och det har aldrig varit något problem. Någonsin.

Är du osäker på bilen och vill se den först är det en annan sak, men då är det nästan lika illa att skicka 10 %. Är det en premium selection kan du och ska du räkna med en bil i nyskick.

Däremot skulle jag aldrig i livet sätta mig på flyget med 30 eurolaxar i fickan! Det är fruktansvärt dyrt att växla till kontanter idag, precis som Ulf säger. Och bara den lilla risken att bli rånad eller att tappa pengarna skulle förstöra hela resan för mig.

Lycka till!

Med vänlig hälsning, Johan
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Jag har också betalt i förskott för bilar hos auktoriserade BMW-handlare.
För att vara helt säker ska du även checka att mottagande konto verkligen är registrerat på företaget som bilen finns hos. Det checkar banken i Sverige åt dig när du betalar.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Överföring av pengarna tar inte flera dagar ifall man väljer Urgent Transfer som jag gjorde..kostar 300kr extra,och då tar överföringen 24H...jag ringde min bank kl 11 på förmiddagen,och bekräftade att överföringen kunde ske...firman hade pengarna på sitt konto dan efter kl 09.30
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Nästintill omöjligt att få så mkt i kontanter samt så får du mycket sämre växlingskurs.
kör man urgent transfer s.k elektronisk överföring så baseras kursen på *Avista*
jag fick 8.90 i kurs ,och det var i slutet av Maj månad förra året
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Betalade allt i förskott till BMW Hannover, för den nuvarande LCI 530dA Premium Selection. Bilen var i nyskick. Perfekt service. Gör gärna om det.
Visa användare
33
KMSB
320da Touring -09
Blir till att betala hela köpeskillingen sedan innan vi åker ner o hämtar. Kontanter verkar
som sagt bökigt för att uttrycka sig milt.
Jag sitter för tillfället i berlin och väntar pü att pengarna kommer över till säljaren, jag tog oxü Urgent Transfer... Lite halvnojigt är det men nu har man sett bilen och allt och känslan är bra, (hur man nu avgör sadant) Tiden far utvisa detta, Det är ju trotts allt bara pengar xD
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Härligt! Lycka till med köpet :)
Hej, kan någon berätta hur lång tid "Urgent Transfer" tar?
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Mats - Om det gäller betalning i euro så är pengarna på plats nästa bankdag.

----
BMW CS #6212
Hade för mig det finns något som går över dagen...
Jag trodde det skulle ta 2-4 H.. Aj vad fel jag hade. Nu har jag fått checka in på hotell. Sitter och dricker på en pub i min ensamhet. Så nu kostade bilen helt plötsligt lite mer än planerat:) men zatan det är det värt! Bilen är kanon. Hur som helst, var inte lika naiv som jag utan var berädd på att få bo på hotell minst en natt.
Symateq - trisst, när ringde du och godkände överföringen via banken?
Mellan 10:00-11:00 ja man vill ju bara hem och trycka! Aldrig roligt att lämna bilen sådär heller!
Jag gjorde en express betalning (handelsbanken) när jag hämta bil från tyskland förra året ringde kl 11-12 och pengarna kom in kl 16:35.
5 minuter för sent för stället där de stämplar briefet hade låst in sina stämplar så jag fick sova över en dag.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.