AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.954

E91 Obalans och trög servo

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Har precis pratat med frugan som varit och provkört en E91. Det hon retade sig på var att det var rejäl obalans som kändes i ratten. Hon tyckte dessutom styrservon kändes klart trögare än vår befintliga Seat.

En förklaring kan antagligen vara att vinterdäcken har precis blivit monterad efter att ha legat sen förra vintern, eller att dom helt enkelt är obalanserade.

Handlaren gick med avdrag för balansering och hjulinställning. Något annat det skulle kunna vara?
Karl-Hilding
Är inte så ovanligt att bilhandlarens bilar har obalans.
Kan vara sk "plattor" på däcken om de stått länge.
Försvinner efter 7-8 kilometer.
Mer anmärkningsvärt är att de ofta vet om obalansen och inte åtgärdar.
Har provkört många bilar med rejäl obalans och intresset har svalnat direkt.
Men köp inte förrän ni provat med balanserade däck med noll i obalans.
Sedan kan ju däcken vara ovala vilket man endast ser om man är med i balanseringsfasen.
Och klart är att fyrhjulsinställningen är viktig.
Men vilken modell av E91 är det?
J-
534
J-A
325i T -08
Fram till årsmodell -07 är E90 tungstyrd tycker jag. Årsmodell -08 har progressiv elservo (servotronic?) som är lätt i låga farter åtminstone med smala däck. Omslag till trögare styrning kunde komma i ännu högre fart.
Jag har inte kört någon bil ännu som har bättre styrning än min egen.

På senare årsmodeller är väl servotronic tillval?

ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ok, detta är en 06, kanske beror på det då. Får provköra kollegans 06:a imorn får jag jämföra.

När det gäller obalansen så får nog handlaren fixa detta innan, vi har ändå ett antal mil hem.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Visar sig att handlaren glömt montera adaptrarna då vinterhjulen inte är BMW. Allt funkade fint efter det så det råkade bli ett inköp :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.