|
|
|
|---|---|
|
I och med introduktionen av F30 frågar allt fler vilka dieselsexor som blir aktuella. N57-motorn är teoretiskt tänkbar i en mängd effeltvarianter, från 204hk till 381hk i form av 325d, 330d, 335d samt 350d. Så många som fyra dieselsexor blir troligen inte av - det skiljer bla för lite i förbrukning mellan dem. Rimligt verkar två eller tre effektnivåer, kanske en 325d (204hk), en 335d ( 306hk) samt inte minst en M350d xDrive. Den senare blir givetvis dyrast men skulle erbjuda 0-100 på drygt 4 sekunder i kombiantion med en blandad förbrukning kring 0,5 liter milen - för närvarande helt oslagbart. 2 personer jag känner har redan försökt att lägga beställningar på denna bil (en F30 och en F31) med leverans någon gång i höst, men ingen bekräftelse eller prisuppgift finns ännu. Det förefaller dock klart att dessa bilar kommer och att intresset redan är stort. Mercedes/AMG har just förklarat att den inte kommer med någon motsvarighet - knappast ägnat att förvåna om man betänker V6ans 4-lagrade vevaxel och känsliga topp. Audi sitter i samma båt med sin V6a så BMW kan åter falla tillbaka på överlägsenheten hos sina raka sexor! Är det någon speciell dieselsexa i F30/F31 ni skulle önska er? | |
|
Du tror inte att en 325d får samma motor som i F10/11? 4-cyl, 218 hk? Diesel är inte aktuellt för mig men om det skulle vara det så vore en 335d trevligt. |
|
|
Intressant, tror iofs en 335d räcker väldigt långt och prissteget upp till 350d lär blir rätt så stortäven på F31. 325d lär väl bli fyrcylindrig, så min röst blir på 335d F31 med M-sport, blir en kanonbil! När tror du man kan lägga order på en sån? Retar mig dock ännu lite på att man inte kan få komfortstolar i en 3-serie, snart det enda som saknas i tillvalslistan. Har man vant sig vid dem känns det inget kul att kliva ner i sportstolarna. /Anders |
|
| 50d-motorn är något jag ser fram emot att kika närmre på och prova! 0,5 liter milen på det låter ju otroligt men häftigt. | |
|
332, Antal ramlager dikteras av konstruktionsprincipen, rak eller V. Material och dimensionering bestämmer tillåten belastning - effekt/moment. Se ex. denna V6 med gott om effekt (och 4 ramlager): Länk (Det bär emot att länka till VAG relaterad info (men rätt skall vara rätt). mvh/ Anders |
|
|
Mycket talar nog för att man gör 325d fyrcylindrig, men kanske fastnar för en sexcylindrig "328d" som minsta dieselsexan - man kan ju leka med sifferkombinationer och effekter i all oändlighet med denna 2993cc N57-motor. Av vikt är även att USA-markanden inte gillar diesel. Det stora momentet hos dieselsexorna gör xDrive speciellt intressant (obligatorrisk på 381hk-varianten). Spännande att BMW gör fler 4-hjulsdrivna bilar än Audi. |
|
|
Anders Jag är väl medveten om varför V6an endast i praktiken endast lämnar plats för 4 ramlager. Bla lageryta, materialkvalité samt tillverkningsprecision dikterar resultatet, men då V6or föredras beror detta på bla lämplighet för framhjulsdrift i form av vikt- och utrymmesbesparing, knappast livslängd. Visst, det finns V6 tävlingsmotorer med enorma effekter - men de håller inte länge och är heller inte avsedda för en bruksbils hela livslängd. Jag har aldrig hört talas om någon V6a som mer än i extrema undantagsfall håller 30 - 40 000 mil. Istället betecknas de av HGF och stora termiska topplocksrörelser. BMW kom med sin M318-motor att inleda konstruktion 7-lagrade sexor (oftast med dubbla balansvikter per vevstakslager). I min uppfattning en tydlig orsak varför BMW är där de är idag. Mercedes är mer "pragmatiska" och tvekade inte att kapa en V8a til en 90 graders V6a, något jag inte tror BMW skulle ha gjort. |
|
|
332, Kan du förklara varför en V6, per definition, lider av "stora termiska topplocksrörelser"? Eller är det GM:s V6 problem som spökar i kulisserna? ;-) (Ja, jag föredrar raka sexor före V6 alla dagar i veckan då de är naturligt balanserade. En V6 kräver balansaxel för att bli utbalanserad) mvh/ Anders |
|
Verdi |
Jag tror man plockar motorerna från 5:an rakt av. Dvs: 325d - 4-cyl med dubbelturbo och 218 hk. 330d - 6 cyl med en turbo och 258 hk. 335d - 6 cyl med dubbelturbo och 313 hk. Lagom stora effektsteg IMO. Trodde faktiskt inte att det skulle komma en 350d. Finns det tillförlitliga uppgifter på det? Då kanske man får köpa en begagnad sådan om 4-5 år. :) |
|
Enligt de motorkonstruktörer jag känner vilka provar i stort sett alla förekommande bilmotorer i såväl bänk som i bilar så är topplocksproblem ökända i branschen hos V6or från tex GM, Franska bilar, Rover, Ford men även hos många asiatiska bilar. Jag tror säkert att man kunde kosta på V6or både mer vikt och tillverkningskostnader och få en bättre termiskt fungerande lösning, men i verkligheten sker detta inte utom hos rena tävlingsmotorer vilka är handbyggda och kostar "hur mycket som helst". Toppen påverkas ju även i högsta grad av vridstyvheten i blocket, något V6or inte är direkt kända för då man försöker göra dem så lätta och billiga som möjligt. En rak 6a får ju en längre vevaxel/motorblock och behöver fler lager än en V6a men det räcker inte som förklaring. En V6 är en nödlösning om man prioriterar vikt, utrymme och kostnader, något tex Volvo (som jag i och för sig inte är förtjust i) har visat tydligt i sina olika historiska val av 6-cylindrig filosofi. För den normale, ej tekniskt intresserade, bilköparen fungerar V6an inledningsvis bra då den går anständigt och tyst vid första provkörningen. Många bilförsäljare vet inte ens om hur många ramlager den har - "har aldrig fått frågan" är ett vanligt svar. Mina aspekter gäller bilens hela livslängd eller vid extrema nivåer som 200 bars cylindertryck. En M350d xDrive låter spännande och i linje med BMWs intention med "M Performance", men visst räcker det med lite vanligare grejor. Det skulle dock förvåna mig mycket om inte BMWs 381hk N57 får många konstruktionspris! |
|
|
332, Om du vill hitta motorer med topplocksrörelser relativt blocket behöver du inte blicka lägre än en rak sexa med gjutjärnsblock och aluminiumtopp. Men det går att överkomma dessa problem, det har inte minst BMW (!) visat. Vinsten med en rak sexa består i att den är naturligt balanserad och således behöver inga balansaxlar. En V6 (om den skall går riktigt) fint behöver axlarna. Just drivningen till dessa axlar har historiskt haft en tendens att fallera. En vevaxel som har en hel del harmonier i sig skall med relativt stor precision (tajt synkad) driva en balansaxel med stor massa (och rörelseenergi), det frestar på drivningen. mvh/ Anders |
|
|
Om vi nu ska tro så tror jag likt Verdi inte att N57an kommer i effektområdet 200hk; det är reserverat för en uppskruvad 4a. Speciellt med tanke på att F10 fått 4a i det området. Så billigaste diesel6an lär bli 330d med runt 250-260hk. Troligen är den dock billigare i inköp än 335i, så det blir billigaste sättet att få en 6a i F30. Om nu inte en NA 330i dyker upp för att blidka bensinentusiasterna. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.