AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
3.150

Loggar P-automater händelser?

e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Fråga, P-automat som tar både kort och mynt: loggar den alla händelser? T.ex. om någon försökt att betala med kort / mynt men misslyckats?

Någon som VET?
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Ingen aning. Men från andra sidan - kan kortutgivaren, typ Mastercard, se transaktioner som misslyckats?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Vet ej?

Det jag egentligen undrar är om mynthändelser loggas. Alltså om jag slänger i en 10a som bara ramlar rakt igenom och ut igen...om det loggas så att p-bolaget kan se det?
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
@e34: Högst troligen inte, myntenheten har ju inte lyckats registrera myntet, det är därför den ramlar igenom. Beroende på myntenhet iofs, men de jag har jobbat med rapporterar inget när det händer.
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Underbart, tack :)
ou
134
outlaw1
320iT-99
vet inte men detta känns som om ett "förberedellse till brott"
och skall inte uppmuntras..

Vad har du i kikaren e34brilliant????
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
outlaw1: som man känner sig själv känner man andra?

Jag har inget särskilt i kikaren annat än att veta vad jag ska säga till p-bolaget när jag ringer dom..
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Ah, du hävdar att apparaten var trasig när du fick bot och p-bolaget hävdar att den fungerar?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Njae, såhär:

Parkerade igår och automaten ville inte ta kortet och inte heller mynt när jag provade med det. Ringde det nr som står på automaten och fick ett nummer jag skulle skriva ner och placera i rutan - vilket jag gjorde. Men självklart fick jag böter ändå.

Har inte ringt de än.
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Då har du ryggen fri har du fått ett nr av de som har hand om det så bara ring och få det ur världen

Ha deT
Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Var det Q-park?

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
thom525: Icke sa Nicke. Deras parkeringsvakt hade varit där mitt i natten och köpt en biljett själv och i och med att han kunde göra det kunde jag också ha gjort det menar dom på. Så det får bli en stämning eller nåt hårt där bak.

esadh: Nej, det var EuroPark / Hojab / Handels- och Juristinkasso / Svea Inkasso men det är väl som pest eller kolera...
Hojab är inte kul att ha att göra med. Spelar ingen roll hur mycket bevis man lägger upp så nekar de. Men jag önskar dig lycka till.
Börjar med att begära att de skickar dig en kopia på biljetten som vakten påstås ha fått ut.
ga
514
garfunkah
E91 325iM -10
Vad menar du förresten med att den inte ville ta ditt kort? Försökte den göra en transaktion men misslyckades, eller den ville inte ta kortet alls?
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
Red_wing: Smart! Det ska jag göra.

garfunkah: "Oläsligt kort"
ou
134
outlaw1
320iT-99
tänk va lätt att slippa misstankar om brott om du skrivit ett utförligare inlgg från början..

Som sagt har du ringt och fått ett nummer så finns dettaregistrerat både hos din teleoperatör som du ringde från med längd på samtal och vart du ringde och vilken tid.Det är bevis för att du ringt dom och fått ett nummer.
Sedan måste väl det registreras hos p bolaget för att få ut ett nummer kan jag tro vilket blir bevis nummer 2.
Bevis nummer 3 är som sagt en kopia på P biljetten som P vakten tog ut automaten.

Så jag tycker du skall prata med bolget lugnt o sansat och begära bevis nummer 3 samt framhäva bevis 1 och 2.
I min värld "borde" dom häva din bot!
OT... Men det är fin humor när nån som kallar sig outlaw blir upprörd över en misstänkt p-automat-scam. Tack för skrattet! =)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Oläsligt kort behöver inte vara p-bolgets fel. Det kan vara smuts eller snö i läsaren men det kan också vara du som har väl slitet kort (som iofs kan funka i andra kortläsare). Provade du flera kort som funkade lika dåligt indikerar det iofs att läsaren skulle vara problemet.

Det blir såklart besvärande om Pvakten verkligen lyckades köpa en biljett och du inte lyckades. Då kan de hävda att du ringde bara för att få parkera gratis men har de gett dig ett nummer och sagt att det är OK så får de ju stå för det. Och du har ju bevis via teleoperatören att du verkligen ringt dit och man ringer ju inte gärna P-bolaget annars.
Fanns möjligheten att betala med mobil (SMS) så kan nog p-bolget tycka att du brode betalt med den - å andra sidan kanske det var jobbets mobil som du inte får använda betaltjänster med, men väl ringa med.

Många om och men, men om P-bolaget givit dig ett ärrendenumemr som innebär OK att parkera utan biljett så får de ju stå för det! Men tänk på att privata P-bolag lever delvis på p-böter så de lär slåss för dina pengar. De är inte en kommunal serviceinrättning med medborgarservice som ledstjärna.

Lycka till!

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
outlaw1; Misstankar om brott? Alltså vad är det du snöar in dig på? Jag skrev en fråga och bakgrunden till det var irrelevant då men när frågan kom upp svarade jag på det. Från början handlade tråden kort och gott om vad en p-automat loggar.
Och vad gäller mitt telefonsamtal till dom så är det ingenting dom förnekar.

325cabrio; Har samma inställning som du har, och är väl medveten om affärsidén ;)

Får se hur detta går. (SMS tjänst fanns inte, förresten)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.